خانه

گوآوا

  • 8 مورد شگفت انگیز در مورد گوآوا
    گواوا (Guava) معروف به سیب مناطق گرمسیری در گذشته‌های بسیار دور از مکزیک تا پرو کشت می‌شد اما امروز کشت و پرورش آن در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا گسترش یافته است و در بین مردمان غرب دنیا رونق بسیاری دارد.
    رنگ داخلی میوه گوآوا صورتی روشن و خوشرنگ است این میوه ،خاصیت های فراوانی دارد که در این مقاله با آنها آشنا میشویم.گوآوا

    1/ برای سیستم بدن مفید است.
    میوه گواوا 4 برابر پرتقال، ویتامین C دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.وجود ویتامین E موجود در این میوه باعث جوانسازی و آبرسانی به پوست میشود.مصرف روزانه گواوا از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا جلوگیری میکند. حدود %81 گواوا را آب تشکیل می دهد بنابراین برای رفع تشنگی و آبرسانی به پوست میتواند مفید باشد تا پوست طراوت و شادابی خود را حفظ  کند. این میوه علاوه بر خاصیت های ذکر شده دارای خواص ضد التهابی است که درد را کاهش می دهد.

    2/ تغییرات مثبتی در خلق وخو ایجاد میشود.
    این میوه به دلیل وجود مس درخودش با نشانه گرفتن تیروئید باعث متعادل شدن هورمون ها میشود و همین امر باعث میشود در طول روز اعصاب راحتی داشته باشید. بنابراین گواوا علاوه بر تاثیر گذاری روی خلق و خو میتواند افزایش انرژی را هم در بر داشته باشد.

    3/ احساس هوشیاری بیشتری را در خود خواهید داشت.
    گواوا به دلیل ویتامین B3  و B6 فراوانی که در خود دارد به بهبود گردش خون در مغز کمک میکند و موجب افزایش تمرکز در افراد میشود چرا که ویتامین B3 ، به پروتئین ،قند و اسیدهای چرب موجود در بدن کمک میکند تا باعث افزایش انرژی در بدن شوند و ویتامین B6 با سنتز دو ماده شیمیایی دوپامین و سروتونین که از انتقال دهنده های عصبی مغز هستند باعث شادی و نشاط در فرد میشود. 

    4/ بینایی را بهبود میبخشد.
    ویتامین A از جمله ویتامین هایی است که بر بهبود و یا سالم ماندن چشم کمک میکند. گواوا میوه ای است که 10 برابر لیمو ترش ویتامین A دارد و منبع ویتامین A محسوب میشود و علاوه بر بهبود ، از بیماری های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری میکند.

    5/ به رشد مو کمک میکند.
    بیوتین یک قسمت مهم در آنزیم‌های متابولیز کننده‌ی چربی، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی است. این ویتامین محلول در آب با نام ویتامین اِچ نیز شناخته می‌شود که کمبود آن در بدن رشد موها را دچار اختلال میکند .میوه گواوا به دلیل داشتن منگنز فراوان در خود باعث جذب ویتامین های موجود در بدن میشود تا عناصر کلیدی مانند بیوتین که در رشد مو بسیار موثر است جذب بدن شود، آبرسانی از جمله عوامل سالم بودن مو محسوب میشود که میوه گواوا به دلیل داشتن درصد زیادی از آب در خود جهت هیدراته شدن مو بسیار موثر است.

    6/ احساس آرامش بیشتری خواهید کرد.
    منیزیم موجود در گواوا در آرام شدن عضلات و اعصاب بسیار موثر است . خوردن یک گواوای رسیده و یا نوشیدن یک لیوان آب میوه ی گواوا بعد از یک تمرین سخت ورزشی میتواند به آرام شدن عضلات کمک بسیاری کند.این میوه علاوه بر کاهش کلسترول و بهبود فشارخون در تسکین سردرد های میگرنی هم بسیار موثر است. مصرف منظم این میوه به بهبود گردش خون که وظیفه اکسیژن رسانی به بافت های بدن را دارد کمک میکند.

    7/ پاکسازی میکند.
    گواوا به دلیل فیبر و پتاسیم بالایی که دارد اگر به طور منظم مصرف شود باعث پاکسازی سیتم گوارش میشود.پتاسیم موجود در گواوا با پتاسیم موجود در موز برابر است.خاصیت قابض کنندگی این میوه یکی دیگر از خواص آن است که در رفع یبوست بسیار موثر است و وجود آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین Aو C در پاکسازی آلودگی های بدن نقش بسزایی  دارند.

    8/ باعث بهبود فشار خون میشود.
    گواوا جزو میوه هایی است که کالری کمی دارد و مصرف آن در رژیم غذایی باعث بهبود فشار خون بالا و کلسترول بد میشود که یک عامل کلیدی در بهبود بیماری های قلبی و فشار خون است.طی تحقیقاتی که در مورد میوه گواوا انجام شد به این نتیجه رسیدند که خوردن این میوه علاوه بر بیشتر کردن کلسترول خوب به دلیل داشتن ماده ای به نام لیکوپن در پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر است.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی

    برچسب ها سلامتی , تغذیه ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان