خانه

هیچ چیز به جز تغییر پایدار نیست

  • هیچ چیز به جز تغییر پایدار و همیشگی نیست. (هراکلیتوس)
    بنابر گفته هراکلیتوس، فیلسوف یونانی، تنها واقعیت موجود در طبیعت، تغییر است. همه ما تغییراتی را در زندگیمان به وجود می آوریم، هم خوب هم بد، گاهی این تغییرات خود خواسته هستند و گاهی نیز غیر منتظره. روابط، شرایط و احساساتِ ما به مرور زمان تغییر می کنند. هیچ کس تا آخر عمر یکنواخت نمی ماند. حالا سؤال اینجاست که آیا همه تغییراتِ غیر منتظره و ناخواسته بد هستند؟ اگر همه تغییرات خود خواسته و خوب باشند چه اتفاقی می افتد؟ هر تغییری که ایجاد می کنیم، ما را به مرحله جدیدی سوق می دهد.

    •چرا بعضی از مردم تغییر نمی کنند؟
    بعضی از افراد در مقابل تغییر مقاومت می کنند. شاید از تغییر می ترسند یا شاید خیلی سرسخت و تغییر ناپذیر هستند و نیازی نمی بینند تغییر کنند. به هر حال گاهی برای این که در زندگی رو به جلو حرکت کرده و پیشرفت کنیم، تغییر اجتناب ناپذیر است. همه ما حداقل یک نفر را می شناسیم که در برابر تغییر مقاوم و یکدنده است و شخصیتِ سرسختی دارد. حتی شاید تغییر، منافع زیادی برای آن ها داشته باشد، ولی به هر حال این کار را نمی کنند. گاهی امتناع از هر نوع تغییری نتایج منفی در بر دارد.
    مثلاً مدیرانی که حاضر نیستند سبک مدیریتی خود را تغییر دهند، نمی توانند کارمندان خود را حفظ کنند، یا کسی که زیاد کار می کند و به نوعی معتاد به کار کردن است، شاید خانواده خود را از دست بدهد، چون برای آن ها وقتی نمی گذارد. یا شخصی که همیشه از مریضی شکایت می کند، ولی حاضر نیست به دکتر مراجعه کند.
    هیچ وقت نمی توانید ذهن کسی را که فکر می کند تغییر هیچ کاربردی برایش ندارد و به دردش نمی خورد، تغییر دهید. هر چه بیشتر آن ها را مجبور کنید که تغییر کنند، بیشتر در برابر شما مقاومت می کنند. اگر می گویند تغییر نمی کنند، حرفشان را باور کنید. شاید خودش به مرور زمان وقتی ببیند تغییر کردن به نفعش است، این کار را بکند، شاید هم هیچ وقت تغییر نکند. پس بیهوده وقتتان را تلف نکنید.

    •وقتی تغییر را می پذیرید، چه اتفاقی می افتد؟
    رشد شخصی: با هر تغییر چیزهای جدیدی یاد می گیریم، دیدگاه ها و نظراتمان درباره زندگی عوض می شود، درس های زیادی از زندگی یاد می گیریم و رشد می کنیم. با هر تغییر به هدف هایمان یک گام نزدیک تر می شویم.

    انعطاف پذیری: هنگامی که تغییر ایجاد می کنیم، یاد می گیریم خیلی راحت تر با شرایط جدید، محیط و افراد جدید خودمان را وفق دهیم. در نتیجه خودمان را با شرایط غیر منتظره نیز به راحتی وفق می دهیم. 

    پیشرفت ها: همه ما دوست داریم در زندگی پیشرفت کنیم، از نظر وضعیت مالی، شغل، شریک زندگی، خانه و غیره. البته هیچ چیز به خودی خود پیشرفت نمی کند. باید در هر کاری تغییر و تفاوت ایجاد کنید تا پیشرفت کنید. بدون تغییر هیچ پیشرفتی نمی کنید. 

    صعود ناگهانی: اغلب در برابر مشکلات و سختی ها تسلیم می شویم، چون از تغییر می ترسیم. می ترسیم از پسِ آن بر نیاییم. ولی حتی یک تغییر کوچک ممکن است نتایج خوبی در بر داشته باشد.

    توانایی و استحکام: تغییر همیشه هم نتایج مثبت در بر ندارد. گاهی اوقات ممکن است اتفاقات بدی بیفتد. ولی در هر صورت تغییر غلبه بر چالش هایی است که ما را قوی تر می کند.

    فرصت ها: هیچ وقت نمی توانیم صد در صد بفهمیم که هر تغییر به چه نتیجه ای منجر می شود. وقتی از مسیر همیشگی و عادی زندگی خود منحرف می شوید، فرصت های جدیدی پیش روی شما قرار می گیرد.  تغییر منجر به انتخاب های جدیدی می شود که شادی، موفقیت و پیشرفت را برای شما به ارمغان آورده و شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند.

    شروع تازه: هر زمان که تغییری را در زندگی خود ایجاد می کنیم، در حال ورق زدن صفحه ای از زندگی به فصل جدیدی هستیم. تغییر زندگی ما را سرشار از هیجان می کند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها روان شناسی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان