خانه

نوشتن رازها و سلامتی مغز

  •  تحقیقات نشان داده است که نوشتن رازها بر روی کاغذ میتواند باعث سلامت ذهنی شود.شاید تعجب کنید اگر بگوییم که قلم و کاغذ میتوانند تاثیر شگرفی بر  روی سلامت ذهنی داشته باشند. همه‌‌ ی ما ممکن است در طول زندگی کارهایی کرده باشیم که از مرتکب شدن به آنها شرمنده ایم. و همه ی تلاش خود را میکنیم تا این خاطرات را به یک نحوی از خود دور کنیم.
    بنابراین اگر فکر میکنید که این نوع خاطرات را میتوانید با دور ریختن از خود جدا کنید بدون اینکه به عواقب آن فکر کنید باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید و در این صورت میتوانید به ذهن خود آسیب بزنید. نوشتن میتواند یکی از راه های ساده برای سلامت ذهن باشد.

    یک متخصص مغز و اعصاب می گوید قشر جلویی مغز مسئول تصمیم گیری ، افکار پیچیده و فریبکاری است. زمانی که رازی را در ذهن خود نگه میدارید قشر جلویی مغز عواقب بد ناشی از نگه داشتن این راز را به شما یادآوری میکند. در نتیجه در بسیاری از مواقع و یا در موارد جدی دچار تنش و اضطراب میشوید و یا حالت پارانویا را تجربه میکنید. زمانی که پارانویا اتفاق میفتد درواقع مجموعه ای از کورتیزول (هورمون استرس) است میتواند ذهن شما را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع هورمون کورتیزول به صورتی است که میتواند حافظه ، سوخت و ساز بدن ، فشار خون و قسمتی از مغز را که  مسئول پاسخگویی و حواس است تحت تاثیر قرار دهد.

    با نوشتن میتوانید ذهن خود را نجات دهید.
    در هنگام نگهداشتن راز در ذهن عصبی میشویم چرا که ذهنمان با سرعت میتواند به افکارمان گذری داشته باشد. در واقع مانند قطاری است که با سرعت 200کیلومتر بر ساعت حرکت میکند .همه ی این افکار در مورد عواقب ناشی از همان راز است که در ذهنمان وجود دارد و آنها را به خاطر سپرده ایم.
    یکی از راه های کمتر فکر کردن به مشکلات و عواقب آن بیان کلمات بر روی کاغذ است. در واقع با اینکار به ذهنمان کمک میکنیم تا افکارمان را از راه های جدیدی دسته بندی کنیم . در واقع با نوشتن افکار مخرب میتوانیم تهدید عواقب ناشی از رازمان را کمتر کنیم.
    اگرچه هیچ مدرک رسمی مبنی بر این موضوع وجود ندارد اما نوشتن رازها بر روی کاغذ میتواند کمک کند تا بدانیم چه چیزی از این راز ما را عصبی میکند.

    پژوهشگر خود باشید.
    چگونه با نوشتن به سلامت ذهن خود کمک کنیم ؟ باید توجه داشته باشیم که در هنگام نوشتن ، وقایع روی داده را شرح ندهیم و فقط احساساتی که در ما وجود دارد را شرح دهیم. اگر 4 روز متوالی 20 دقیقه از روزتان  را به گزارش هایی در مورد خود بپردازید از این نظر که بتوانید جایگاه خود را بهتر تشخیص دهید در این صورت کمک بسیاری به موقعیت خود و سلامت ذهنتان کرده اید.

    چگونه نوشتن این گزارش ها :

    20 دقیقه از هر روز را به مدت 4 روز متوالی به نوشتن رازها اختصاص دهید.

    برای راز خود یک موضوع انتخاب کنید بدون اینکه به غلط های املایی و نگارشی توجه کنید ، فقط قلم و کاغذی بردارید و شروع به نوشتن کنید.

    تنها برای خود بنویسید نه کس دیگر.

    مراقب باشید تا حالتان بد نشود به عبارتی برای اولین بار با موضوع مورد نظر مواجهه شوید، نوشتن را متوقف کنید، نفس عمیقی بکشید و دوباره نوشتن را ادامه هید.

    ممکن است در شروع احساس غمگینی داشته باشید اما پس از چند ساعت این حس شما فروکش خواهد شد.

    در این تمرین شما تشویق میشوید که عمیقترین و واقعیترین احساستان را بر روی کاغذ بیاورید. با خود مهربان و صبور باشید . و در صورتی که فکر میکنید ممکن است کسی نوشته هایتان را بخواند آنها را بعد از نوشتن پاره کنید.

    چند هفته بعد تشویق میشوید که در مورد این پروسه ی تمرین خود بنویسد و اینکه این پروسه چقدر به یافتن موقعیتی که دارید به شما کمک کرده است. این تمرین ساده کمک خواهد که منظم شوید مسیر خود را پیدا کنید و به یک فردی خونسرد و بهتر تبدیل شوید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
    برچسب ها روان شناسی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان