خانه

یکی از خواص باورنکردنی کافئین صداقت است

  • حدود 33 درصد از امریکایی ها، کمتر از آن مقداری که باید می خوابند. کمبود خواب کافی، تأثیرات بدی بر سلامت جسمی و روانی گذاشته و باعث بروز مشکلاتی از جمله چاقی، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی، افسردگی و بیماری های دیگر می شود.  همچنین باعث آسیب توانایی های شناختی و عملکرد کاری از طریق آسیب رساندن به حافظه و یادگیری، قضاوت و تفکر انتقادی می شود. البته کمبود خواب باعث افزایش حوادث و تصادفات رانندگی، صدمات و خطاهای پزشکی و شغلی نیز می شود. کمتر به این نکته توجه شده که کمبود خواب ممکن است باعث افزایش بزهکاری نیز بشود.

    همان طور که طبق برخی مطالعات کمبود خواب باعث پیدایش رفتارهای غیر اخلاقی و حتی بزهکاری می شود، مطالعات دیگری نیز نشان می دهد که کافئین در دفع این مشکل مؤثر است.

    • آزمایش
    این قضیه چگونه ثابت شده است؟ در این تست محققان 200 نفر از دانشجویان یک کالج را مورد آزمایش قرار دادند. طوری که 100 نفر از آن ها را در طول شب بیدار نگه داشتند ولی 100 نفر دیگر به خوبی استراحت کردند. در ابتدای آزمایش به تمام 200 دانشجو دو عدد آدامس نعنایی دادند. به نیمی از گروه اول که کمبود خواب داشتند، یک آدامس نعنایی نصفه و به نیم دیگر آدامس نعنایی به همراه 200 میلی گرم کافئین دادند.
    بعد شرکت کنندگان وارد یک بازی شدند. به آن ها گفتند پولی را که در نهایت از این آزمایش به دست می آورند را باید با یک نفر دیگر در این آزمایش تقسیم کنند. بعد به آن ها گفتند اجازه دارند یک پیام دروغ یا یک پیام صادقانه به شرکت کننده ای که قرار است پول را با او قسمت کنند، بفرستند. پیام دروغ می توانست به نفع آن ها باشد در حالی که پیام صادقانه ممکن بود به نفعشان نباشد.

    • نتیجه
    نتایج قابل توجه بودند. 100 دانشجویی که کمبود خواب داشتند، نسبت به گروه دیگر پیام های دروغی بیشتری فرستاده بودند. ولی در میان دانشجویانی که کمبود خواب داشتند، آن تعدادی که کافئین دریافت کرده بودند، نسبت به کسانی که اصلاً کافئین نگرفته بودند، پیام های دورغی کمتری فرستاده بودند!
    این نتایج این نکته را مشخص کرد که کمبود خواب منجر به "خطاهای اخلاقی" می شود. اما به این نظریه نیز اشاره می کند که کافئین در دفع این اثر سوء مؤثر است.

    •آزمایش دیگر
    این مطالعه چیزی مشابه آزمایش قبلی را بیان می کند. این که احتمال دارد کافئین میل به ریسک پذیری در افرادی که کمبود خواب دارند را کاهش دهد. در این تحقیق 25 فرد بالغ با ریسک پذیری کاملاً متفاوت را در طول 75 ساعت بی خوابی مداوم، مورد آزمایش قرار دادند. این افراد حدود سه روز نخوابیدند! در طول شب های بی خوابی آزمایش به نیمی از آن ها کافئین دادند. به گروه دیگر دارونما دادند. طبق نتایج گروهی که دارونما خورده بودند افزایش قابل توجهی در گرایش به ریسک پذیری در طول آن سه شب داشتند، ولی گروهی که کافئین دریافت کردند، این طور نبودند. بنابراین کافئین تا حدی اثرات سوء کم خوابی شدید را جبران می کند.

    •استفاده از کافئین
    البته کافئین جایگزین همیشگی و مناسبی برای کم خوابی نیست، و مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد، ولی چون انرژی مورد نیاز برای خود داری در برابر رفتارهای نابهنجار و تقویت اراده و کنترل را فراهم می کند، اثرات منفی کم خوابی را تا حدی جبران می کند. بنابراین هر وقت احساس خواب آلودگی کردید، یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی کافئین دار بخورید تا بی خوابی تأثیر بدی روی شما نگذارد و کاری انجام ندهید که بعداً پشیمان شوید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها تغذیه ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان