خانه

چرا حس همدلی مهم است؟

  • حس همدلی توانایی درک کردن و آگاهی از احساسات و افکار دیگران است و در واقع یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فرد می تواند در زندگی به دست بیاورد. این ویژگی فقط برای ایجاد و حفظ روابط قوی و سالم نیست، بلکه برای دستیابی به موفقیت بیشتر در زندگی نیز مفید و تأثیرگذار است. ممکن است کمی آرمان گرایانه به نظر برسد، اما این دلیل بر نادرستی آن نیست.

    1.انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند
    مهم نیست چطور به این قضیه نگاه می کنید، انسان ها از طریق ارتباط و تعامل با یکدیگر زندگی می کنند و فعالیت های بسیار کمی وجود دارند که برای انجام آن ها نیاز به ارتباط یا تعامل با دیگران نداشته باشید. بنابراین اگر کسی توانایی درک بهتر دیگران و احساسات آن ها را داشته باشد، این ویژگی منافع زیادی برای او به همراه دارد. این ویژگی باعث می شود تا انگیزه های دیگران را درک کنید، با آن ها همان طوری رفتار کنید که دوست دارند، نیازهای آن ها را بفهمید و یا حتی بفهمید دیگران چقدر شما را درک می کنند.

    2.مؤثر در کسب و کار
    چه خودتان کار فرما باشید چه یک کارمند معمولی، چه در بخش خرید و فروش کار کنید چه بخشIT ، این ویژگی در آینده شغلی شما مؤثر است. روابط کاری خوب بر پایه اعتماد ساخته می شود و برای ایجاد اعتماد ابتدا باید خواسته ها، نیازها و انتظارات طرف مقابل را درک کنید. همدلی باعث می شود که این مسیر تبدیل به یک پروسه طبیعی شود. بنابراین چه بخواهید همکاری سالمی با همکاران، کارمندان و کارفرمایان خود داشته باشید یا بخواهید رویکرد بازاریابی خود را بر پایه اعتماد سازماندهی کنید، همدلی تأثیر و نقش مهمی دارد.

    3.درک بهتر ارتباطات غیر کلامی (زبان بدن)
    ارتباط بسیار بیشتر از آن چیزی است که با کلمات بیان شود. افرادی که فاقد این ویژگی باشند، بسیار سخت می توانند درک کنند منظور طرف مقابل چیست، آیا منظورش همان چیزی است که بیان می کند یا زبان بدن او چیز دیگری می گوید. چون گاهی افراد چیزی را می گویند که کاملاً متفاوت با زبان بدن آن هاست و در واقع منظورشان اصلاً چیزی که با کلمات بیان می کنند نیست، بلکه چیزی است که زبان بدن آن ها می گوید.

    4.مدیریت بهتر درگیری ها و برخوردها
    وقتی از نظر روانی خواسته ها و نیازهای طرف مقابل را درک کنید و بفهمید به چه چیزهایی نیاز دارند و چرا، دستیابی به یک راه حل "برنده-برنده" بسیار راحت تر می شود. دیگر لازم نیست کورکورانه دنبال یک راه حل باشید یا راه حل را در جای اشتباهی جستجو کنید.

    5.ایجاد انگیزه و متقاعد کردن دیگران
    وقتی بتوانید دنیا را از نقطه نظرات و دیدگاه دیگران نیز ببینید و تصورات، احساسات و انگیزه های آن ها را درک کنید، پیدا کردن روش هایی برای متقاعد کردن دیگران راجع به دیدگاه های خودتان و ایجاد انگیزه در آن ها برای انجام بعضی کارها، راحت تر است تا بخواهید یک شیوه یکسان و کلی برای همه استفاده کنید. ایجاد انگیزه در افراد مختلف متفاوت است و داشتن حس همدلی به معنای داشتن کلیدی برای درک سریع آن هاست.

    6.گسترش افق فکری
    اگر حس همدلی به معنای تجربه کردن دنیا از دیدگاه فرد دیگری باشد و شما در این ویژگی قوی باشید، یعنی می توانید همه چیز را مثل او حس کنید. بنابراین می توانید جهان را از دیدگاه های مختلف درک کنید. وقتی بتوانید دنیا را نه فقط از دیدگاه خودتان، بلکه از دیدگاه افراد دیگر نیز ببینید، می توانید آن را به خوبی درک کرده، قسمت های ناشناخته و غیر منتظره آن را مشاهده کنید و در کل راضی تر و خوشحال تر زندگی کنید.
    حس همدلی در سطح بسیار ابتدایی همان چیزی است که ما را به عنوان انسان شکل می دهد. بنابراین دستیابی به سطوح بالاتر این ویژگی اغلب به معنای دستیابی به موفقیت بیشتر و رضایت در زندگی به عنوان موجودات انسانی است.

    مترجم اختصاصی زیباکده :سمانه صادقی
    برچسب ها روان شناسی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان