خانه

آشنایی با تاریخچه روز پدر

  • مناسبت این روز در ایران: روز پدر در تاریخ 15خرداد(13 رجب) واقع است. تاریخچه، روز، پدر،
    مناسبت این روز در کشورهای دیگر:
    آلمان: پنجمین روز مسیحی/ مرداد، زمان عروج حضرت مسیح ( ع ) برابر است با زمان روز پدر آلمانی ها، البته ناگفته نماند که در مرکز آلمان به این روز روز پدر می گویند اما در اطراف آن به این روز روز آقایان و یا روز مرد گویند.
    آمریکا: ابتدا این روز در یکشنبه، 1289/03/ 28 / مرداد بوده ولی بعد در سومین یکشنبه ی مسیحی/ ژوئن/ مرداد ، روز پدر به شکل امروزی آن از سوی سونورا اسمارت داد ایجاد شد پدر او ویلیام جکسون اسمارت، یکی از کهنه سربازان دوران جنگ داخلی آمریکا بود، او به تنها شش فرزندش را در اسپوکین بزرگ کرده بوددختر او سونورا، بسیار تحت تاثیر تلاش‌های آنا جارویز(پایه گذار روز مادر در آمریکا) برای جا انداختن روز مادر قرار گرفته بود، برای همین او روز ۵ ژوئن زادروز پدرش را به عنوان روز پدر معرفی کرد، اما آمادگی لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت را نداشت درنتیجه مراسم به سومین یکشنبهٔ ژوئن منتقل شد جالب این جاست که روز مادر در آمریکا فقط روز مادر نبوده بلکه در جنگ‌های داخلی، مهلتی می‌داد تا خاطرات پسران از دست‌رفته‌شان را یه یاد بیاورند و برای صلح کار کنند، خیلی زود ویلیان جینینگ برایان به صورت غیر رسمی از این مراسم حمایت کرد در ۱۹۱۶ خانواده وودرو ویلسون(بیس و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) نیز برای او مراسم بزرگداشت روز پدر را برگزار کردند در  ۱۹۲۴ کالوین کولیج(سیمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) رئیس جمهور آن دوران پیشنهاد کرد که روز پدر به عنوان یک روز ملی شناخته شود.
    اسپانیا: در زمان روز جشن حضرت یوسف در 19 مارس/ فروردین بوده
    استرالیا: یکشنبه سپتامبر/ مهر، جالب این جاست که هر ساله در این کشور روزی به مناسبت روز پدر نمونه بر گزار میشود و هر ساله به پدران نمونه هدایایی اهدا میشود البته در ایالات ویکتوریا(ایالتی است واقع در جنوب شرق کشور استرالیا مرکز ایالت ویکتوریا شهرملبورن است).
    ایتالیا: این روز بر اساس عقاید کلیسای رومی واقع شده است که زمان برگزاری مثل  زمان بر گزاری روز پدر اسپانیایی ها است(در زمان روز جشن حضرت یوسف در 19 مارس/ فروردین بوده)
    پاکستان :بیش تر پاکسانی ها روز پدر ندارند البته بعضی از آن ها  با تاثیر گرفتن از آمریکایی ها در سومین یکشنبه مسیحی/ ژوئن/ مرداد، این روز را گرامی می دارند .
    این کشورها هم روز پدر دارند: مالزی، کره، کانادا، ژاپن، هونگ کونگ، لهستان
    حال در مورد اصل این موضوع صحبت میکنیم:
    اسلام و احترام پدر:
    اسلام برای پدرانی که وظیفه ی خود را به درستی انجام می دهند، ارزش و احترم قائل است. این ارزش و احترام به حدی است که در آیات قران پس از انجام وظیفه، احترام به خدا و اطاعت از فرمانش از احترام به والدین یاد شده است در اینجا چند نمونه از موارد ارزش و احترام پدر را ذکر می کنیم :اصل بر رعایت حکم پدر است و بدون اجازه ی او‏، جز در واجبات نمی توان گام برداشت. فرزند وظیفه دارد بال رحمت و عنایت خود را در زیر پای پدر و مادر بگستراند.فرزند حق اهانت به پدر را ندارد، حتی گفتند حرمت پدر چون حرمت خداست و نمیتوان آبروی پدر را زیر سؤال برد و شخصیت او را خدشه دار کرد حال این همه احترام برای پدری است که تمرین عظمت و لیاقت کرده باشد، عواملی که سبب بغض و نارسایی در رشد و حیات خود و کودک است از خود دور کند و برای صلاح و فساد فرزندش و جامعه بیندیشد.
    ● اهمیت نقش پدر:(در جنین از دو لحاظ سهم دارد)
    وراثت و محیط:

    از نظر وراثت نیمی از کروموزوم های جنین از پدر و نیمی از مادر است ممکن است پدر بیماری داشته باشد و از طریق کروموزوم ها به کودک نیز منتقل میشود رفتار پدر الگو و غرور او کارساز است شیوه محبت یا خشونت، اتکای به نفس، قاطعیت پدر و… همه برای کودک در س و آموزنده میباشد رابطه ی پدر با فرزند باید بر اساس انس و تفاهم باشد، براساس اندیشه و تدبر، تحسین و تشویق، بکارگیری شیوه الگویی مناسب و همت گذاشتن برای سازندگی و رشد و شخصیت او باشد پدر از لحاظ محیط نیز نقش دارد. اگر پدر فردی پاک، شریف، مؤمن و متعبد باشد کودک از او تأثیر می پذیرد و اگر پدر آلوده باشد ناخواسته کودک نیز آلوده خواهد شد. طرز فکرها، فلسفه ها، ادبیات و هنر، اخلاق و رفتار و جرائم و انحرافات، مواضع سیاسی و اقتصادی همه در کودک مؤثر است و شخصیت کودک را تحت تأثیر قرار میدهد.
    ● تصور کودک از پدر:
    طفل از زمان تولد تا حدود دو ماهگی شدیداً وابسته به مادر است و مادر را مرکز آرزوها و آمال خود میداند به تدریج که کودک وارد دو ماهگی می شود، پدر وارد زندگی و ذهن و تصور او میشود کودک این را در می یابد که پدر برای او پناهگاه است، معلم است، رهبر و قانونگذار است تصور اینکه پدر از مادر کم اهمیت تر است از جهاتی درست است اما در مواردی نیز نقش پدر مهم تر از مادر میباشد تجسم عالم شعور، مظهر عقل و دانش در خانواده در قبضه ی پدران است و طفل پدر را به این گونه میشناسد کودک به تدریج که بزگتر می شود تصوراتی از پدر را در ذهن خود پرورش داده و آنها را پروبال میدهد.
    از جمله تصوراتی که کودک از پدر خود دارد عبارتند از :
    الف) چهره برجسته خانواده
    ب) همانندی با پدر
    ج) ضامن رفع نیازها
    د) عامل تأمین امنیت
    ه) مرکز دانایی و اندیشه.
    چهره برجسته خانواده :
    کودک در سن ۳-۲ سالگی پدر را بزرگترین شخصیت و عاقل ترین افراد میداند اگر کسی علیه پدر چیزی بگوید، ا و از پدر خود دفاع میکند کودک در خانه با پدر رفتاری رسمی دارد و بیشتر اوقات از کانال مادر با پدر ارتباط برقرار میکند.
    همانندی با پدر:
    از نظر روان شناسان، کودک ۶-۳ ساله مخصوصاً پسر بچه ها پدر را الگوی خود قرار میدهند پدر از نظر کودک سمبل قدرت است. ضامن خانواده است و همه ی آرزوی کودک این است که مثل پدرش باشد.
    ضامن رفع نیازها:
    پدر از نظر کودک ضامن رفع نیازهاست. هر چیزی را که اعضای خانواده احتیاج دارند، پدر تهیه می کند، کودک در سایه پدر، نیکو پرورش مییابد هر چقدر سن کودک بیشتر شود، دید او نسبت به ضمانت پدر بیشتر می شود بطوریکه در سنین نوجوانی مادر را عامل مهر و محبت و پدر را عامل تأمین زندگی و انضباط می داند.
    عامل تأمین امنیت:
    اگر خطری برای کودک پیش آید به پدرش پناه میبرد.
    مرکز دانایی و اندیشه:
    پدر نماینده ی دنیای خارج کودک است، مرکز دانایی و آگاهی است کودک گمان دارد که پدرش در همه ی اصول و قواعد داناست حتی کودکانی که نسبت به پدر دید منفی دارند باز هم درباره ی پدر تعصب دارند و عقل و فکر او را تحسین می کنند.
    ایده روز پدر:
    بدون شک، پدران ما در قلب و ذهنمان جای خیلی ویژه ای دارند اینها احساساتی هستند که با گذر زمان شدت می گیرند و سرانجام روزی می رسد که بچه ها بزرگ می شوند و سر کار می روند پس از رفتن به سر کار، زندگی شما خیلی شلوغ و خسته کننده می شود و در این هنگام دلتان خیلی هوای گذشته را می کند، و قسمتی از آن گذشته لحظه های خوبیست که با پدرتان به سر برده اید، روز پدر به شما این فرصت را می دهد که دوباره به کودکیتان بازگردید و کارهای جالب انجام بدهید. نمی دانید چه کار بکنید؟ اصلا نگران نباشید زیرا ما به شما می گوییم چه کارهایی می شود در روز پدر انجام داد.
    1: همه کاری که شما باید انجام دهید این است روی دستگاه پخش دی وی دی خود، فیلمی از دوران کودکی تان بگذارید از زمانهایی که با پدرتان بازی می کردید 
    2: با پدرتان بنشینید و صحبت کنید. تلاش کنید درک کند که چقدر نقش مهمی در زندگی شما دارد. 
    3: برای پدرتان داستانی نقل کنید و چند تا جوک تعریف کنید و در همین حین صدای خودتان را ضبط کنید سپس قرار بگذارید که هر سال به این نوار را گوش کنید.
    4: عکس بگیرید بله شما حق را به من می دهید چند عکس به یادماندنی با پدرتان بگیرید و آن را روی میزکارتان بگذارید
    5: یک هدیه قشنگ و عالی به پدر بدهید
    هدیه روز پدر:
    گاهی اوقات ممکن است برای خرید هدیه روز پدر هیچ ایده‌ای در ذهنتان نداشته باشید در نتیجه تصمیم بگیرید به یکی از مراکز خرید سری بزنید و هر چیزی را که چشمتان گرفت، به عنوان هدیه روز پدر انتخاب کنید البته اگر تاكنون به فكر خريد هديه روز پدر نيفتاديد و يا نمي‌دانيد كه چه مي‌خواهيد بخريد، پيشنهاد ما را درباره خريد يك يا بعضي از اين هدايا جدي بگيريد. البته اين را هم اضافه كنيم كه شاد كردن همسر يا پدر خانواده آن هم در روز خاصي مثل روز پدر ، تنها از طريق خريد هديه ميسر نمي‌شود.
    1: اگر پدر به انجام دادن كارهاي فني خانه علاقه‌منداست و هيچ‌كس را مثل خودش قبول ندارد، جعبه ابزار بهترين كادويي است كه شما مي‌توانيد به عنوان هدیه روز پدر خريداري کنید.
    2: یکی دیگر از پیشنهادهای ما برای خرید هدیه روز پدر يك كيف كار مناسب با شغل و موقعيت اجتماعي پدرتان است.
    3: یکی دیگر از پیشنهاد های ما برای خرید هدیه روز پدر خرید ادکلن است.
    4: یکی دیگر از ایده هایی که برای خرید هدیه روز پدر میتوانیم به شما پیشنهاد بدهیم خرید كيف پول چرم است.
    5: پيراهن هم كه هميشه كادوي خوبي به عنوان هدیه روز پدر بوده و هست.
    6: یکی دیگر از ایده های جالب برای خرید هدیه روز پدر خريدن يك دست لباس ورزشي است.
    7: يك مجمـوعـه از محصولات بهداشتي مردانه، هديه مناسبي براي روز پدر است.
    8: كمربند هم يكي از کادوهایی است که میتوانید برای هدیه روز پدر بخرید.
    همچنين اگر باز هم برای خرید هدیه روز پدر به دنبال تنوع بيشتري هستيد، ما به شما ساعت، موبايل، ريش‌تراش، جاكليدي، جا كارتي، خود نويس‌هاي شكيل و کتاب و... را پيشنهاد مي‌كنيم.
    گردآورنده: سایت زیباکده

    برچسب ها آقایان , مناسبت ها ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان