خانه

ارتباط ورزش پیلاتیس و یوگا با سلامتی و شادابی

  • ورزش پیلاتس:پیلاتس، یوگا، ورزش، تمرین، باردار
    نام شیوۀ پیلاتس برگرفته شده از نام مبتکر آن ژوزف پیلاتس، متولد سال 1880 در آلمان است ورزشکاری  تمام عیار، که سبکی در ژیمناستیک بر روی زمین را ابداع کرد. متدی که در سال های دهۀ 20 موفقیتی چشمگیر و عظیم در امریکا به دست آورد امروزه پیلاتس فنی بین یوگا و ژیمناستیک است که در تمام دنیا به آن پرداخته میشود.
    مبتکر شیوۀ پیلاتس:
    ژوزف پیلاتس متدش را در جنگ جهانی اول در انگلستان بر روی هم وطنان زندانی اش و سپس سربازان زخمی و بی حرکت ابداع و امتحان کرد در نظر داشت از وسایل و فنر تخت ها برای به حرکت انداختن و کنترل کردن ماهیچه ها استفاده کند پس این متد، فنی برای ایجاد مقاومت است سپس در سال های دهه 20 این متد در امریکا بسیار محبوب میشود و مانند ژیمناستیک بر روی زمین با وسیله و یا بدون وسیله صورت میگیرد.
    اصول شیوۀ پیلاتس:
    شیوۀ پیلاتس بر 8 اصل قرار دارد: تمرکز، کنترل،تنفس،دقت، توالی و تنهایی حالت بدن عنصر اصلی کار بر روی تعادل بدن است، این حالت بر شکم، باسن و عضلات تمرکز یافته است حرکات پیلاتس نیازمند تنفس هستند در نهایت حرکات پیلاتس از حالت بدن، حرکت و تنفس ترکیب شده اند تمرینات این ورزش کمی از یوگا و ژیمناستیک تقلید شده اند این حرکات الهام گرفته از شیوه زندگی و حتی سنت ها هستند پیلاتس که بر روی زمین انجام می شود ویژگی های خاص خود را دارد و با وسایل مخصوصی صورت میگیرد: توپ، فنر، کش و... این وسایل باعث عدم تعادل و در نتیجه آن به حرکت در آمدن انواع ماهیچه های متعادل کننده میشوند اما پیلاتس به هیچ وجه حرکات خشن و شدیدی بر ورزشکار تحمیل نمیکند بلکه با مقاومت و به آرامی صورت میگیرد.
    در جریان انجام تمرینات، بعضی از ماهیچه ها را فعال می کنیم که به طور عادی کمتر به آنها نیاز داریم و در مقابل یک سری دیگر از ماهیچه ها را که عموماً سفت و کشیده هستند را شل میکنیم و همچنین با آگاهی از بدن و کار کردش، تعادلش را بازسازی میکنیم پیلاتس در بهبود نیروی ماهیچه ها، انعطاف، هماهنگ سازی و مراقبت از آنها نقش دارد.
    فواید پیلاتس:
    •اصلاح و بهبود وضعیت بدن با تقویت و نیرو دادن به عضلات شکم، چهار سر ران ، باسن و کمر
    •پیشگیری از آسیب های مرتبط با وضعیت بدن
    •افزایش انعطاف پذیری بدن.
    •کاهش فشار عضلانی
    •کنترل استرس ها به لطف فن تنفس پر انرژی و ایجاد حس سلامتی
    •اصلاح هماهنگ سازی 
    •دریافت اطلاعات سلامتی از وضعیت بدن با نگاه مثبت به سودمندی حرکات
    انجام پیلاتس:
    اساس حرکات پیلاتس بر حدود 500 تمرین قرار دارد که وضعیت بدن، حرکت و تنفس را درگیر میکند تمام ماهیچه ها گاهی اوقات نیاز دارند که به تناوب در ترکیب های غیرمعمول قرار گیرند هر سانس تمرین پیلاتس عموماً 60 دقیقه طول میکشد متد پیلاتس می تواند به عنوان ورزش اصلی، حرکت تکمیلی برای یک تمرین دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود.
    همه می توانند پیلاتس انجام دهند شیوۀ پیلاتس هم ورزشکاران حرفه ای در سطوح بالا و هم افراد بی تحرکی را که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا میگیرد در نهایت پیلاتس به زنان باردار هم توصیه میشود متد استات، متد به روز شدۀ پیلاتس است که یافته های اخیر دربارۀ ستون فقرات را نیز در بر میگیرد این متد توسط مایرا استات رقصنده حرفه ای طراحی شده است همچنین ورژن های دیگری نیز وجود دارد؛ مانند پیلاتس، متدِ آلیانس و یا متدی که توسط مرکز "آن مک میلان پیلاتس" پیشنهاد شده است.
    تاریخچه ورزش آرامش بخش یوگا:
    يوگا دانشي است رازآميز و شگفت انگيز برجاي مانده از تمدن هاي بسيار دور و کهن .ولي آنچه در تاريخ بجاي مانده قدمتي حداقل سه هزار ساله دارد اولين اثر مكتوب و جمع آوري شده يوگا كتابي است به نام يوگا سوترا كه توسط فرزانه و حكيم بزرگ پتنجلی در سرزمين هند نگاشته شده است اين اثر خوشبختانه در ايران به نام هستي بي كوشش ترجمه شده است اين اثر آنچه را عرفا و فرزانگان گذشته براي كمال معنوی و نیروهای درون سینه به سینه منتقل كردن را در چهار فصل و 186 سوتره يا عبارت كوتاه به زيبايي تمام گرد آورده است.
    يوگا چيست؟
    از واژه يوگ يا يوج yoj (وسيله ايكه به گردن گاو مي بستند تا او را كنترل نمايند و زمين را شخم بزند) گرفته شده است  و در مفهوم به معناي روش كنترل نفس ميباشد در معنائي ديگر يوگا معناي رهائي و رسسيدن به وحدت و يگانگي است حكيم پتانجلي در يوگا سوترا اينچنين تعريف ميكند يوگا چيته نيرو و ده وريتي يعني يوگا عبارت است از باز داشتن از تموجات ذهني و نفس و اين همانا رسيدن به مرحله صمدي يعني حالتي از خاموشي كامل ؟ و فكر و رسيدن به آگاهي خالص و يكي شدن با آگاهي فردي با آگاهي ميهماني و وحدت گر به خود آئي به خدائي رسي
    مراحل يوگا:
    براي تكامل معنوي، كمال انساني و خود شناسي عميق ، يوگا 8 مرحله يا بعبارتي 8 بخش وجود انساني را بر مي شمرد همانطور كه يك درخت بطور عمده داراي 8 بخش است تا به ثمر برسد انسان نيز براي رشد بايد به اين ابعاد هشتگانه درون خود نزم كند و روي آنها كار نمايد.
    مرحله اول: ياما yama ريشه درخت معنوي: آموزه هاي اخلاقي اجتماعي(پرهيزات)
    مرحله دوم: نياما niyama تنه درخت معنوي: آموزه هاي اخلاقي اجتماعي(واجبات )
    مرحله سوم: آسانا asana شاخه: حركات يوگا
    مرحله چهارم: پراناياما pranayama برگ: روش هاي تنفسي و كنترل انرژي
    مرحله پنجم: پراتي هارا pratyhara پولت: روش هاي كنترل؟ هيجانات و احساسات
    مرحله ششم: دهارانا dharana شيره: روش هاي كنترل و تمركز فكر
    مرحله هفتم: دهيان dhyana گل: رسيدن به تعمق و خاموشي ذهني
    مرحله هشتم: صمدي samadhi ميوه: رسيدن به وحدت، خلوص، يگانگي و روشن بيني
    تاریخچه یوگا در ایران:
    تمدن کهن ایران زمین یکی از تمدن های بزرگ و جهانی است و دانش بشری در این تمدن قدمت دیرینه دارد از جمله دانش یوگا از دیرباز در فرهنگ ادبیات و خصوصا عرفان کهن دیده میشود بسیاری از اندیشمندان و عارفان ایران زمین با یوگا و مدتیشن آشنا بوده و از آن بهره جسته اند اما در دوره جدید فعالیت های یوگا، می توان از جناب آقای مجید موقر در سال های 1343 یاد کرد هم اکنون در بیش از پانزده استان کشور کمیته های یوگا تشکیل شده است و بیش از 200 مربی یوگا که غالب آن ها زن هستند در دوره های متعدد مربیگری آموزش دیده اند.

    گردآورنده: سایت زیباکده
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان