خانه

مخفی گاه امن میکروب ها در آشپزخانه

  • برای شست  و شوی ظروف در آشپزخانه وسواس زیادی به خرج می دهید، اما شاید ندانید که اسفنج شما خودش عامل آلودگی و بیماری است!
    تا به حال به اسفنج آشپزخانه تان فکر کرده اید؟!
    به سیم ظرف شویی و اسکاچی که هر روز با آن ظرف های تان را می شوییدو شسته و رفته در آب چکان وجاظرفی می گذارید و از ته دل تان یک نفس راحت میکشید که تمام ظرف ها تمیز شدند و برق افتادند...
    ولی خیلی هم از  تمیز شدن ظرف ها مطمئن نباشید! کافی است نیم نگاهی به اسفنج ظرف شویی آشپزخانه تان بیاندازید و ببینید داخل اش چه خبر است از میکروب! یعنی این میکروب ها از کجا می توانند آمده باشند که این طوری درون اسفنج آشپزخانه شما از سروکول هم بالا می روند!؟
    هر3 تا 5 روز یک بار
    بگذارید خیال تان را همین جا راحت کنیم! از این خبرها نیست که مثل خیلی ها  اسفنج آشپزخانه تان راسال به سال عوض نکنید یا هر روز ظرف های تان را  با آن بشویید، دست آخر هم آب بکشید و کنار ظرف شویی بگذارید وتمام. باید بیش از این ها به اسفنج آشپزخانه تان توجه کنید. چون میکروب ها به راحتی میان سوراخ های اسفنج، خانه، رشد وتکثیر می کنند و باورتان نمی شود که شما با اسفنجی پر از میکروب، ظرف ها ولیوان های تان را  می شویید! محققان می گویند شما باید هر 3 تا 5 روز یک بار اسفنج آشپزخانه تان را  کاملا تمیز یاتعویض کنید. البته همین جا بگوییم که منظورمان ازتمیز کردن، شستن و آب کشیدن آن با مایع ظرف شویی و آب نیست. چند لحظه صبر کنید تا ما به شما بگوییم که چگونه این میکروب های سمج را از اسفنج آشپزخانه بیرون کنید.
    ماشین ظرف شویی یا مایکروویو
    هر 3 -5 روز یک بار اسفنج آشپزخانه تان را مایکروویو کنید.دوو دقیقه زمان برای اینکار کافی است. با  قرار گرفتن اسفنج در این امواج تمام میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها و کپک هایی که درون خلل وفرج اسفنج جا گرفته اند، از بین می روند. فراموش نکنید که اسفنج را اول کمی مرطوب کنید سپس درون مایکروویو بگذارید.
    اگر مایکروویو ندارید هم اصلا نگران نشوید. بااسفنج ظرف شویی تان به سراغ ماشین ظرف شویی بروید. اسفنج را درون ماشین ظرف شویی قرار دهید واجازه دهید در  حالی که اسفنج ظرف شویی درون ماشین ظرف شویی است، یک دور کامل شستن و خشک شدن کامل طی شود. اسفنج شما در این روش هم کاملا  تمیز می شود وخبر خوب اینکه این روش به هیچ وجه کم اثرتر  از مایکروویو نخواهد بود.
    این میکروب های ناقلا
    به تازگی مطالعه ای در دانشگاه فلوریدا انجام شده است که در طی آن مهندسان محیط زیست، اسفنجهای آشپزخانه و آلودگی آنها را مورد بررسی قرار داده اند؛ این محققان می گویند وقتی شما به خرید می روید و تخم مرغ های نشسته، میوه ها و سبزیجات را در سینک ظرف شویی خالی می کنید، ممکن است با اسفنج ظرف شویی آنها را پاک کنید یا حتی ظروفی که این مواد اولیه  را در آن خرد و پاک کرده اید ( مثل تخته گوشت پاکک کنی یا سینی ای که در آن سبزی ها را پاک کرده اید) را با این اسفنج ظرف شویی بشویید. تمام این میکروب ها می توانند به همین راحتی در خلل و فرج اسفنج آشپزخانه شما نفوذ کنند و به راحی به سایر ظرف های شما  هم برسند و آن ها را آلوده کنند. یکی از خطرناک ترین این میکروب ها E Coil است که می تواند با  این روش به شما و خانواده تان منتقل شود و شما را بیمار کند. این محققان میگویند، بهتر است اسفنج ها را مایکروویو کنید تا از شر این میکروب ها خلاص شوید. E-Coil  می تواند در  شما واعضای خانواده تان بیماری های دستگاه گوارش رابه وجود آورد.
    آبلیمو و وایتکس ممنوع!
    پخوب خیلی از خانم ها، راه های عجیب و غریبی برای تمیز کردن اسفنج ظرف شویی شان دارند. ولی باورکنید این را ها اصلامفید نیستند. ما در اینجا به برخی از این راه ها اشاره می کنیم:
    - قرار دادن اسفنج ظرف شویی درون یک لیوان آب میوه یا آب لیمو ترش ! گرچه این محلول ها اندکی اسیدی هستند اما نمی توانند باکتری ها و قارچ ها وکیک های درون اسفنج ظرف شویی شما  را از بین ببرند.
    - انداختن اسفنج آشپزخانه دورن محلول سفید کننده خانگی( وایتکس) این هم یکی از ترفندهای رایج میان خانم ها است.گرچه این روش بیش از آب مرکبات، میکروب ها را  از بین می برد ولی قادر نیست قارچ  ها وکپک های درون آن رااز بین ببرد.
    چه اسفنج هایی؟
    هر اسفنج یا سیم ظرف شویی راهم نمیتوان داخل مایکروویو گذاشت. شما فقط می توانید اسفنج ها ووسایل شستو شوی پلاستیکی را داخل مایکروویو بگذارید. فراموش نکنید سیم ظرف شویی یا سایر اسفنج های ظرف شویی را که درونشان فلز به کار رفته را نباید داخل مایکروویو قرار داد. بعد از مایکروویو کردن هم اسفنج ظرف شویی آن را  بدون محافظ و ناگهانی از درون مایکروویو  بیرون نیاورید تا دست تان نسوزد. اسفنج داغ است و دست شما را می سوزاند. شما ی توانید یک دستکش نخی بپوشید و اسفنج را با  ان از داخل مایکروویو بیرون بیاورید. دستکش های ابری بزرگ هم برای این کار مناسب هستند.
    برای هر کاری یک اسفنج جداگانه  داشته باشید؛ مثلا اسفنجی برای شستن میوهها و تخم مرغ وظرف پاک کردن گوشت یا سبزی استفاده می کنید باید جدا از اسفنج شست و شوی ظروف غذاخوری باشد. با این کار از انتقال میکروب ها از وسیله ای به وسیله  دیگر پیش گیری خواهید کرد.
    اسفنج ضد میکروب
    شاید فکرش را نکنید ولی در اسفنج های آشپزخانه همه ما حدود 7 میلیون میکروب زندگی می کنند. شاید به همین دلیل استکهبرخی از کارخانه های سازنده این محصولات اسفنج هایی را ساخته اند که ضد باکتری هستند. این اسفنج های ضد باکتری به گونهای ساخته شده اند که اجازه رشد میکروب ها را  به درون خود نمی دهند.اگر شما یکی از این  اسفنج های ضد باکتری را بخرید،  خیال تان آسوده باشد که وقتی ظرف های تان را  می شویید میکروب ها درون آن خانه نمی کنند....
    برای هر کاری یک اسفنج جداگانه  داشته باشید؛ مثلا اسفنجی برای شستن میوهها و تخم مرغ وظرف پاک کردن گوشت یا سبزی استفاده می کنید باید جدا از اسفنج شست و شوی ظروف غذاخوری باشد. با این کار از انتقال میکروب ها از وسیله ای به وسیله  دیگر پیش گیری خواهید کرد. یک توصیه  دیگر هم داریم و آن این است که اسفنج شست وشوی ظروف رادرمحیط مرطوب وخیس رها نکنید، میکروب ها داخل اسفنج سریع تر رشد میکنند. بعد از شست و شوی ظروف آن را زیرآب گرم بشویید و خوب بچلانید تا آب اضافی آن خالی شود؛ سپس آن را در جا ظرفی بگذارید تا خشک شود.

    منبع : زندگی ایده آل

    برچسب ها آشپزخانه ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان