خانه

چگونه ابولا نگیریم

  • شاید خیلی بعید باشد که این ویروس را بگیرید، اما طبق نظریه ی کارشناسان بهتر است چندمورد مهم را به خاطر داشته باشید.

    در مورد این ویروس چقدر باید نگران بود؟
    افرادی که در افریقا زندگی نمی کنند بعید است این ویروس را بگیرند. خطر ابتلا به ابولا برای عموم خیلی کم است. این ویروس تنهااز طریق تماس مستقیم با مایعات بدن بیمار آلوده به این ویروس منتقل می شود،( که یا علائم بیماری در آن فرد تشخیص داده شده یا از این ویروس کشته شده باشد). تماس مستقیم یعنی مایعات بدن( خون، بزاق، خلط، استفراغ، ادرار، مدفوع، عرق، اشک، شیر سینه، مایع منی) فرد آلوده ( زنده یا مرده) با چشم ، بینی، دهان، بریدگی، زخم یا خراش باز فردی تماس پیدا کند.ابولا

    حتماً فکر می کنید سرفه، عطسه یا عرق بیمار مبتلا به این ویروس شما را هم مبتلا می کند، اما این ویروس زمانی منتقل می شود که مایعات بدن ( مثل عرق یا بزاق درون عطسه یا سرفه) فرد مبتلا در تماس با چشم، بینی یا دهان شما قرار گیرد. عطسه یا سرفه از علائم شایع ابولا نیست و این ویروس نمی تواند از طریق ذرات ویروسی در هوا منتشر شود. ( پس تنها زمانی به این ویروس مبتلا می شویدکه فرد مبتلا روی دستتان عطسه کند و شما دستتان را به چشمتان بزنید.)

    چطور باید از خودتان مراقبت کنید؟
    یکی از کارهایی که در برابر تماس با عطسه ی ناگهانی می توانیدانجام دهید شستن مکرر دست هاست. همین راه حل ساده به شما کمک می کند که این کار را درست انجام دهید. بنابراین می توانید خطر ابتلا به این ویروس و سایر ویروس ها را کم کنید. هر دو دستتان را زیر آب بگیرید ( درجه حرارت مهم نیست) و آن ها را حدود 20 ثانیه با مایع دستشویی کاملاً بشوئید، مخصوصاً ناخن ها و نوک انگشتانتان که بیشترین تماس را دارند و انتقال میکروب بیشتر از طریق این قسمت ها انجام می گیرد. کف ها را با آب کاملاً بشوئید، بعد دست هایتان را خشک کنید. طبق شواهد موجود،دست های خیس بیشتر از دست های خشک میکروب را منتقل می کنند.

    استفاده از صابون ضد باکتری یا صابون رگولار هیچ فرقی در برابر ابولا ندارد، چون یک ویروس است نه یک بیماری باکتریایی.استفاده از صابون ضد باکتری در بیمارستان یا موقع غذا خوردن، خوب است اما برای یک شستشوی معمولی صابون رگولار مؤثر تر است.اگر به سینک ظرفشویی یا دستشویی دسترسی ندارید،بهترین گزینه استفاده از ضد عفونی کننده ی دست (حاوی الکل) است، که به سرعت خشک می شود و ذرات ویروسی را به سرعت از بین می برد.

    زمان هایی که باید دست هایتان را بشوئید:
    موقع غذا خوردن یا آماده کردن غذا، پس از تماس با فرد بیمار، بعد از توالت رفتن، بعد از عطسه یا سرفه، بعد از تماس نزدیک با افراد غریبه ( مثلاً در مترو یا در کنسرت های شلوغ و پر جمعیت)، و مهم تر از همه قبل از این که به صورتتان دست بزنید.

    ویروس هایی مثل ابولا زمانی منتقل می شوند که ذرات ویروسی به قسمت های ورودی بدن مثل بینی، چشم ها و دهانوارد شوند.وقتی عادت کنیدبا دست هایی که تمیز نیستند به این قسمت ها دست نزنید، خطر ابتلا به این بیماری ها را به طور چشمگیری کم می کنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی

    برچسب ها بیماری , سلامتی ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان