خانه

عادت های خوب به جای عادت های بد


  • یکی از عوامل نرسیدن به اهداف در افراد، داشتن عادت های بد است.این عادت ها سلامت جسم و روان افراد را به خطر میندازند و باعث به هدر رفتن زمان و انرژی میشوند. اگرعادت های خوبی ندارید و هیچگونه باعث رشد شما نمیشوند، بهتر است که شروع به ترک آنها کنید و نحوه دانستن ترک این عادت ها ، از جمله مواردی است که باید بدانید.
    برای این کار ابتدا می خواهیم بدانیم که چگونه در دنیای واقعی این تغییرات را به وجود آوریم؟ از همه مهمتر چگونه عادت های خوب را جایگزین عادت های بد کنیم؟ به طورحتم یافتن پاسخ همه ی این سوالات آسان نیست، بنابراین در این مقاله شما را با روش های حذف عادت های بد آشنا میکنیم :

    چه چیزی باعث به وجود آمدن عادت های بد شده است ؟
    بسیاری از عادت های بد به واسطه استرس و خستگی ایجاد میشوند. به عبارتی این عادت ها یکی از روش های مقابله با استرس و خستگی محسوب شده و شامل جویدن ناخن ، گشت و گزار در مراکز خرید و یا اتلاف وقت در اینترنت و... می باشند. اما باید بدانید که این راه ها تنها روش های مقابله با استرس و خستگی نیستند و برای مقابله با آنها میتوانید از عادت های خوب استفاده کنید.
    گاهی اوقات استرس و خستگی ، ریشه در مسائل و مشکلات عمیق دارد که حتی فکر کردن به آنها آسان نیست ، اما اگر همچنان مصمم هستید تا عادت های بد خود را تغییر دهید بنایراین با خود روراست بوده و از پشتکار دست نکشید.
    آیا دلایل و باورهای خاصی مانند ترس از چیزی و یا رویدادهایی باعث به وجود آمدن آنها شده است ؟  شناخت علل عادات بد، یکی از عوامل مهم غلبه بر آنهاست.

    عادات بد را تبدیل به عادات خوب کنید.
    از لذت های عادات بد که در کوتاه مدت اثر دارند، میتوان به جنبه ی بیولوژیکی آن مانند سیگار کشیدن و یا مصرف یک دارو اشاره کرد و یا جنبه ی احساسی آن مانند بودن در یک رابطه ی نادرست و یا عادت های بدی که جهت مقابله با استرس انجام میشود مانند جویدن ناخن ، کشیدن مو ، کوبیدن پاها به زمین و یا فشار آوردن به دندان ها و... اشاره کرد.
    برای مثال باز کردن صندوق دریافت ایمیل ها به محض روشن کردن کامپیوتر می تواند یکی از عادت های هر روزه باشد که به اصطلاح با استرس مقابله می کند و احساس اتصال را بدهد اما  در عین حال، دیدن نامه های دریافتی بسیار، می تواند در بازدهی کار تاثیر گذاشته و دقت عمل را پایین بیاورد. بنابراین عادت های بد میتوانند در کوتاه مدت باعث آسودگی خیال شوند اما در بلند مدت تاثیرات بدی را به جای خواهند گذاشت که ترک آنها به سختی صورت میگیرد و تنها راه حل برای ترک این نوع عادت ها فقط تکرار نکردن آنها می باشد. برای مثال اگر بخواهید که سیگار را ترک کنید، ترک آن زمانی موثر خواهد بود که یک عادت خوب را جایگزین سیگار کشیدن کنید.
    به عبارت دیگر عادات بد به معنی پاسخ به یک سری نیازهای افراد است که بهتر است با رفتارهای سالم به این گونه نیازها پاسخ دهیم. بنابراین اگر از خود انتظار دارید، بدون اینکه عادت های خوب، جایگزین عادت های بد شود ترک عادت کنید باید بدانید که کار آسانی نخواهد بود برای اینکه ، به طور مداوم به خود ، انجام ندادن عادت های بد را گوشزد کنید.

    چگونه یک عادت بد را از بین ببریم ؟
    در این مقاله به برخی از ایده های  ترک عادات بد و تفکر در مورد آنها اشاره شده است :
    یک جایگزین برای عادت بد خود انتخاب کنید. یعنی پیش از شروع ترک عادت بد ، به یک عادت خوب که میتواند به نیازهای شما پاسخ دهد و جایگزین عادت بد شود فکر کنید. برای مثال زمانی که می خواهید سیگار بکشید چه چیزی می تواند جایگزین کشیدن سیگار شود ؟( می توانید تمرینات تنفسی را جایگزین این کار کنید.) زمانی که می خواهید به بطالت وقتتان را در فیسبوک بگذرانید چه چیزی می تواند جایگزین صرفا وقت گذرانی در فیسبوک شود ؟ (می توانید جمله ای را در رابطه با کارتان بنویسید. )
    مهم این است که بدانید بدون داشتن برنامه برای شروع کاری نمیتوانید آن را به آسانی انجام دهید.
    یک نکته ای که در مورد ترک عادات بد حائز اهمیت این است که بتوانید محرک های این عادات را از بین ببرید. برای مثال اگر فردی سیگاری هستید سعی کنید در محیط هایی که افراد سیگاری بسیاری وجود دارند نباشید. اگر اهل خوردن شیرینیجات به مقدار فراوان هستید همه ی آنها را دور بریزید و یا اصلا نخرید.اگر یکی از عادات شما این است که به محض نشستن کنترل تلویزیون را در دست میگیرید برای ترک عادت بهتر است که آن را در کمد اتاق دیگری پنهان کنید.
    به عبارتی اگر محیط زندگی عادت های بد را تشدید کرده و ترک این عادات را کندتر میکند بهتر است که برای دیدن نتایج این تغییرات محیط زندگی خود را تغییر دهید.

    پیوستن به افراد
    اگر برای گرفتن رژیم و یا ترک سیگار با کسی که مثل خودتان است شروع کنید بهتر میتوانید به نتیجه برسید به عبارتی با ایجاد هدف مشترک برای هر دو نفرتان نسبت به هم پاسخگو خواهید بود و با یکدیگر پیروزی خود را جشن میگیرید. در واقع وجود فرد دیگری که از شما انتظار دارد باعث ایجاد انگیزه برای ترک عادت میشود.

    اطرافیان
    در محیط هایی به رفت و آمد بپردازید که میتوانند شما را به سمت راهی که میخواهید سوق دهند به عبارتی لازم نیست که دوستان قدیمی خود را از دست دهید. فقط کافیست تاثیر قدرت انسان های اطرافتان را درک کنید.

    موفقیت خود را تجسم کنید.
    خودتان را در حالی تجسم کنید که سیگار نمیکشید ، در حال خریدن مواد غذایی سالم هستید و یا سحر خیز شده اید  به عبارتی با تصور اینکه عادات بدتان را ترک کرده اید ، لبخند میزنید و از موفقیتتان لذت میبرید، در واقع هویت جدید خود را متصور شوید.

    لازم نیست که انسان دیگری شوید ، بازگشت کافیست.
    اندیشه بسیاری از افراد این است که بازگشت به حالت اولیه به معنی تبدیل شدن به یک فرد کاملا جدید است . اما  در حقیقت چیزی که مدنظر است این است که به فردی بدون عادات بد تبدیل شوید.به عبارتی ، اگر در طول سالیان متمادی دارای عادت های بد بوده اید ، اکنون ترک سیگار و یا سالم زندگی کردن به معنای آن نیست که از بدو تولد این خصایص در شما بوده است و از این لحظه به بعد باید به افراد غیرسیگاری و یا سالم بپیوندید. فقط کافیست با ترک این عادات به شرایط نخستتان برگردید .

    کلمه ی "اما" را برای غلبه بر مکالملت منفی درونتان بکار ببرید.
    یک نکته ی منفی در مورد ترک عادت های بد این است که در درون خودتان قضاوت کنید که دیگر بیشتر از این توانایی ندارید. بنابراین هر زمانیکه درروند کارتان لغزش کردید و دچار اشتباه شدید مسلما به دنبال توجیهی برای کار خود خواهید بود اما در کنار این صحبت های درونی با گفتن کلمه ی "اما" جمله خود را تمام کنید.
    " من فرد چاقی هستم ، اما ظرف چند ماه آینده به وزن ایده آل خود خواهم رسید"
    " من نادان هستم و هیچکس برایم ارزش قائل نیست ، اما سعی میکنم مهارت های خود را افزایش دهم "
    " من شکست خورده ام ، اما هر کس در برهه ای دچار شکست میشود. "

    برای شکست خوردن برنامه داشته باشید.
    همه ی ما در طول زندگی دچار اشتباه میشویم بنابراین پیش از اینکه پس از شکست به ضرب و شتم خود بپردازیم بهتر است که یک برنامه ریزی برای کل مسیرمان داشته باشیم. به عبارتی با بررسی وجه تمایز افراد موفق و ناموفق که به سرعت شکست خورده اند میشود پی به این قضیه برد. در این مقاله به چند استراتژی در هنگام خطا کردن میپردازیم.

    چطور شروع میکنید ؟
    اگر به دنبال راهی هستید که اولین قدم را برای ترک عادات بدتان بردارید ، پیشنهاد ما به شما این است که در مورد احساس خود نسبت به عادات بدتان مطلع شوید و آگاهانه قدم بردارید.شما میتوانید در این قضیه خود را به صورت یک گناهکار ببینید و یا اینکه خود را در شرایطی که آرزویش را دارید تصور کنید ... اما چیزی که مهم است این است که تمامی افکار این چنینی شما را از واقعیات اتفاق افتاده دور میکند.

    بنابراین آگاهانه عمل کردن به شما نشان میدهد که :

    چه زمانی عادت بد در شما رخ داده است ؟
    چند دفعه در روز این عادت خود را تکرار میکنید؟
    کجا هستید ؟
    با چه کسانی در ارتباط هستید؟
    چه چیزی باعث ایجاد این عادات بد در شما شده است ؟
    در واقع با پاسخ به این سوالات میتوانید در مورد رفتارهای خود و دلایل آنها آگاه شوید و ده ها ایده را برای ترک عادات خود پیدا کنید.

    چند راه حل ساده :
    تعداد دفعات عادات بدتان را در طول روز یادداشت کنید. به عبارتی با گذاشتن کاغذ و قلمی در جیب خود و یادداشت کردن تعداد دفعات تکرار و جمع کردن آنها میتوانید در آخر روز به یکی رقمی برسید که این رقم می تواند مبنای نتیجه گیری شما باشد.
    یادتان باشد که در شروع کار به هیچ وجه خود را مورد قضاوت قرار ندهید و تنها هدفتان درابتدای کار این باشد که این عادت بدتان چه زمانی  چگونه رخ داده است ؟ به عبارتی تمام تمرکز خود را بر روی مشکل و ایده هایتان و چگونگی اجرای آنها بگذارید و اینکه چطور میتوانید ، عادات بد را به عادات خوب تبدیل کنید.
    از بین بردن عادات بد نیاز به زمان و تلاش بسیار دارد که در این مورد پشتکار بسیار مهم است. بسیارند افرادی که  پروسه ترک عادات بد را طی کرده اند اما برای چندمین بار در این پروسه با شکست مواجه شده اند . بنابراین ممکن است شما هم در این پروسه موفق نشوید و این به معنای ناتوانی شما در به سرانجام رسیدن کار نمی باشد.

     
    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
    برچسب ها موفقیت ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان