خانه

سالم ترین روش های طبخ غذا

  • برای داشتن یک زندگی سالم، با انتخاب غذاهای مفید و سالم تنها نیمی از راه را رفته اید. در یک رژیم غذایی سالم، روش آماده کردن و طبخ غذاها نیز مهم و تأثیرگذار است.

    اکثر مردم از غذاهای سرخ کرده زیاد استفاده می کنند، ولی حتی وقتی می خواهند غذاهای سالم درست کنند، از این که روش های مختلف طبخ، روی
    ترکیب تغذیه ای غذای اصلی آن ها تا چه حد تأثیر گذار است، اطلاع چندانی ندارند.

    مثلاً خیلی از افراد این نکته را می دانند که سبزیجات در اثر گرما و حرارت، 20 تا 25 درصد از برخی ویتامین های ضروری خود را از دست می دهند، مثل ویتامین C، فولات و پتاسیم. برخی از روش های طبخ واقعاً ناسالم هستند، به خاطر همین خام خواران کلاً پخت و پز را کنار می گذارند، با این ادعا که مواد غذایی نپخته، تمام ارزش های غذایی خود را حفظ کرده و باعث بهبود در سلامتی می شود.

    ولی طبق مطالعات اخیر، پختن برای برخی غذاها سودمند است. گرما باعث انتشار آنتی اکسیدان هایی مثل گوجه، اسفناج و هویج شده و به کمک تجزیه دیواره های سلولی، باعث می شود ترکیبات سالم مواد غذایی راحت تر به داخل بدن عبور کنند.

    • بررسی چند مورد از سالم ترین روش های طبخ:

       

    • بخار پز کردن ماهی و سبزیجات روش سالم و مؤثری است. طبق نظر کارشناسان بخار پز کردن یک روش عالی برای آماده کردن غذاست در عین این که تازگی، مواد مغذی و ویتامین های آن را نیز حفظ می کند.

      طبخ هر ماده غذایی با این روش از سبزیجات تازه گرفته تا فیله ماهی، باعث می شود این مواد به آرامی در آب خودشان بپزند و تمام ویژگی های طبیعی خود را حفظ کنند. نیازی نیست برای پخت آن ها از هیچ گونه روغنی استفاده کنید. همان اول کمی ادویه یا چاشنی به آن اضافه کنید، مثلاً کمی نمک یا مقدار کمی آب لیموی طبیعی.

    • یک روش سالم دیگر آب پز کردن غذاهاست. چون آب پز کردن معمولاً به زمان بیشتری نیاز دارد، طبق نظر برخی کارشناسان حفظ مواد مغذی کمتر می شود. ولی این روش برای غذاهای ظریفی مثل تخم مرغ، ماهی یا حتی بعضی از میوه ها بسیار مناسب و مؤثر است.

    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی
    برچسب ها آشپزخانه ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان