خانه

مدارس مذهبی


  • مدارس مذهبی

    مقدمه: در این مقاله ابتدا با انواع مدارس مذهبی آشنا خواهیم شد و نگاهی به چند مدرسه مذهبی مهم خواهیم داشت، لیست مدارس مذهبی شهر تهران که در وب سایت مدرسه کلوب تهیه شده است را معرفی می کنیم و در پایان ماژول مدرسه یاب را بعنوان یک راه حل مطمئن برای پیدا کردن مدرسه بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    در ابتدا با تعدادی از معروفترین مدارس مذهبی تهران آشنا شویم: علوی، رفاهی، روزبه، پیام پارسا، رضویه، امام علی، باقرالعلوم، بشری، پویندگان، روشنگر، بانو مجتهده امین، تزکیه، مفید، فضیلت، نیکان، تربیت، سحر مبین، کوثر نبی، مشکوه، معلم، میزان، ماهر، تقوا، تزکیه، امام هادی، سراج، پویا، احسان، سرمد، ایات، صالح، مهرفرهنگ، شهدای موتلفه، آیات مبینات، مهر هشتم، ولایت، پیام غدیر، الفبای تربیت اسلامی، توحید، سبحان، معصومیه، شهید بهشتی، ستوده دانش، نوین، سیدالهدا، نرگس و غیره.

    مدارس مذهبی چگونه مدرسه ای است؟


    مدارس مذهبی چگونه مدرسه ای است؟

    مدارس مذهبی را می توان از نوع مدارس تخصصی به شمار آورد. این مدارس را می توان به چندین گروه تقسیم کرد ولی عمده ترین تقسیم بندی اولیه دو گروه اصلی را در نظر می گیرند:

    1- مدارس علمیه ای که صرفا به موضوع الهیات، دروس فقه، حدیث و علوم دینی و قرآنی می پردازد. حوزه های علمیه، مدارس علوم دینی، مدارس الهیات از این دسته و گروه هستند.

    2- مدارس رسمی که در آنها دروس مصوب، مانند بقیه مدارس، تدریس می شود ولی به مسائل مذهبی بهای زیادی می دهند و مسائلی مانند نماز، روزه، عدم تدریس موسیقی، حجاب، تفکیک جنسیتی، تاریخ اسلام و مسائل از این دست در آنها شدیدا رعایت می شود.

    مدارس علمیه از موضوع این بحث خارج هستند. این مدارس زیر نظر آموزش و پرورش اداره نمی شوند و کلا روند متفاوتی در ثبت نام، تدریس، مقاطع تحصیلی و غیره را اجرا می کنند. در این مقاله به مدارس رسمی که زیر نظر آموزش و پرورش اداره می شوند و از قوانین وزارت آموزش و پرورش پیروی می کنند پرداخته می شود.

    در مدارس مذهبی گزینش بطور جدی رعایت می شود. دانش آموزان و والدین باید استانداردهای مورد قبول مدرسه را دارا باشند. برخی از این مدارس از خانواده ها می خواهند که حتما حجاب را در خارج از مدرسه رعایت کنند. خانواده ها باید همسو با قوانین و استانداردهای مدرسه باشند. این مدارس تمامی امکانات یک مدرسه عادی مانند آزمایشگاه، زنگ ورزش، اردوهای تفریحی، مباحث علمی را دارا هستند ولی درباره موضوعات نظری، اجتماعی و فرهنگی مانند تاریخ، ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و غیره برنامه ای مشخص و جدی دارند که بیشتر در جهت قوت دادن به اعتقادات و ارزش های است که مدرسه به آن پایبند است.

    برخی از مدارس مذهبی در تهران بسیار معروف و حتی تاریخ ساز هستند، مانند: مدرسه رفاهی و مدرسه علوی. برخی از مدارس مذهبی بیش از آنکه مذهبی باشند مدارس مذهبی-سیاسی هستند و حتی برخی جریانات سیاسی اقدام به مدرسه داری و مدرسه سازی کرده اند تا پشتوانه ای برای آینده جریان سیاسی خود داشته باشند. با جستجوی کوتاه در اینترنت نام بسیاری از مدارس که زیر نظر جریانات خاصی هستند را می توان پیدا کرد.

    خانواده ای که تصمیم می گیرد فرزند خود را در یک مدرسه مذهبی ثبت نام کند باید از نظر فرهنگی و ارزشی همسو با این مدارس باشد وگرنه دانش آموز دچار تشتت فرهنگی و حتی بحران هویت می شود.

    معرفی چند مدرسه مذهبی در تهران


    معرفی چند مدرسه مذهبی در تهران

    حدود 120 مدرسه مذهبی در تهران فعالیت می کنند. حدود 90% این مدارس مجتمع هستند که از پیش دبستانی تا پایان دوره دوم دبیرستان را دارند و تعداد زیادی از آنها مدارس زنجیره ای هستند که چند شعبه در تهران و حتی دیگر شهرها دارند یا در مقاطع مختلف در مکانهای متفاوتی فعالیت می کنند. در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب می توان با مراجعه به لیست مدارس مذهبی شهر تهران با تمامی این 120 مدرسه مذهبی آشنا شد.

    مدارس مذهبی تهران را از چند جهت می توان بررسی کرد: از نظر قدمت تاریخی و نقشی که در تاریخ معاصر داشته اند مانند مدرسه رفاه و مدرسه علوی، از جهت منابع و امکانات وسیع مانند: مدارس امام صادق، معلم، صلحا، مفید، مهرفرهنگ، روشنگر و غیره. بسیاری از این مدارس در بین خانواده های مذهبی سنتی ثروتمند بسیار محبوب هستند. برخی از مدارس مذهبی نیز به دلیل بافت جامعه محل استقرار مدرسه باید این رویکرد را برمی گزیدند زیرا در غیر اینصورت والدین مذهبی از این مدارس استقبال نمی کردند مانند بسیار از مدارسی که در مناطق 12، 14، 18 به کار مشغولند. در این مقاله از معرفی مدارسی که رویکرد سیاسی دارند پرهیز می شود. در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب بخش اطلس مدارس تهران و نظرات والدین می توان اطلاعات تمامی این مدارس را به آسانی یافت.

    مدارس مذهبی شرایط خاص خود را دارند، این شرایط هم در ظاهر و هم در سیاستگذاری مدرسه خود را نشان می دهد. بیشتر این مدارس معماری مذهبی دارند، معلمان و دانش آموزان به شدت نسبت به شعائر مذهبی پایبند هستند و از رنگ لباس تا طرح لباس و نوع پوشش گرفته تا حتی طرح های روی کیف و لباس نیز اهمیت دارند. به عنوان مثال یکی از این مدارس مذهبی در شروط ثبت نام خود نوشته است که از حضور دانش آموزانی که لباس، کیف، جامدادی و لوازم تحریر طرح کارتون های خارجی بر آن باشد جلوگیری می شود. مراسمی مانند احیاء، اعتکاف، نماز، روزه، حجاب، خواندن قران، مسابقات کتب مذهبی، اشعار مذهبی و غیره در آنها بطور جدی دنبال می شود.

    فواید مدارس مذهبی

    نمی توان انکار کرد که مدارس مذهبی نه تنها مفید بلکه ضروری هستند. در طی تاریخ حدود 60ساله از اولین مدرسه مذهبی که به سبک مدرن اداره شد، یعنی مدرسه علوی، تاکنون مردم از این گونه مدارس استقبال گسترده ای کرده اند. یکی از دلایل ازدیاد این مدارس نیز استقبال مردم است. طیف سنتی مردمی که اعتقادات مذهبی میانه رو دارند ترجیحشان بر این است که فرزندشان تربیتی داشته باشد موافق با دین و ارزشهای خانواده، آنها می خواهند فرزندشان از آسیب های اجتماعی دور باشد، می خواهند از محل حضور فرزندشان و رفت و آمد او و تعامل با همسالان اطمینان خاطر داشته باشند و دغدغه آسیب های اجتماعی رایج مانند: همکلاسی های ناباب، استفاده از سرگرمی های مضر و غیره را نداشته باشند. اکثریت خانواده های که مدارس مذهبی را انتخاب می کنند، این مدارس را راه چاره ای برای دور کردن فرزندانشان از آسیبهای رایج در جامعه می یابند. بیشتر والدین به دنبال ماجراجوی های سیاسی نیستند و ترجیحشان این است که فرزندشان یک انسان سالم، شریف، درستکار و به دور از آسیب و خطرات روحی، روانی باشد. مدارس مذهبی به این نیاز به خوبی پاسخ می دهد.

    نیاز بعدی آشنا شدن دانش آموز با دستورات دینی است. آنها به دنبال مدرسه ای می گردند که هم کلاس کنکور داشته باشد و هم آشنای با اعتقادات مذهبی خانواده را برای دانش آموز به شکل صحیح فراهم کند.

    در اینجا باید بین دو نسخه مدارس مذهبی به شکل اععم و مدارس مذهبی که گرایش های سیاسی دارند تفکیک و تمایز قائل شد. همانطور که پیشتر گفته شد بسیار از جریانات سیاسی به منظور پرورش کادر آینده و یارگیری اقدام به تاسیس مدارسی کرده اند که هدف آن از پیش مشخص است. والدین باید نهایت احتیاط را در این باره بکار برند.

    آسیب شناسی مدارس مذهبی


    آسیب شناسی مدارس مذهبی

    اگر در انتخاب مدرسه مذهبی دقت لازم به عمل نیایید می تواند تاثیرات سویی بر دانش آموز داشته باشد. اولین اصل در انتخاب مدرسه مذهبی اطمینان از همسو بودن ارزش های خانواده با مدرسه است. بسیار دیده شده است که والدین بخاطر نرخ قبولی بالا یک مدرسه مذهبی یا شهریه مناسب یا نزدیکی به خانه یا صرفا بخاطر اینکه فرزند خود را از برخی آسیبها دور نگهدارند اقدام به ثبت نام فرزند خود در مدرسه مذهبی می کنند و بتدریج این تعارضات خود را نشان می دهد به این شکل که یا دانش آموز با خانواده تعارض پیدا می کند یا با مدرسه یا با هر دو.

    از سوئی دیگر برخی مدارس با القاء بخش خاصی از دین سعی در ترویج سیاست های خود دارند یا آیین ها و اداب و مناسک دین را بطور سطحی به دانش آموز منتقل می کنند به شکلی که دانش آموز در مقام مقایسه بین دین و علم دچار سردرگمی می شود. برخی از این مدارس کودک را تحت فشار قرار می دهند و برخی نیز بدون در نظر گرفتن جهان بیرون بر ادامه اعتقادات سنتی اصرار می ورزند. برخی از مدارس مذهبی ارزشهای متفاوت با ارزش‌های مذهبی خانواده دارند. هر یک از این موارد می تواند یک آسیب و مشکل محسوب شود. بنابراین در انتخاب مدرسه باید دقت کافی کرد.

    ماژول مدرسه یاب

    مراجعه به ماژول مدرسه یاب بهترین راه حل برای یافتن مناسبترین مدرسه است. ماژول مدرسه یاب امکان جستجوی مدرسه بر اساس مقطع، جنسیت، منطقه، محله، نوع مدرسه از نظر: دولتی یا غیردولتی بودن، هیات امنایی، شاهد و غیره و حتی نام مدرسه را فراهم می کند. شما می توانید ابتدا با مراجعه به مدرسه یاب لیستی از مدارس نزدیک به محل سکونت خود تهیه کرده و سپس با مقایسه این مدارس در بخش اطلس مدارس تهران و همچنین بخش نظرات والدین مدرسه مناسب را برای فرزند خود پیدا کنید.

    مدرسه کلوب از ابتدا تا انتها با شماست.

    برچسب ها فرزندان ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان