خانه

تقویت حافظه

  • راه هاي تقويت حافظه
    زماني را تصور کنيد که حافظه ي خوبي داريد و در به ياد آوردن سريع رويدادها و مطالب مشکلي نداريد.
    مدتي زماني که طول ميکشد تا مطلبي را ياد بگيريد و يا خاطره اي را به ياد آوريد، اندازه گيري کنيد تا بتوانيد شانس رسيدن به موفقيت را درخود تخمين بزنيد . شايد شما هم يکي از افرادي هستيد که در به ياد آوردن مطالبي که چندين بار خوانده ايد رنج ميکشيد... 
    در اين مقاله به 4 روش بهبود حافظه جهت به ياد آوردن سريع مطالب اشاره شده است.تقویت حافظه

    1/ به مطالبي که خوانده ايد معنا بدهيد.
    با معنا دادن به رويدادهايي که در اطراف رخ ميدهد و يا مطالبي که خوانده ميشود ، احساس شخص با واقعه رخ داده درگير شده و در نتيجه باعث به خاطر سپاري عميق در ذهن ميشود.  
    محققان آمريکايي براي اثبات اين مطلب عکس يک شخص را به دو نفر نشان داده اند و با معرفي آن شخص به يکي از آن دو نفر به عنوان کسي که شغلش کوزه فروش است و ديگري با عنوان اين که نام خانوادگيش کوزه فروش است و پس از گذشت مدت زماني  در مورد آن شخص سوال کرده اند، فردي که به آن پيشه شخص موجود در عکس به عنوان کوزه فروش معرفي شده است در به ياد آوردن کلمه مورد نظر مشکلي نداشته است.  
    طبق اين تحقيق، محققان به يک نظريه اي رسيدند که طبق اين نظريه ميتوان نتيجه گرفت که افراد به دليل داشتن يک پيشينه ذهني و احساسي در مورد مسئل و رويدادهايي که در اطرافشان رخ ميدهد ميتوانند با معنا دادن به کلمات به شيوه اي که خود ياد گرفته اند در به خاطر آوردن مطالب مورد نظرشان موفق شوند.

    2/ ورزش کنيد.
    ورزش يکي از مواردي است که از اختلالات حافظه جلوگيري ميکند.افرادي که به طور مستمر ورزش ميکنند با افزايش جريان گردش خون در بدن باعث رسيدن اکسيژن بيشتري به مغز شده و در نتيجه به ندرت دچار اختلالات حافظه اي ميشوند.طبق يک مطالعه اي که در مجله آمريکايي منتشر شده است محققان به اين نتيجه رسيده اند که، 150 دقيقه پياده روي در هفته از خطر ابتلا به آلزايمر مخصوصا در سنين سالخوردگي جلوگيري ميکند.يکي ديگر از عوامل از دست دادن حافظه، استرس و افسردگي است و ورزش کردن به دليل ترشح ماده اي به نام دوپامين در مغز مانع از ابتلا افراد به افسردگي ميشود.

    3/ تمرين ذهني داشته باشيد.
    بسياري از ما افراد به دليل مشغله هاي کاري فراوان و يا تنبلي، تمرين دادن ذهن را فراموش ميکنيم چرا که تمرين ذهني يکي از عواملي است که در کاهش بيماري هاي مغزي موثر است، بنابراين ميتوانيم به جاي ساعت ها تماشاي تلويزيون ذهن خود را با بازي هاي فکري مانند شطرنج درگير کنيم تا مانع از تنبلي مغز و يا زوال حافظه شويم.
    چند پيشنهاد براي ورزش مغز :
    يادگيري يک زبان جديد
    ثبت نام در يک دوره جديد ( دوره هايي که قبلا هيچ آشنايي در مورد آن نداشته ايد.)
    يادگيري يک ساز جديد
    خواندن کتابي که نوع تفکرتان را به چالش بکشد و جنبه هاي مختلف بعد فکريتان را نشان بدهد. 

    4/ به ديگران آموزش دهيد.
    براي بسياري از ما مراحل آموزش عبارتست از گوش دادن ، يادداشت برداري و سپس حفظ کردن اطلاعات ثبت شده . اما چند درصد از افراد آموزش دادن به ديگران را در خود نهادينه کرده اند؟ و يا بلافاصله بعد از يادگيري آموخته هاي خود را منتقل ميکنند؟ 
    تحقيقات نشان داده است که :
    %5 مطالب با سخنراني کردن در ذهن ميماند.
    %10 از مطالب با خواندن در ذهن ميماند.
    %20 از ديدن و شنيدن در ذهن ميماند.
    %30 از مطالب با تماشا کردن در ذهن ميماند. 
    %50 از مطالب با شرکت در يک گروه و بحث در مورد موضوعي در ذهن ميماند.
    %75 از مطالب با تمرين آموخته ها در ذهن ميماند.
    %90 از مطالب بعد از آموختن و بلافاصله آموزش آن به کس ديگر در ذهن ميماند.
    بنابراين اگر به دنبال ترفندي جهت آموختن سريع با ماندگاري بالا در ذهنتان هستيد، توصيه ميکنيم بلافاصله بعد از يادگيري، آموخته هاي خود را به کس ديگري آموزش دهيد. چرا که با آموزش دادن، همه ي تمرکز ذهن بر روي انتقال صحيح مطالب شده و در نتيجه کمتر دچار خطا و اشتباه ميشود. 


    مترجم اختصاصي زيباکده : آيدا خديوي


     
     
      

    برچسب ها روان شناسی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان