خانه

از میگرن بی درد چیزی شنیده اید؟

  • میگرن نوعی اختلال عصبی است که سبب سردرد می شود البته نه همیشه. بعضی افراد دچار میگرن خاموش هستند ، میگرنی که هیچ نشانی از درد ندارد. برای پی بردن به تناقضی که در عنوان این عرضه وجود دارد بهتر است کمی درباره ی آن بدانیم.
    1- پیش نشانه : این مرحله در اصل هشداری برای شروع یک حمله میگرنی است و سبب تغییرات جسمی از قبیل تشنگی و اسهال می شود . یک چهارم افراد مبتلا به میگرن 24 ساعت قبل از حمله به این علائم دچار می شوند.میگرن
    2- پیش درآمد: در این مرحله بیشتر علائم بصری غیرطبیعی مشاهده می شوند اما دیگر اختلالات حسی، مکانیکی و تکلمی هم می توانند رخ دهند. یک پنجم مبتلایان به حلمات میگرن این فاز را تجربه می کنند . این مرحله بعد از یک ساعت پایان می یابد.
    3- درد : درد میگرنی در یک سمت سر بروز می کند .این درد ضربانی است و می تواند با حالت تهوع ، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه باشد . این درد از چند تا 72 ساعت طول می کشد.
    4- رفع : بیشتر افراد بعد از حمله میگرنی احساس خستگی و کسالت شدیدی دارند که گاه به 24 ساعت می انجامد. اما تمام میگرن ها از این روند تبعیت نمی کنند . بعضی از میگرن ها مرحله پیش درآمد را ندارند . بعضی هم مرحله درد را ندارند در این صورت حملات میگرنی غیرقابل پیش بینی اند.

    علایم میگرن خاموش
    نشانه های میگرن خاموش شامل تمامی علائم میگرن های معمولی اند البته بدون درد.
    علائم جسمی : اسهال – حالت تهوع – استفراغ – ویار به غذا- فقدان اشتها – تشنگی – افزایش دفع ادرار – خستگی
    علائم روحی : کج خلقی – پریشانی – سرخوشی
    علائم مرحله پیش درآمد : مشاهده خطوط ناهموار، پرتوهای درخشان ، نقاط کور در میدان دید ، بینایی کانونی ، اختلالات شنوایی ، توهمات شنوایی، اختلالات چشایی و بویایی ، کرختی ، مورمورشدن و خوارب رفتگی عضلات، دشواری در به یاد آوردن کلمات و صحبت کردن.

    علت میگرن های خاموش
    امروزه محققان به دو مرحله پیش درآمد و درد میگرن توجه خاصی مبذول می کنند . این تغییر دیدگاه باعث شناخت بیشتر میگرن های خاموش شده است. در گذشته متخصصان تصور می کردند که میگرن ها به نحوی با مشکلات جریان خون مغزی در ارتباط هستند اما تحقیقات جدید نشان می دهند که مرحله پیش درآمد میگرن پیامد یک رویداد عصبی است یعنی سلول های عصبی مغز هستند که در این ماحرا درگیر می شوند. گفته می شود در مرحله پیش درآمد میگرن سلول های مغزی به شدت تحریک می شوند و سپس کاهش شدیدی در عملکرد آن ها رخ می دهد . این اتفاقات لایه خارجی مغز است . درد میگرن بر اثر اتساع رگ های مغزی ایجاد می شود از خطوط عصبی مغز قرار می گیرند.
    رفتن به جنگ میگرن خاموش
    1- یادداشت های روزانه از علائم مرتبط با حملات: هر آنچه می خورید ، می آشامید ، تمام تغییرات در خواب و میازن استرس و دیگر نشانه ها را به همراه زمان شروع و پایان به دقت پیگیری کنید و  یادداشت برداری کنید.
    2- با پزشک خود مشورت کنید: بشته به آن جه در یادداشت هایتان جمع آوری کرده اید و هم چنین سابقه درمانی شما، پزشک معالجتان قادر به تشخیص میگرن خاموش شما نخواهد بود. در موارد نادر این عوامل یادداشت شده می توانند از علائم مربوط به دیگر امراض جدی از قبیل سکته و خون ریزی مغزی باشند. ممکن است پزشک از شما CT اسکن و MRI و تست کامل اعصاب هم بخواهد.
    3- دریای داروها : بیش از 100 نوع دارو برای درمان میگرن وجود دارد و باید خودتان انواع این داروها را امتحان کنید تا بالاخره داروی مناسب برای شما یافت شود . پیش از آنکه پزشک برایتان دارویی تجویز کند از تمامی داروهایی که برای قسمت های دیگر بدنتان استعمال می کنید او را مطلع کنید تا مبادا اثرات ناخوشایندی پیش آید.

    4- تمرین پیش گیری : تا آنجا که می توانید از عوامل ایجاد کننده میگرن پرهیز کنید پزشک شما مطمئناً برای علایم مزمن و جدی بیماری شما پرهیزهایی را تجویز می کند.

    5- خود درمانی : سعی کنید غذای سالم میل کنید. استراحت کافی داشته باشید و تکنیک های ضداسترس را یادبگیرید و تمرین کنید. این تکنیک ها به طور چشمگیری علائم میگرن شما را کاهش می دهند.
    میگرن های قاعدگی 70 درصد میگرن خانم ها را تشکیل می هدند . میگرن زنان به طور مشخصی با تغییرات هورمون های مشخصی با تغییرات هورمون های استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی مرتبط است. حمله های میگرنی در دورانی  بارداری قطع می شوند.
    باید اشاره کرد خانم هایی که دوران یائسگی خود از داروهای ضدبارداری به عنوان جایگزین هورمون های بدن خود استفاده می کنند هم در خطر حمله های میگرنی قرار دارند.

    آنچه میگرن های خاموش را شلیک می کنند:
    1- فشارهای روحی و جسمی
    2- کمبود خواب
    3- فقدان وعده های غذایی
    4- کافئین
    5- الکل
    6- تنش های محیطی از قبیل تغییرات شدید آب و هوایی
    7- غذاهای خاص از ترکیبات شکلات
    8- آجیل
    9- ترشیجات و شورجات
    10- تغییرات هورمونی زنان در دوران یائسگی
    11- بارداری و در دوره های درمان های ضد بارداری
    12- پرتوهای روشن و زننده یا لرزان
    13- صداهای بلند و گوش خراش

    برچسب ها بیماری , سلامتی ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان