خانه

نوشتن پایان نامه دکترا

  • تشخیص و مبارزه با مخرب های بهره وری موقع نوشتن پایان نامه دکترا

    نوشتن پایان نامه دکترا کار آسانی نیست. بعضی اوقات حتی با تحقیق و پژوهش زیاد هم شرایط بهتر نمی شود. ولی کافی است کارهایتان را کمی به تعویق بیندازید، تمام برنامه هایتان به هم ریخته و کلی عقب می افتید. قضیه فقط مربوط به گذراندن دوره دکترا نیست، بلکه پایه و اساس شغل آینده اتان قبل از این که به طور رسمی شروع شود، در همین دوره شکل می گیرد. بنابراین باید در مدیریت زمان، انجام سریع کارها و پیدا کردن تعادل بین کار، زندگی و مطالعه مهارت خوبی داشته باشید.
    به عبارت دیگر باید بهترین بازدهی را داشته باشید و بهترین کار برای این منظور، حذف کردن چیزهایی است که مانع از بازدهی و تمرکز شما می شود.


    •4 عامل که باعث عدم تمرکز  هر دانشجویی در مقطع دکترا می شود:


    1. سر و صدای زیاد

    در بیشتر مواقع کاری از دست شما بر نمی آید! خیلی اوقات نمی توانید در سکوت بنشینید و از مطالعه کردن لذت ببرید یا محیطی پیدا کنید که هیچ سر و صدایی نداشته باشد که حواستان را پرت کند. البته مشکل بزرگی نیست، می توانید جای بهتر و مناسب تری را برای مطالعه پیدا کنید. کتابخانه یا هر کافی شاپی که به اندازه کافی آرام باشد تا بتوانید ساعت ها تمرکز کرده و کارتان را با موفقیت تمام کنید.

    2.گاهی دیگران مُخلِ آسایش شما می شوند

    برای این که در کارتان بازدهی خوبی داشته باشید، باید بتوانید همان لحظه روی کارتان کاملاً متمرکز باشید و به چیز دیگری فکر نکنید. ولی اگر موقع مطالعه دیگران مدام وارد اتاق می شوند، یا خیلی به شما زنگ می زنند یا پیامک برایتان می فرستند، قطعاً نمی توانید تمام تمرکزتان را روی کارتان بگذارید. راه حل آن ساده است. باید رک باشید. کاری کنید دیگران بفهمند برای رسیدن به اهدافتان با جدیت تلاش می کنید و باید زمان زیادی را در روز به تحقیق و مطالعه اختصاص دهید. باید بفهمید که در طول روز چه موقع بهترین بازدهی را دارید و چه ساعت هایی تمرکز بیشتری دارید، به دیگران بفهمانید که اگر کار ضروری با شما ندارند در طول آن زمان ها مزاحم شما نشوند.

    3. اینترنت و رسانه های اجتماعی

    اگر می توانستید از اینترنت دور باشید و تمام تمرکزتان را روی درستان بگذارید، تا وقتی که مقطع دکترا را به پایان برسانید خیلی خوب می شد! ولی بیشتر تحقیقات و کارهای شما به صورت آنلاین انجام می شود و به اینترنت نیاز دارید. ولی متأسفانه در دنیای دیجیتال و اینترنت مزاحم های بسیاری وجود دارد. گاهی وقت زیادی را در رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن های گوشی اتان می گذرانید! یا این عادت بد که بدون هدف خاصی در اینترنت بچرخید! یا تماشای ویدئوهای بی معنی، چک کردن بی دلیل ایمیل ها و ....
    تمام این کارها زمان ارزشمند شما را هدر می دهد. بنابراین باید برای خود محدودیت قائل شوید.

    4. ترس از شکست

    این مورد تمرکز شما را به کل به هم ریخته و شما را دچار استرس و آشفتگی می کند. مدام ذهنتان را درگیر می کند. بعضی از دانشجویان از این می ترسند که همه کارها به خوبی و یا به موقع پیش نرود یا خیلی چیزهای دیگر. پروژه و کارهای دیگران را می بینند و فکر می کنند کار خودشان به خوبی کار آن ها نیست. بنابراین شروع به افکار و سناریوهای منفی در ذهن خود می کنند. این که شاید دیگران کار آن ها را دوست نداشته باشند و یا کاری که انجام می دهند برای آینده شغلی اشان مفید نباشد.
    ولی تمام این ها فقط در ذهن شماست! ترس از شکست یک توهم است و باید آن را رها کنید، اصلاً به آن فکر نکنید و در عوض تمرکزتان را روی کارتان بگذارید. یا حتی بالعکس عمل کنید. تصور کنید کارتان را عالی پیش می برید، برای کار خود احترام قائل شوید و موفقیت خود را بارها در ذهنتان مرور کنید.

    •4 نکته برای افزایش بازدهی و بهره وری

    1.دلیل هر کاری که انجام می دهید را بدانید
    اگر روی طرز فکرتان کار کنید، موقع انجام تحقیقات، پروژه ها یا پژوهش های درسی، یا نوشتن پایان نامه، می توانید آگاهانه عمل کنید و حتی از این فرآیند لذت ببرید. باید بدانید چه کاری انجام می دهید و چرا آن را انجام می دهید، و جواب این "چراها" را تا پایان کار به خاطر بسپرید. در این صورت این فرآیند برای شما ساده تر می شود. هر بخشی را که تمام می کنید، شما را یک قدم به هدفتان نزدیک تر می کند. هر مطلب یا مقاله ای را که می خوانید افق فکری شما را توسعه داده و تبدیل به منبعی ارزشمند و مفید برای آینده می شود.

    2. پروژه های بزرگ را تبدیل به پروژه های کوچک تر کنید

    هر پروژه بزرگی از بخش های کوچکی تقسیم شده است. بنابراین آن ها را مشخص کرده و روی برگه بنویسید. سپس آن ها را تبدیل به بخش های کوچک تری کنید تا زمانی که به مرحله ای برسید که بتوانید آن بخش یا آن کار را همان موقع در مدت زمان کمی انجام دهید. با این روش هیچ کاری به تعویق نمی افتد و در نتیجه از شکست نمی ترسید، چون اجرای این مرحله خیلی راحت است. نکته دیگر این که این کار باعث می شود احساس موفقیت کنید و به شما انگیزه می دهد تا برای مرحله بعدی در لیست اقدام کنید.

    3.نظم داشته باشید

    برای هر چیزی یک جای مشخص داشته باشید و بعد از استفاده آن را سر جای خودش بگذارید. همین یک عادت کوچک باعث صرفه جویی در زمان شده و تا حدودی نگرانی و استرس شما را کم می کند. همیشه یک لیست کاری داشته باشید. هر کاری را که باید انجام دهید همان لحظه ای که به ذهنتان می رسد، در آن لیست بنویسید. با این روش لازم نیست هر جزئیات کوچکی را به خاطر بسپرید و همیشه می دانید که چه کاری باقی مانده تا آن را انجام دهید. در آخر این که فضای کاری خود را همیشه منظم نگه دارید. وسایل کمتری داشته باشید و هر چیزی را که استفاده نمی کنید نگه ندارید.

    4.اولویت بندی داشته باشید

    گاهی اوقات کارهای زیادی باید انجام دهید و زمانتان محدود است. بنابراین اگر می خواهید روند پیشرفتتان رو به جلو باشد، باید برای انجام کارها اولویت بندی داشته باشید. مثلاً وقتی ساعت هایی که بیشترین بازدهی را دارید مشخص کردید، آن زمان را به چیزی غیر از مطالعه اختصاص ندهید. وقتی لیست کارهایی که باید انجام دهید را نوشتید، ببینید کدام از همه مهم تر است و آن کار را در اولویت قرار دهید.
    با این روش ها می توانید بازدهی خود را بیشتر کرده و کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهید. تمام این قوانین ساده هستند. ولی باید این عادت ها را در زندگی روزمره خود جای داده و با جدیت آن ها را دنبال کنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی

    برچسب ها زندگی ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان