خانه

توصيه هایی مهم برای ترک سيگار

  • با دقت مطالعه کنید:سیگار، دود، اعتیاد
    1- خود را آماده ترك سيگار كشيدن كنيد يك ايده خوب اين است كه به هنگام ايجاد تغييري در زندگي تان، مثلا رفتن به يك مكان جديد، تغيير شغل، يافتن يك سرگرمي جديد، و يا آغاز كردن يك نوع ورزش، اقدام به ترك سيگار نماييد. همچنين كليه دلايل ترك سيگار خود را بر روي كاغذ بنويسيد و بر روي ديوار منزل نصب كنيد تا همواره جلوي چشمتان باشد و دوباره هوس سيگار كشيدن نكنيد.
    2- زماني را براي ترك سيگار مشخص نماييد يك شيوه خوب براي ترك سيگار اين است كه به تدريج اقدام به ترك سيگار كنيد و يك روز معين را به عنوان روز ترك نهايي آن تعيين كنيد. البته ما اصراري به ترك تدريجي سيگار نداريم و نمي گوييم كه اين شيوه بهترين شيوه است، اما پيشنهاد مي كنيم در ابتدا چيزي را جايگزين استنشاق نيكوتين كنيد، مثلا مي توانيد با آدامس جويدن شروع كنيد، و سپس به طور كامل سيگار را ترك كنيد. راه ديگر اين است كه اراده كنيد و از يك روز معين اقدام به ترك سيگار كنيد و به آن پايبند باشيد.
    3- اقدام خود به ترك كردن سيگار را به همه بگوييد وقتي همه بدانند كه شما در حال ترك كردن سيگار هستيد، ديگر براي شما دشوار است كه از آنها تقاضاي سيگار كنيد و يا پيش روي آنها اقدام به سيگار كشيدن نماييد. در واقع، از هركس كه مي شناسيد (سيگاري و غير سيگاري) تقاضا كنيد كه با عدم تعارف سيگار به شما و نكشيدن سيگار در جايي كه شما هستيد، شما را در تصميمتان مبني برترك سيگار ياري نمايند. اين مطلب را مرتبا به دوستانتان يادآوري كنيد، خصوصا در مواقع خطرناكي همچون: مهماني ها، مراسم ها و جشن ها. بگذاريد همه آنهايي كه با شما سرو كار دارند، از عزم شما براي ترك سيگار آگاهي يابند. شايد شما باعث رنجش خاطر آنها شويد، ولي به هر حال ترك سيگار، ارزش اين كار را دارد.
    4- كارهاي روزمره خود را تغيير دهيد اعتياد به سيگار مي تواند به مواقع و زمانهاي خاصي همچون صبح، به هنگام نوشيدن چاي، و يا هر عمل ديگري، مرتبط باشد. اين مواقع و زمانها ، ماشه هاي سيگار كشيدن شما هستند، چرا كه شما به سيگار كشيدن در چنين مواقعي عادت كرده ايد ميل داريد آنها را ادامه دهيد. براي مبارزه با اين مواقع، عادات خود را تغيير دهيد. مثلا نوشيدني مورد علاقه خود را عوض كنيد، آدامسهايي با مزه هاي جديدي كه شما معمولا نمي خريد، استفاده كنيد و خلاصه هركاري كنيد كه عادات قبلي شما كه با سيگار كشيدن همراه بودند، تكرار نشوند.
    5- هوشمندانه ورزش كنيد نرمشهاي شديد، استنشاق سيگار و يا حداقل تصور آن را كاهش مي دهد. اگر شما تا به حال ورزش نمي كرديد، در ابتدا با نرمشهاي ملايم آغاز كنيد. نرمش كردن باعث سلامتي شما خواهد شد، در كنترل وزن شما مؤثر است، و مي تواند روح و جسم شما را براي روبرو شدن با استرسهاي روزمره توانمند سازد.
    6- تاثيرات ترك سيگار را بدانيد سرفه كردن، اختلال در خوابيدن و كج خلقي برخي از نشانه هاي معمول دوران پس از ترك سيگار هستند. نگر ان نباشيد، اين موارد، كاملا طبيعي هستند و در عرض چند هفته از بين خواهند رفت، فقط كمي مقاومت كنيد.
    7- چگونه با اشتياق به سيگار كشيدن مقابله كنيد منتظر باشيد كه بلافاصله پس از ترك سيگار، ميل شديدي به استنشاق آن پيدا كنيد. اين ميل و اشتياق شديد معمولا در فاصله هاي زماني 5-3 دقيقه اي بروز مي دهند. در چنين مواقعي تا مي توانيد آب يا چاي بخوريد و خود را صحبت كردن با ديگران مشغول نماييد، مطمئن باشيد موفق مي شويد.

    مواد غذایی برای ترک سیگار:
    اگر تصمیم گرفته اید سیگار را ترك كنید، از برخی مواد غذایی كه ممكن است وابستگی شدید شما را به دود سیگار كاهش دهد، استفاده كنید:
    جو دوسر:
    خوردن جو دوسر و فرآورده های آن ممكن است به شما برای ترك سیگار و رهایی از اعتیاد به نیكوتین كمك كند این ماده غذایی سرشار از فیبر، ویتامین B1، ویتامین های E  و C و سایر املاح است.
    اسفناج:
    اسفناج و برگ چغندر حاوی  اسید فولیك، ویتامینC، بتاكاروتن  و قند هستند كه به دلیل قلیایی كردن محیط بدن در ترك سیگار موثرند اثر این مواد به این شكل است كه میزان ماده اعتیاد آور نیكوتین را در بدن تا مدتی در سطح بالایی نگه می دارند و در نتیجه نیاز شخص به مصرف نیكوتین را كاهش می دهند، بنابراین افزایش مصرف مواد غذایی كه محیط بدن را قلیایی می كنند، در ترك سیگار مفید هستند.
    كشمش، انجیر خشک و بادام:
    این مواد غذایی به راحتی قلیایی بودن بدن را افزایش میدهند بنابراین تمایل به سیگار را كم كرده، در نتیجه ترك سیگار را راحت تر خواهند كرد.
    آدامس های نیكوتین دار:
    بهتر است یاد آور شویم اگر از آدامس های حاوی نیكوتین كه مخصوص ترك سیگار هستند، استفاده می كنید، مواد اسیدی را مصرف نكنید، زیرا خاصیت خنثی كننده خواهند داشت مواد اسیدی شامل: انواع نوشابه(كوكاكولا، قهوه، آبمیوه و ماءالشعیر)، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، بادام زمینی، حبوبات و... است.
    جوش شیرین:
    جوش شیرین در واقع یك ماده قلیایی است كه قادر است میل به سیگار را از بین ببرد اما از آنجایی كه جوش شیرین ماده ای است كه از بین برنده ویتامین ها به خصوص ویتامین B1 در بدن است، مصرف آن توصیه نمی شود.
    سیر:
    اولین گیاه دارویی در بین گیاهان است كه دارای ماده ضد باكتری و مواد فرار گوگرد و سیلیس و ید می باشد سیر دارای خواص ضد عفونی كننده بی شمار بوده كه از عفونت های تنفسی و مشكلات احتمالی به شدت جلوگیری می كند.
    شاه تره:
    عرق شاه تره  كه در فصل تابستان علاوه بر خواص درمانی، نوشیدنی گوارایی محسوب میشود مدر بوده و ضد كمبود ویتامین C است اشتها آور  است و به تصفیه خون كمك می كند.
    مواد غذایی که میل به سیگار کشیدن را افزایش میدهند:
    مواد غذایی نظیر گوشت كه ادرار را بیشتر اسیدی میكنند، باعث از دست دادن سریع نیكوتین شده و در نتیجه علاقه به مصرف سیگار را در شخص افزایش میدهند از این مواد می توان به گوشت قرمز، سوسیس و كالباس، غذاهای كنسروی شده، غذاهای پخته شده در ماكروویو، الكل، جگر، دل و قلوه، سیرابی، جوانه گندم، عدس، جوجه، تخم مرغ، پنیر، بادام زمینی، گردو و قهوه اشاره كرد، مهم ترین و موثرترین مواد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه شامل سبزی های برگ سبز تیره، هویج، فرآورده های دانه سویا، میوه های تازه، ماهی های تازه و چرب است و گوشت قرمز، سوسیس و كالباس، غذاهای كنسروی شده، غذاهای پخته شده در ماكروویو، الكل، جگر، دل و قلوه، سیرابی، جوانه گندم، عدس، جوجه، تخم مرغ، پنیر، بادام زمینی، گردو و قهوه تمایل به كشیدن سیگار را افزایش می دهند.
    اگر حداقل هفته ای دو بار یك عدد هویج متوسط خام خورده شود، ممكن است احتمال ابتلا به سرطان ریه 60 درصد كاهش یابد و اگر بیش از یك بار در هفته یك لیوان كلم بروكلی خام خورده شود، ابتلا به سرطان ریه 70 درصد كاهش می یابد و اگر بیش از یك بار در هفته یك لیوان اسفناج خام خورده شود، 40 درصد احتمال ابتلا به این نوع سرطان كاهش مییابد.

    گردآورنده: سایت زیباکده

       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان