خانه

پیامدهای استرس و روش های مقابله

  •  
    استرس بخاطر فشار کاری، مسائل مالی یا مشکلاتی درروابط زندگی درما ایجاد می شود و عواقب معمول آن می تواند کم خوابی، سردرد، و افسردگی باشد اما در این مقاله به مواردی بیشتری اشاره خواهد شد که استرس سلامتی ما را به خطر می اندازد.
    به تعریف موسسه بین المللی سلامت ذهن و مغر، استرس عکس العمل مغز به یک رویداد و اتفاق است  ولازم به ذکر است که همه استرس ها منفی و بد نیستند خیلی از ما که در موقعیت های استرس آور بوده ایم دیده ایم که استرس ما را به عملکرد بهتر سوق داده است به این دلیل که مغز یک تهدید جدی را تشخیص داده وبنابراین هورمون هایی را ترشح می کند تا ما را به حفاظت خودمان از خطر تحریک کند

    استرس بوسیله کمبود یا احساس کمبودی از نیازهای شخصی ،اجتماعی و ذهنی به وجود می آید که شامل تهدید خود،عزت نفس،مالی،شغل،خانواده و سلامتی است. بررسی در میان 3060 نفر توسط انجمن روانشناسی آمریکا انجام شد مشخص کرد که 72 درصد از استرس ها بخاطر مسائل مالی بوده است ودومین علت استرس مشکلات شغلی و پیدا کردن کار است.
    استرس به طور قابل ملاحظه ای با بیماری ها همراه است و به ندرت دلیل اصلی بیماری ها است اما می تواند موجب سرعت بخشیدن به بیماری شود.

    سلامت قلب
    به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)استرس می تواند بر رفتارهایی که پیامدهای منفی برای سلامت قلب دارد تاثیر زیادی بگذارد.
    بعضی افراد ممکن است در پاسخ به استرس سیگار بکشید، در حالی که دیگران پرخوری می کنند که می تواند به چاقی منجر شود. همه این عوامل  می تواند به کاهش سلامت قلب  با بالا بردن فشار خون و  آسیب رساندن به دیواره ی عروق کمک کنند. استرس ممکن است جریان خون به قلب را به ویژه برای زنان کاهش می دهد. یک مطالعه در مجله لانست نشان داده است که استرس کاری ممکن است خطر حمله قلبی را تا 23 درصد افزایش دهد و خشم شدید یا اضطراب می تواند خطر حمله قلبی بیش از نه بار بالا می برد. بعد از یک حمله قلبی نیز استرس همچنان بر سلامتی تاثیر گذار است.

    دیابت
    ممکن است متعجب شوید که استرس میزان ابتلا به دیابت را افزایش می دهد زیرا استرس باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول که می تواند میزان قند در خون را  افزایش دهد می شود. روشن است که استرس برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار مضرتر است .

    آلزایمر
    در حالی که علت دقیق این بیماری مشخص نیست، مطالعات گذشته نشان داده اند که استرس ممکن است به توسعه آن کمک می کند. همچنین برای سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف، اضطراب می تواند سرعت پیشرفت در برابر آلزایمر بیشتر کند

    چگونه در مقابل مشکلات ناشی از استرس از خود محافظت کنیم؟
    به منظور انجام این کار، شما نیاز به  شناختن علائم و نشانه های استرس است.
    اگر چه این علائم در هر فرد متفاوت است معمولا شامل مشکلات در خواب، خستگی، پرخوری یا احساس افسردگی، خشم یا تحریک پذیری می شود. ازبهترین راه های مقابله با استرس این است که از دوستان، خانواده یا نهادهای مذهبی حمایت بخواهید تا شما را همراهی کنند.
    ورزش  می تواند کمک موثری برای کاهش استرس باشد. کلینیک مایو توضیح داده است که فعالیت فیزیکی موجب  تولید انتقال دهنده های عصبی "احساس خوب" به نام اندورفین در مغز می شود. ورزش همچنین باعث کاهش افسردگی و کیفیت خواب را بهبود می شود.
    با خود به گونه ای مثبت حرف بزنید و افکار منفی را به مثبت تبدیل کنید. به جای گفتن "من نمی توانم" بگویید" بهترینی را که می توانم انجام خواهم داد". گفتگوی درونی منفی استرس را افزایش می دهد.
    توقف فوری اضطراب: زمانی که دچار استرس یا نگرانی هستید تا 10 بشمرید، چند تنفس عمیق بکشید یا برای پیاده روی بیرون بروید.
    کمی خوش بگذرانید: مشغول شدن در فعالیت هایی که به آن علاقمند هستید موجب کاهش استرس می شود. این سرگرمی می تواند دیدن یک فیلم یا صرف ناهار با دوستان باشد.
    آرامش و استراحت روزانه: هر روز استراحت کنید یا از تکنیک هایی مثل مدیتیشن یا یوگا بهره ببرید.



    مترجم اختصاصی زیباکده مریم شهریاری

    برچسب ها روان شناسی ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان