خانه

خواص چغندر قرمز (لبو)

  • چغندر قرمز فشار خون را کاهش می دهد و سرشار از فیبر است. لبوی خالص و بدون شکر یا شیره، کم کالری و تقریبا بدون چربی است. چغندر جزء سبزیجات ریشه ای و پیاز دار محسوب می شود. خواص چغندر قرمز (لبو)
    شاید بعضی افراد لبو دوست نداشته باشند، اما باید بدانید که برای سلامتی بدن بسیار مفید بوده و خواص زیادی دارد.

    • فشار خون را کاهش می دهد
    همان طور که گفتیم چغندر یا آب آن، باعث کاهش فشار خون می شود. طبق تحقیقات، اگر روزانه حدود 230 گرم آب لبو بخورید، فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک شما پایین می آید. نیترات ترکیبی است در آب چغندر که در خون به اسید نیتریک تبدیل شده و باعث باز شدن و شل شدن رگ های خونی می شود.

    • باعث حفظ و ثبات وزن می شود
    آب چغندر بدون شکر، کم کالری است و تقریبا بدون چربی است. برای همین انتخاب خوبی برای درست کردن اسموتی است، چون هم باعث افزایش انرژی در طول روز می شود که سرحال و با انرژی روزتان را شروع کنید، هم به خاطر مغذی بودن باعث تقویت بدن می شود.

    • از سرطان جلوگیری می کند
    رنگ تیره چغندر به خاطر بتالین (رنگ دانه گیاهی قرمز) موجود در آن است. بتالین ها آنتی اکسیدان های محلول در آب هستند. طبق مطالعات انجام شده، بتالین ها توانایی پیشگیری شیمیایی در برابر برخی سلول های سرطانی را دارند. در واقع بتالین ها دشمن رادیکال های آزاد هستند و به پیدا کردن و نابود کردن سلول های بی ثبات در بدن کمک می کنند.

    • منبعی عالی از پتاسیم
    پتاسیم یک الکترولیت معدنی است که به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می کند. اگر سطح پتاسیم در بدن بیش از حد پایین بیاید، منجر به خستگی، ضعف و گرفتگی عضلانی می شود. پتاسیم خیلی پایین نیز منجر به ضربان قلب غیر طبیعی و خطرناک می شود. چغندر سرشار از پتاسیم است. نوشیدن آب چغندر به میزان متعادل، به حفظ سطح پتاسیم در بدن کمک می کند.

    • منبع خوبی از دیگر مواد معدنی
    بدن شما بدون مواد معدنی ضروری نمی تواند به درستی عمل کند. برخی از مواد معدنی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، برخی دیگر نیز باعث حفظ سلامتی استخوان ها و دندان ها می شوند. آب چغندر علاوه بر پتاسیم، مواد زیر را نیز برای بدن فراهم می کند:
    کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سدیم، فلز روی، فلز مس، سلنیوم

    • منبعی عالی از ویتامین C
    آب چغندر منبع خوبی از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. به علاوه باعث تولید کلاژن، بهبود زخم ها و جذب آهن نیز می شود.

    • محافظت از کبد
    وقتی کبد به علت موارد زیر بیش از حد سنگین و بزرگ شود، ممکن است منجر به یک بیماری شناخته شده به نام "کبد چرب غیر الکلی" شود:
    رژیم غذایی نا مناسب
    مصرف بیش از حد الکل
    قرار گرفتن در معرض مواد سمی
    شیوه زندگی کم تحرک
    چغندر قند حاوی بتائین است، ماده ای که باعث کاهش یا جلوگیری از ذخایر چربی در کبد می شود. به علاوه از کبد در برابر سموم محافظت می کند.

    • منبع خوبی از فولات
    ویتامین B9 که بیشتر به نام فولات یا فولیک اسید شناخته می‌شود، باعث جلوگیری از ایجاد مشکلات و اختلالاتی چون اسپینا بیفیدا (مهره شکاف دار) و آنانسفالی در مجراهای عصبی می شود.
    (اسپاینا بیفیدا Spina bifida نوعی اختلال مادرزادی است که ناشی از بسته نشدن کامل لوله عصبی جنین است.)
    (آنانسفالی Anencephaly اختلال مغزی ناشی از نقص در کانال عصبی بوده و به دلیل عدم بسته ‌شدن انتهای کانال عصبی پدید می‌آید.)
    به علاوه خطر تولید جنین نارس را نیز کاهش می دهد. آب چغندر قرمز منبع خوبی از فولات است. اگر در دوران بارداری هستید، با اضافه کردن چغندر به رژیم غذایی خود، مقدار توصیه شده 600 میکرو گرم فولات را نیز دریافت می کنید.

    • باعث کاهش کلسترول می شود
    اگر کلسترول بالایی دارید، حتماً چغندر قرمز یا آب آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. طبق تحقیقات انجام شده بر روی موش ها مشخص شد که عصاره چغندر قرمز، باعث کاهش سطح کلسترول تام یا کلی و تری گلیسیرید و افزایش کلسترول های خوب می شود. به علاوه باعث کاهش استرس اکسیداتیو (عامل اکسید شدن) در کبد می شود. محققان بر این باورند که خاصیت کاهش کلسترولِ چغندر قرمز به خاطر فیتونوترینت های موجود در آن مثل فلاونوئیدها است.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان