خانه

مراقبت از پوست های چرب

  • پوست چرب برخلاف پوست خشک نستبا ضخیم و دارای منافذ بازفراوانی است. غده های چربی این پوست بسیار حساس هستند و بیش از حد چربی ترشح می کنند. معمولا یک لایه چربی روی این پوست ها دیده و باعث براق شدن آن می شود. اغلب منافذ باز و برجستگی های کوچک روی پوست باعث ایجاد دانه های سرسیاه می‌شوند و لایه شاخص کراتینه این پوست ضخیم تر و باعث ضخیم تر شدن پوست می شود.
    این پوست نسبت به پوست های دیگر دیرتر دچار چین و چروک می شود، چون مقاومت بیشتری دارد. برای پوست چرب باید ازکرم ها و لوسیون های فاقد چربی استفاده کرد و چون پوست چرب زودتر آلوده و کثیف می شود باید هر چند روز یک بار کاملا پاک شود.

    تونیک تنگ کننده منافذ پوست
    تونیک هایی که چربی اضافه پوست را می گیرند، منافذ پوست را نیز می بندند. از این مواد پس از پاک کردن پوست، گذاشتن ماسک و برداشتن موهای زائد باید استفاده کرد، زیرا در این مواقع منافذ پوست بیشتراز قبل باز می شود و نیاز به یک ماده قابض دارد تا تنگ تر شود و به اندازه معمول برسد. کوچک کردن منافذ احتیاج به صبر و حوصله و رسیدگی و پیگیری دارد. می توانید از دو تونیک زیر برای بستن منافذ استفاده کنید.
    این پوست رژیم غذایی خاصی می خواهد
    با وجود آن که انواع لوسیون و داروها در زیباسازی پوست موثر هستند اما بدون یک برنامه غذایی سالم آثار مطلوبی در پوست مشاهده نخواهد شد، چون این پوست نیاز به رسیدگی و مراقبت از درون دارد. مصرف شیرینی ها، غذاهای چرب و سرخ کردنی را باید محدود کرد، زیرا این مواد غذایی باعث تحریک غدد چربی و ترشح بیش از حد چربی می شود. می توانید با مصرف انواع میوه ها و سبزی ها، چربی پوست را به حالت تعادل رسانید.
    پوست چرب نیاز به مراقبت فراوان دارد و باید همیشه تمیز باشد، زیرا این نوع پوست مستعد جوش زدن است و باید همیشه با استفاده از یک مرطوب کننده ملایم وبدون چربی، مرطوب نگه داشته شود.استفاده ازماسک ها نیز  برای این پوست ضروری است.
    تونیک خیار
    برای تهیه این تونیک به یک عدد خیار متوسط ودو قاشق غذاخوری عسل نیاز است.
    در ابتدا خیار را رنده کنید و آبش را از صافی عبور دهید سپس عسلی راکه در اثر حرارت غیرمستقیم، حالت روان پیداکرده است را داخل آب خیار بریزید و آنها را کاملا با هم مخلوط کنید و در ظرفی بریزید. بعد آن را با پنبه به روی صورت خود بمالید. خیار یک عامل خنک کننده و لطافت بخش است و درتنگ کردن منافذ پوست و پاک کردن آن نیز بسیار موثر است. علاوه بر این از بروز چین وچروک جلوگیری می کند.
    تونیک گوجه فرنگی
    برای تهیه این تونیک به یک عدد گوه فرنگی و یک قاشق چای خوری گلیسیرین نیازاست.
    گوجه فرنگی را رنده کنید و آب آنرا بگیرید و درظرفی بریزید بعد گلیسیرین را نیز به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید سپس آن را در ظرفی دردار ریخته ودریخچال بگذارید. هر روز مقداری ازاین تونیک را روی پوست خود ماساژدهید .این محلول باعث تیز کردن پوست صورت و برطرف شدن لک های پوستی می شود.
    مراقبت روزانه
    پوست چرب زود کیثف و کدر می شود و شست و شو با آب و صابون برای آن مفید است. بهتر است برای شست و شو از صابون های اسیدی استفاده  کنید. اگر پوست شما خیلی چرب است، یک بار صبح و یک بارشب پوست را باآب ولرم و صابون های اسیدی بشویید اما اگر چربی پوست متوسط است، هر شب یک بار آن را بشویید. ازکرم ها، لوسیون ها و محلول های فاقد چربی و بیشتر از کرم هایی که حاوی ترکیبات  گوگردی هستند، استفاده کنید. پوست چرب دربرابرآب سرد، صابون و عوامل محیطی حساسیت زیادی نشان نمی دهد، نسبتا نرم است و نسبت به دیگر پوست ها دیرتر پیر می شود.
    پوست چرب نیازمند بخور است.
    بخورگیاهی برای پوست  چرب بسیار مفید است، می توانید ازگیاهانی مانند گزنه، همیشه بهار، جعفری، مریم گلی، رازیانه ، استوخودوس و بابونه برای بخوراستفاده کنید . بخور گیاهی تمیز کننده عمیق پوست است.  دانه های سر سیاه را از بین می برد و به واسطه تعرق بیشتر، سموم زیادتری دفع میکند و باعث تسریع گردش خون  زیر پوست می شود. همچنین رطوبت پوست را افزایش می دهد و باعث طراوت پوست می شود. برای بخور پوست چرب از روش زیراستفاده کیند.
    مواد لازم: جعفری یا هر گیاه انتخابی دیگر 2 قاشق غذاخوری و یک لیوان آب
    آب را در ظرف فلزی درداری بریزید تا جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، گیاه را درون آب جوش بریزید پس از جوش آمدن آب حرارت را کم کنید تا بخار آرام آرام از ظرف متساعد شود. اگرگیاه تازه در دسترس شما بود، می توانید از آن استفاده کنید ولی باید مقدار بیشتری از آن گیاه را داخل آب بریزید حوله بزرگی را روی سربیندازید و چشمان خود را ببندید سپس پوست صورت را روی بخار بگیرید. 15 تا 20 دقیقه درهمین حالت باقی بمانید. در صورت حساس بودن پوست، زمان را کوتاهتر کنید. پس از اتمام مدت بخور، محلول باقیمانده را در ظرفی صاف کنید و پس از سرد شدن از آن به عنوان یک محلول ضدعفونی کننده برای سطح پوست خود استفاده کنید. بعد از اتمام کار، صورت را باآب سرد کاملا بشویید تا منافذ پوست جمع شود.
    پیلینگ پوست های چرب
    پیلینگ یا لایه برداری به معنی از بین بردن قشر مرده یا کراتین و طبقه شاخی سطحی پوست است. با این روش، کراتین مرده پوست ازبین می رود و منافذ پوست پاک سازی میشود. در این روش لایه های سطحی پوست ریزش می کند و پوست نو و تازه می شود که نمای روشن‌تر وصاف تری به پوست می دهد. البته لازم به ذکراست که بعد از یک باراستفاده از این روش نتیجه مطلوب حاصل نمی شود و باید مداومت وجود داشته باشد ولی بعد از 2 تا 3 ماه می توانید اثر آن را به خوبی مشاهده کنید.
    برای پوست های چرب می توانید از پیلینگ مغز بادام استفاده کنید که مواد مورد نیاز برای این لایه‌بردار تنها 5 عدد مغز بادام و یک قاشق چایخوری عسل است. مغز بادام رادر مخلوط کن ریخته و کاملا خرد کنید سپس عسل را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. درنهایت کرمی به دست می آید که کمی زبر است. این کرم باعث شفافیت و نرمی پوست میشود و سلول های خشک سطحی پوست را از روی پوست بر می دارد. صورت را خوب بشویید و کرم را روی پوست پخش کنید سپس پوست را با انگشتان به صورت دورانی ماساژ دهید، به نواحی چانه، بینی وپیشانی بیشتر توچه و از ماساژ نواحی اطراف چشم پرهیز کنید. پس از 10 دقیقه ماساژ، پوست را با آب ولرم شست و شو دهید.
    شیر پاک کن طبیعی برای پاک کردن پوست
    اگر پوست شما چرب است می توانید برای پاک کردن آن از یک شیر پاک کن خانگی استفاده کنیثد. برای تهیه این شیرپاک کن به 4 قاشق غذاخوری نعناع خردشده، 4 قاشق غذاخوری جعفری خردشده و 300 میلی لیتر شیر نیازدارید. ابتدا نعناع و جعفری خرشد شده را درون مخلوط کن ریخته و شیر را روی آن بریزید وخوب مخلوط کنید. مخلوط را 12 ساعت کناربگذارید سپس آن راصاف کنید ودر ظرف دربسته ای دریخچال بگذارید. این شیر پاک کن برای پوست های چرب بسیار مناسب است. در ضمن برای تغذیه پوست نیز می توانید به جای کرم از این مخلوط استفاده کنید . جعفری، چربی پوست را کم می کند و نعناع، اثر بهبود بخشی فراوان دارد. می توانید روزانه 2 مرتبه بعد ازشستن صورت ازاین مخلوط روی صورت استفاده کید.
    پوست چرب در برابر آب سرد، صابون و عوامل محیطی حساسیت زیادی نشان نمی دهد، نسبتا نرم است و نسبت به دیگر پوست ها دیرتر پیر می شود.
    نکته: برای تنگ شدن منافذ پوست می توانید از موادی مثل گوچه فرنگی، لیموترش، محلول سرکه باآب، سفیده تخم مرغ، عسل و جو وسر نیز استفاده کنید.

    درمان جوش صورت


    برچسب ها پوست , زیبایی , سلامتی ,
       3

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان