خانه

خواص تخم کتان

  • • فیبر بالا، کربوهیدرات کم
    یکی از بهترین خواص بذر کتان این است که حاوی مقدار زیادی صمغ گیاهی و لعاب دار است. صمغ گیاهی یا موسیلاژ، فیبری ژل مانند است که در آب حل می شود و خواص بسیار زیادی برای روده دارد. خواص تخم کتان
    موسيلاژ غذا را در معده نگه داشته تا به سرعت در روده کوچک تخليه نشود، در نتیجه جذب مواد مغذي بیشتر می شود.
    تخم کتان فیبر محلول و غیر محلول بسیار زیادی دارد که باعث سم زدایی کولون، کاهش چربی و کاهش میل به مواد قندی می شود. روزانه باید 30 تا 40 گرم مواد غذایی با فیبر بالا را مصرف کنید.

    • پوست و موی سالم
    اگر می خواهید پوست، مو و ناخن سالم تری داشته باشید، 2 قاشق غذاخوری تخم کتان را به اسموتی و آب میوه هایی که درست می کنید، اضافه کنید، یا 1 قاشق غذاخوری روغن تخم کتان را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.
    چربی های ALA (آلفا- لینولنیک اسید) در تخم کتان برای پوست و مو مفید هستند، چون چربی های ضروری و انواع ویتامینB که باعث کاهش خشکی پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن می شوند را برای بدن فراهم می کنند. بعلاوه باعث بهبود اثرات آکنه، روزاسه و اگزما می شود. تخم کتان برای سلامتی چشم نیز مفید است، چون سندرم خشکی چشم را کاهش می دهد.
    روغن تخم کتان نیز به خاطر داشتن غلظت بالایی از چربی های سالم بسیار مفید است. برای سلامتی پوست و مو، روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری از این روغن را می توانید به عنوان خوراکی مصرف کنید. بعلاوه می توانید آن را با روغن های مفید دیگر ترکیب کنید و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده کنید.

    • کاهش وزن
    طبق تحقیقات، تخم کتان و گردو به کاهش وزن کمک می کنند. چون تخم کتان سرشار از چربی و فیبر های سالم است، باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید، بنابراین کالری کمتری مصرف کرده و در نهایت وزنتان کم می شود. چربی های ALA باعث کاهش التهاب نیز می شوند.
    چند قاشق چای خوری تخم کتان را به سوپ، سالاد یا آب میوه اضافه کنید.

    • کاهش کلسترول
    مصرف تخم کتان به طور طبیعی سطح کلسترول را کاهش می دهد. فیبر محلول در تخم کتان، مانع از جذب چربی و کلسترول در سیستم گوارش می شود. این فیبر از تولید بیش از حد مایع صفراوی داخل کیسه صفرا، که از تجمع کلسترول در کیسه صفرا درست می شود، نیز جلوگیری می کند. (در صورت غلیظ شدن بیش از حد مایع صفراوی داخل کیسه صفرا، هسته ی اولیه سنگ به علت رسوب کلسترول و تشکیل شن ریزه تولید می شود.)
    وقتی مایع صفرا از طریق دستگاه گوارش دفع شود، بدن مجبور می شود تا کلسترول اضافی در خون را بیشتر استفاده کند، در نتیجه میزان کلسترول موجود در خون پایین می آید.

    • سرشار از آنتی اکسیدان
    تخم کتان سرشار از آنتی اکسیدان هاست. لیگنان ها، پلی فنول های منحصر به فرد فیبری هستند، که با خواص آنتی اکسیدانی خود، باعث تعادل هورمونی و سلامت سلولی می شوند و خاصیت ضد پیری دارند. پلی فنول ها باعث تقویت رشد پروبیوتیک ها در روده می شوند، بعلاوه باعث از بین رفتن مخمر و کاندیداها در بدن می شوند.
    لیگنان ها خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی نیز دارند، بنابراین مصرف تخم کتان به طور مرتب، باعث کاهش تعداد یا شدت سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

    • مبارزه با سرطان
    یکی از مهم ترین خواص تخم کتان، مبارزه با سرطان سینه، پروستات، تخمدان و کولون است. تخم کتان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. سه نوع لیگنان در تخم کتان یافت می شود که توسط باکتری های روده ای به انترولاکتون و انترودیول تبدیل می شوند و به طور طبیعی باعث تعادل هورمون ها می شوند. به همین دلیل تخم کتان باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود. لیگنان های موجود در دانه های کتان، خطر ابتلا به سرطان آندومتر و تخمدان را نیز کاهش می دهند.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
  • seoas ۱۳۹۶/۸/۱۴
    من یه مدت بابت چربی سوزی تخم کتان استفاده کردم اما تاثیر چندانی نداشت
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان