خانه

تاثیر تغییرات آب و هوا روی بدن

  • در فصل پاییز و زمستان فقط لباس پوشیدن ما تغییر نمی کند،بلکه آب و هوا روی حس و حال و شرایط فیزیکی ما نیز تأثیر می گذارد.در متن زیر می توانید تأثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را بخوانید.

    سردرد و میگرنسرما
    یکی از دلایل سردرد انقباض رگ های خونی در مغز است. هوای سرد باعث می شود رگ های خونی به سرعت تنگ شده و جریان خون کاهش پیدا کند.یکی از دلایل عود کردن میگرن نیز تغییرات آب و هوایی است. عواملی مثل هوای خیلی سرد، نور آفتاب و هوای طوفانی باعث عدم ناهماهنگی شیمیایی در مغز شده که باعث شروع میگرن است.بنابراین عامل سردردهای خود و هر نوع محرکی که به تغییرات آب و هوایی مربوط می شودرا بررسی کرده و یادداشت کنید. در این صورت در دفعات بعد راحت تر می توانید جلوی آن ها را بگیرید.

    پوست خشک
    با سرد شدن هوا رطوبت کمتری در هوا وجود دارد، در نتیجه به پوست نیز رطوبت کمتری می
    رسد. بادهای شدید پوست را خشک کرده و باعث سوزش و تحریک پوست می شوند و به لایه چربی محافظتی پوست آسیب می رسانند.برای از بین بردن لایه های خشک و تقویت پوست، دو بار در هفته از پاک کننده سبک و لایه بردار استفاده کنید.موقع آرایش از پرایمری استفاده کنید که حاوی دایمتیکون باشد (سیلیکونی که از هدر رفتن رطوبت جلوگیری می کند).پرایمرهای حاوی سیلیکون، جذب کرم مرطوب کننده شده و قسمتهای خشک و پوسته پوسته را نرم می کنند، برای همین آرایشتان صاف و یکنواخت می شود.حتماً یک دستگاه بخور (مرطوب کننده هوا) در اتاق خواب بگذارید. مخصوصاً زمانی که دمای اتاق خیلی بالاست. وقتی هوا رطوبت داشته باشد،در زمان خواب رطوبت پوستتان دوباره تجدید می شود.

    انرژی پایین و احساس کسلی و بی حالی
    اختلال خلقی فصلی(SAD) در طول ماه های سردتر به خاطر کمتر قرار گرفتن در معرض نورخورشید ظاهر می شود. افرادی که  SADدارند، مقدار بیشتری از نوعی ترکیب شیمیایی که SERT نامیده می شود، تولید می کنند که سطح سروتونین یا همان هورمون شادی را پایین می آورد.برای مبارزه با احساس بی حالی و کسلی تا جایی که می توانید در معرض نور باشید. یا زمان بیشتری را در بیرون از خانه باشید یا از یک جعبه نور در اتاقتان استفاده کنید.

    کمبود ویتامین D
    یکی از منابع اصلی ویتامین D در بدن، از تبدیل کلسترول ذخیره شده در پوست به ویتامین D3 با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ایجاد می شود. در هوای سرد نه تنها شاخص UV پایین می آید، بلکه افرادی که به ناچار بیشتر در داخل خانه می مانند، نور خورشید را به اندازه کافی دریافت نمی کنند. علائم کمبود این ویتامین عبارتند از ضعف ماهیچه ها، حساسیت بیشتر به درد و خواب آلودگی. با خوردن غذاهایی مثل ماهی های چرب مثل سالمون و تن ماهی، شیر غنی شده یا مصرف مکمل، ویتامین D بدن خود را افزایش دهید. مقدار توصیه شده ویتامین D3 در هر روز UI 600 می باشد.

    مشکلات تنفسی
    هوای سرد باعث اسپاسم ماهیچه ها می شود. جریان هوای کم باعث تنگ شدن آن ها شده و در نتیجه تنفس کوتاه می شود. اگر دچار این حالت می شوید باید موقع بیرون رفتن ماسک بزنید. ماسک جلوی دهانتان را پوشانده و با کمک گرمای نفسهوا را قبل از این که وارد ریه شود، گرم می کند.

    سرما خوردگی های سخت
    وقتی زمان زیادی را در یک محیط داخلی باشید،بیشتر با با دیگران در تماس هستید، در نتیجه احتمال ابتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزا بیشتر می شود.اکثر ویروس ها چند روز قبل از ظاهر شدن علائم سرایت پیدا می کنند. بنابراین به راحتی بدون این که بفهمید در معرض آن قرار می گیرید. ویروس سرماخوردگی روی پوست حدود 3 ساعت و روی سطوح خارجی حدود 4 ساعت باقی می ماند. بهترین دفاع در برابر این ویروس شستن زیاد دست ها و دور بودن از افرادی است که سرما خورده اند.

    درد مفاصل
    هیچ مدرک علمی قاطعی درباره این که سرما یا رطوبت هوا باعث درد مفاصل می شود، وجود ندارد. اما بر اساس یکی ازنظریه ها، سرما باعث فشار هوای کمتر در اطراف مفاصل شده که منجر به بزرگ تر شدن بافت های نرم احاطه کننده می شود (مثل یک بادکنک). در نتیجه به مفاصل فشار آمده و دچار درد می شوند. یکی دیگر ازنظریه ها این است که هوای سرد باعث انقباض ماهیچه ها، بافت های پیوندی و رباط های اطراف مفاصل می شود و در اصل عصب ها را متورم می کند. یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از درد مفاصل، تحرک و فعالیتاست. ورزش نه تنها بدن را گرم نگه داشته و مفاصل سفت را نرم می کند، بلکه از افزایش وزن نیز جلوگیری می کند.

    مو و ناخن های ضعیف
    در هوای سرد رگ های خونی کوچک در پوست، انگشتان دست و پای شما تنگ می شوند، جریان خون و انتقال مواد مغذی و اکسیژن کاهش پیدا کرده و منجر به ضعف ناخن ها و موها می شود. به علاوه هوای سرد، پوست و ناخن های شما را خشک می کند و در نتیجه بیشتر مستعد زخم و بریدگی های کوچک می شوند.دمای اتاق را گرم نگه داشته و از دستگاه بخور استفاده کنید تا جریان خون و پوست مرطوب بماند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها پوست , زیبایی , مو , سلامتی ,
       2

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان