خانه
× برای دیدن جدیدترین مطالب این تاپیک اینجا کلیک کنید و برای دیدن صفحه ابتدایی، این پنجره را ببندید.
برای دیدن صفحات دیگر، بر روی شماره صفحه در شمارنده بالا کلیک کنید.
مشاهده جدیدترین مطالب این تاپیک
51.6K

خانه داری و هزاران نکته ...

  • ۱۰:۳۷   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    خانه داری و هزاران نکته.....

    نکات ریز خانه داری

  • leftPublish
  • ۱۰:۴۴   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    چهار قدم برای ایجاد نظم و ترتیب در منزل

    آدم های خیلی منظم معمولاً خیلی وسواسی و ایرادگیر هستند. این خیلی آزار دهنده است. 

    فروید این وسواس را ناشی از آن می داند که فرد توسط پدر یا مادری کم صبر و کم حوصله تربیت شده باشد. چه حق با فروید باشد یا نباشد، تشخیص غیر متعصبانه آن در عمل غیر ممکن است.

    این ایده که افراد منظم باور دارند که قدرت نفی کردن و رد کردن قانون های اساسی طبیعت در دست آنهاست، خیلی مشکل ساز است. این افراد تصور می کنند که وقتی یکبار همه چیز را در جای مناسب خود قرار دهند، فراتر از رانش قاره ها و توسعه و گسترش زمین است. اما دومین قانون ترمودینامیک می گوید زندگی به سمت بی نظمی در حرکت است، نه نظم—یعنی هیچ کس تا به حال شیر را روی زمین نریخته تا برگشتنش را به ظرف آن تماشا کند. به طورخلاصه، تقریباً غیر ممکن است که فردی منظم باشیم اما هنوز هم کارهایی خارج منظم بودن انجام دهیم.

    اما منظم بودن، مسئله ای کاملاً متفاوت است. همه ما می توانیم هر از گاهی یک ساعت وقت بگذاریم و نظم و ترتیبی به کارهایمان دهیم. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفته ایم ۴ مرحله مهم در این راه را به شما آموزش دهیم. بدون اعمال توجه بیشتر، منظم نخواهید شد. اما ماهی یکی دوبار، بعد از اینکه دیدید همه چیز دور و برتان درهم برهم و به هم ریخته شده است، به این چهار مرحله ایجاد نظم برگردید. 

    قدم اول) از وسائل و اموالتان صورت برداری کنید

    همه چیز را کنار هم بیاورید و ببینید وضعیت بی نظمی و در هم برهمی اوضاع از چه قرار است. اگر مشغول مرتب کردن و منظم کردن میز کارتان هستید، همه چیز را از روی میز و داخل کشوها برداشته و روی زمین بریزید. اگر کمدتان را می خواهید مرتب کنید، آن را هم کاملاً خالی کرده و محتویاتش را روی زمین بریزید. هر چه که هست باید صحنه را کاملاً خالی و پاک کنید چون می خواهیم همه چیز را از نو شروع کنیم.

    یک ورق و خودکار برداشته یا یک فایل جدید در کامپیوتر ایجاد کنید و در آن لیستی از همه وسائل و موجودیات بردارید. نگران این نباشید که چه چیزهایی را لازم است بیرون بریزید و کدام ها را نگه دارید. فقط این لیست را درست کنید. 

    قدم دوم) حذف کردن غیرضروری ها

    با استفاده از لیستی که در مرحله قبل تهیه کردید، باید قبل از هرگونه نظم دهی دوباره، کمی از بار این لیست کم کنید. درغیر اینصورت فقط وقتتان را تلف می کنید. برای این منظور باید معیاری تعیین کنید که برحسب آن بفهمید کدامیک از وسائلتان را لازم دارید و کدامها را ندارید.

    این مرحله خیلی مرحله سختی است. بیرون انداختن وسائل برای همه دشوار است. همه ما دوست داریم همه چیزمان را تا ابد الدهر نگه داریم. اجازه بدهید کارتان را کمی راحت تر کنم. برای روی میز کارتان، هر چیز را که بیشتر از یک ماه است از آن استفاده نکرده اید را دور بریزید. البته نمی توانید پیشبینی کنید که این ماه لازمتان می شود یا نه. برای کمد و کشوها هم وضع به همین صورت است. مطمئناً لباسهایی را در کمدتان پیدا می کنید که حتی یکبار هم نپوشیده اید. درست است؟ پس نگه داشتن آن هیچ فایده ای ندارد. دور ریختن لباسهای کهنه و از قیافه افتاده که دیگر نیاز به تذکر ندارد. 

    قدم سوم) تعیین جا برای هر یک از وسائل

    حالا که وسائل غیر ضروری را دور ریخته اید، آنچه که باقی مانده را باید در فضایی که دارید جاسازی کنید. نکته مهم این است که به چه صورت باید این وسائل را گروه بندی کنید که دیگر به سیستم قبلیتان دچار نشوید. روشی که انتخاب می کنید، تاحدی تعیین می کند که تا چه مدت می توانید این نظم و ترتیب را حفظ کنید. سعی کنید چیزهای مشابه را با هم دسته بندی کنید تا وقتی جای جدیدی برای آنها پیدا می کنید خیلی خوب و مرتب کنار هم قرار گیرند و استفاده از آنها ساده تر باشد. 

    قدم چهارم) جمع کردن دوباره دسته های وسائل در یک توالی منطقی

    تا اینجا تقریباً کارتان تمام شده است. فقط یک مرحله باقی مانده که در این مرحله باید همه آن وسائل را دوباره به جای خود برگردانید. قبل از انجام اینکار، از بهترین و کارآمدترین روش استفاده کنید، روشی که به خاطر نگه داشتن آن چندان ساده نباشد اما کارآمد باشد. به ترتیب حروف الفبا، از بزرگ تا کوچک، به ترتیب اولویت و...هر روشی را که انتخاب می کنید باید مناسب شما باشد طوریکه حداقل یک هفته تا یک ماه آینده را بتوانید این نظم را حفظ کنید.

    در این مرحله آخر است که سعی می کنید به دنیای بی نظمتان کمی نظم وارد کنید، نظمی که تا اغتشاش و ریخت و پاش دوباره حداقل چند صباحی پا بر جا باشد.     

  • ۱۰:۵۴   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    نکات خانه داری و شوینده ها

    اگر نسبت به مواد شوینده حساسیت تنفسی دارید موقع استفاده از آنها حتما از ماسک استفاده کنید.

    اگر حساسیت پوستی یا اگزما دارید موقع استفاده از مواد شوینده، دستکش نخی به دستتان بکنید بعد از روی آن دستکش پلاستیکی بپوشید.

    وقتی کار شستشو تمام شد دستکش نخی را در جایی که هوا بخورد قرار دهید

    و دستکش پلاستیکی را برعکس کرده و داخل یخچال قرار بدهید.

  • ۱۰:۵۶   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    نکات خانه داری و تمیز کردن دیوار 

    برای تمیز کردن دیوارهای منزل چند روش وجود دارد:

    یک تا دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را داخل سطل بریزید و سپس با فشار، آب گرم را روی مایع بگیرید و بعد با تور یا جورابهای نایلونی رنگ پا یا رنگ سفید که به دیوار رنگ ندهد دیوار را شستشو دهید.

    اگر دیوار باز هم لک داشته باشد میتوانید به این محلول یک قاشق غذاخوری آمونیاک اضافه کنید.

    روش دوم: یک پیمانه آمونیاک + یک چهارم پیمانه جوش شیرین + یک دوم پیمانه سرکه را در سطل آب داغ بریزید و به وسیله آن دیوارهای رنگ روغنی یا کاشی و سرامیک را تمیز کنید.

    لکه های مداد رنگی بچه ها را میتوانید به وسیله مسواک کهنه و خمیر دندان پاک کنید.

    لکه های مداد آرایشی و مداد شمعی را میتوانید با پنبه آغشته به روغن بچه پاک کنید.

    برای پاک کردن لکه از روی آجر میتوانید از یک سمباده یا آجر مشابه استفاده کنید و به آن قسمت بسابید تا لکه کامل پاک شود.

  • ۱۰:۵۹   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    خانه داری و تمیز کردن کف منزل

    اگر کف منزل شما موکت بود میتوانید شامپو فرش را داخل سطلی بریزید و با آب ولرم را با فشار داخل سطل بگیرید تا شامپو کف کند و این کف را روی موکت بکشید و با یک دستمال یا حوله کف را از روی موکت پاک کنید. اگر از تور یا کیسه برای این کار استفاده کنید خیلی بهتر است.

    اگر کف پوش شما سرامیک بود میتوانید از آب و صابون استفاده کنید و پس از اینکه آب و صابون را روی سرامیک مالیدید و باز هم لکه باقی ماند میتوانید یک قاشق سرکه را در آب حل کنید و روی لکه بگذارید چند دقیقه بماند و دوباره با آب و صابون محل را بشویید سپس با دستمال مرطوب محل را پاک کنید.

    اگر کف پوش شما پارکت است میتوانید برای پاک کردن و برق انداختن پارکت از چای سرد استفاده کنید به این صورت که چای سرد را به اسفنجی آغشته کنید و روی قسمتهای مختلف پارکت یا هر وسیله چوبی بمالید. اگر پارکت شما موقع راه رفتن روی آن صدا میدهد میتوانید روی شیارها و فواصل بین قطعات پارکت پودر تالک بریزید.

  • ۱۱:۰۱   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    خانه داری و تمیز کردن شیشه ها

    برای درخشان کردن شیشه ها میتوانید از سرکه استفاده کنید.

    سرکه را داخل اسپری بریزید و بعد از اینکه گرد و غبار شیشه ها را تمیز کردید

    سرکه را روی شیشه اسپری کنید و دستمال بکشید.

  • leftPublish
  • ۱۱:۰۲   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    نکات خانه داری و مراقبت از کفش 

    طریقه مراقبت از انواع کفش

    کسانی که کفش کتانی میپوشند دقت کنید اگر میخواهید کفش کتانی خود را گشادتر کنید از روزنامه استفاده کنید بدین ترتیب که روزنامه را خیس کنید و داخل کفش بگذارید به طوری که به دیواره های کتانی فشار بیاورد.

    برای پاک کردن کفشهای کتانی میتوان از شامپوی فرش استفاده کرد.

    برای پاک کردن کفشهایی که از جنس جیر هستند از یک مداد پاک کن استفاده کنید و خطوط و لکه های روی کفش را پاک کنید. سپس از یک برس نرم مخصوص کفش استفاده کنید به این ترتیب کفش شما همیشه تمیز خواهد بود.

    اگر کفش شما از جنس چرم است و آن را شستشو دادید آن را کنار بخاری یا شومینه خشک نکنید بلکه از روزنامه استفاده کنید. چند تکه روزنامه را داخل کفش قرار بدهید تا رطوبت کفش گرفته شود.

  • ۱۱:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    خانه داری و  10 نکته درباره تابه های رژیمی

    تابه رژیمی

    هنگام شستشوی این ظروف از پاک‌ کننده‌ های زبر مثل سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید زیرا با این کار، خاصیت نچسب‌ بودنتابهرا از بین خواهید برد.

    1 - قبل از انتخاب تابهمورد نظر درباره مارک‌های مختلف موجود در بازار پرس‌ و جو کنید تا دقیقا آنچه را که به آن نیاز دارید، خریداری کرده‌ باشید.

    2 - تابه های رژیمی در ابعاد مختلفی در بازار یافت می‌شوند. بنا به نیاز خود و تعداد افراد خانواده اقدام به خرید کنید.

    3 - قبل از استفاده از ظرف، راهنمای موجود در جعبه را به دقت مطالعه کنید و از جزییات پخت و پز آگاه شوید.

    4 - بهترین نوع تابه‌های بدون نیاز به روغن، انواعی هستند که به صورت مستقیم روی شعله اجاق‌ گاز قرار می‌گیرند.

    5 - از نچسب بودن سطح درونی و بیرونی تابهو همچنین محکم بودن قفل آن اطمینان حاصل کنید و به سراغ خرید انواعی بروید که گارانتی معتبر دارند.

    6 - هنگام شستشوی این ظروف از پاک‌ کننده‌ های زبر مثل سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید زیرا با این کار، خاصیت نچسب‌ بودنتابهرا از بین خواهید برد.

    7 - هنگام خرید از نسوز بودن دسته تابهمطمئن شوید.

    8 - گول قیمت‌های پایین را نخورید زیرا نوع مرغوب و استاندارد این تابه‌ها قیمت مشابهی دارند.

    9 - نکته دیگر اینکه مراقب کیفیت پایین تابه‌های چینی موجود در بازار باشید.

    10 - تابه ‌های رژیمی بنا به ابعاد، جنس، نوع و کارایی به قیمت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند . هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت بالای کالا، نشان‌ دهنده مرغوبیت آن نیست و بهتر است از افرادی که از خرید این نوع تابه‌ها رضایت دارند، کمک بگیرید تا در ازای پرداخت پول، کالای مناسبی را خریداری کنید

  • ۱۱:۰۸   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    خانه داری و روش های صحیح تمیز کردن فرش

    پاک کردن لکه فرش : پیش از تمیز کردن فرش حتماً خوب جارو بزنید تا گرد و غبار آن گرفته شود ، با مقداری ماست لکه هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید (مخصوصا لکه چای و نسکافه ) ، برای این منظور ماست را روی سطح لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید و در صورت لزوم چندین بار این کار را تکرار کنید سپس با دستمال تمیزخوب خشک نمائید.

    تمیز کردن لبه های فرش : گرد وخاک لبه های فرش را با یک برس دستی نظافت پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید ، برای تمیز کردن این قسمت می توانید از مخلوط آب و کمی پودر لباس شویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن زیر آن را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

    مایع تمیز کننده فرش : صابون لباسشویی و شامپوی فرش که قلیایی کمی دارند شوینده های خوبی برای فرش هستند ، اگر شامپو فرش در دسترس ندارید یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب بزنید تا کف کند سپس کف را با یک تکه تور که زیاد آب جذب نمی کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله ای خشک کنید.

    ازبین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش : وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می گذارند ، یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس دستمال خشکی رویش قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگرداند.

    پاک کردن سریع لکه فرش : فراموش نکنید که اگر لکه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند ثابت می شود پس توصیه می شود لکه را هر چه زودتر با مواد پیشنهاد شده پاک کنید.

    پاک کردن لکه ادویه از فرش : برای پاک کردن لکه ادویه از کمی آب لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید.

    شفاف کردن رنگ فرش : ابتدا روی فرش مخلوط تفاله چای و نمک بپاشید سپس با جاروبرقی جارو کنید تا رنگ فرش شفاف شود.

    جلوگیری از جمع شدن فرش : فرش های ابریشم یا ماشینی زود جمع می شوند برای جلوگیری از جمع شدن فرش دور تا دور انرا از زیر با نوارهای چرمی بدوزید.

     ضد عفونی و جلا دادن فرش : بعضی از میهمانان عادت دارند با کفش روی فرش های تمیزمنزل شما بیایند ؛ بهتر است بعد از جارو زدن فرش دستمال بزرگ حوله ای را آغشته به آب وسرکه سفید کنید و آرام روی پرزهای قالی بکشید ، مقدار سرکه نباید زیاد باشد و گرنه به رنگ فرش آسیب می رساند.

    شامپو فرش خانگی : اگر شامپو فرش در دسترس ندارید 2 قاشق چایخوری نمک + 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب هم بزنید تا کف کند سپس از کف برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

    لکه شمع بر روی فرش ، موکت و سطوح بافت دار : ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن ، پارافین سخت شده را بردارید سپس کاغذ روغنی و یا دستمال حوله ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید ، حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید ، حرارت ناشی از اتو پارافین های باقی مانده در میان بافت ها را آب کرده و جذب کاغذ می کند.

    پاک کردن لکه های قدیمی از فرش : برای رفع لکه های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده اید، مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید سپس محل را با پارچه ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید ، محل لک را با پارچه ی تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید ، هر گاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی رطوبت فرش از بین برود.

    پاک کردن لکه کاکائو ، چسب و بستنی از فرش : ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکّه بیشتر پخش نشود سپس 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید ، به آرامی آن را تمیز کنید ، چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید اثر ماده ی ریخته شده به طور کامل از بین می رود سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیزکنید.

    پاک کردن لکه های رنگی از فرش : برای پاک کردن لکه های قهوه ، چای و مواد رنگی نظیر آب انگور ، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید سپس مقداری آب معدنی یا سودا روی آن بریزید و پس از چند دقیقه محل را با دستمال پاک کنید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه بر فرش بر جای نماند.

    پاک کردن لکه مواد چرب از فرش : برای رفع لکّه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیر چرب که زود خشک نمی شود بر مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکّه قرار دهید ، به این ترتیب مقداری از ذرات جذب پنبه وحلّال روی آن می شود ، این کار را آن قدر تکرار کنید تا تمام لکّه از بین برود سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

  • ۱۱:۱۱   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    جرم گیری سماور و کتری

    کتری یا سماور پر از جرم شده

    راه حل

    دوتا قاشق جوش شیرین رو توی کتری پر اب بریز و ۲۰دقیقه بجوشون

  • ۱۱:۱۲   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    رفع بوی بد حمام و دستشویی

    حموم و دستشویی بوی بد میده و هرچی میشویم فایده نداره

    راه حل 

    دوتا شمع روشن کن فوری برطرف میشه

  • leftPublish
  • ۱۱:۱۴   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    رفع بخار آینه حمام و دستشویی

    اینه ی دستشویی و حمام همیشه بخار میگیره

    راه حل

    با کمی کف ریش اینه یا شیشه رو پاک کن تا وقتی تمیزه عمرا بخار بگیره

  • ۱۱:۱۵   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    روغن ماشین کف پارکینگ و حیاطمون ریخته و باهیچ شوینده ای از بین نمیره

    راه حل

    شب نوشابه بریز رو لکه ها و صبح با اب خالی بشور.هیچ اثری به جا نمیمونه

  • ۱۳:۴۶   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    روش پاک کردن گرد روی کامپیوتر و لب تاب

    روی کامپیوتر  همیشه گرد میشینه

    هر روز باید پاک کنم

    ✨راه حل

    دستمالی را با سرکه سفید نم دار کنید و با ان کامپیوتر و کیس و اسپیکرها را تمیز کنید

    تا مدتی خبر از گرد و غبار نیست

  • ۱۳:۴۸   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    از بین بردن بوی کفش

    بوی بد کفش های اسپرت ازار دهنده است

    ✨راه حل

    شب توی کفش ها جوش شیرین   بپاش صبح اثری از بو نیست

  • ۱۳:۴۹   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    راه کمتر چکه کردن شمع 

    شمع سفره هفت سین انقدر چکه می کنه

    ✨راه حل

    چند ساعت قبل از استفاده شمع رو بزار تو فریزر بعد روشنش کن نتیجه اش خارق العاده است

  • ۱۳:۵۱   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    نکات خانه داری، روش شستن لباسهای سفید

    نکاتی برای شستشویی لباس‌های سفید برای اینکه کدر نشوند

    اگر ندانید چطور لباسهای سفید را بشوئید، داشتن کمدی پر از لباس‌های سفید گاهی می‌تواند دردسرساز باشد. چند ترفند در این زمینه را بخوانید.

    شستن لباس‌های سفید

    برای شستن لباس‌ های سفید بهتر است که آن‌ها را با هم در یک تشت بشویید یا در ماشین لباسشویی بیندازید.

    ابتدا به سراغ آستین و یقه بروید

    در قدم اول برای شستن پیراهن‌های سفید، باید آستین و یقه آن را به صورت مجزا با برس و صابون تمیز و آبکشی کنید چراکه ممکن است در شست و شو، چرک‌های یقه و آستین به صورت کامل پاک نشود. توجه داشته باشید که بهتر است برای تمیز کردن یقه و آستین لباس‌ ‌های سفید از صابون هم استفاده کنید.

    بگذارید لباس‌ها ۲ ساعت خیس بخورند

    روش‌های مختلفی برای حفظ سفیدی البسه وجود دارد که می‌توانید برای پاک کردن لکه دستمال‌ها، پارچه‌ها، لباس‌ ‌ها و حتی جوراب‌های سفید از آن استفاده کنید. برای این منظور ظرفی را پر از آب کنید و بگذارید آب روی گاز به جوش آید. سپس آن را خاموش کرده، یک‌چهارم پیمانه مایع ظرفشویی به آب گرم اضافه کنید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، لباس‌ یا جوراب‌های سفید را در آن بگذارید تا یک یا ۲ ساعت خیس بخورند.

    تا حد امکان از سفیدکننده‌ها استفاده نکنید

    این نکته را فراموش نکنید که اگر می‌خواهید برای شستن لباس‌ ‌های سفید از سفید کننده استفاده کنید، نوع ملایم آن را که مخصوص تمام پارچه‌هاست، تهیه کنید. همچنین توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از سفید کننده‌های آماده، باعث زرد یا خاکستری شدن لباس‌ های سفید و آسیب رسیدن به بافت پارچه می‌شود.

  • ۱۳:۵۳   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    شستن لباسهای پشمی و بافتنی

    آبی که برای شستن و آب کشیدن لباسهای پشمی استفاده می شود باید سرد یا ولرم باشد آب داغ، پشم را چروکیده و پشم سفید را زرد می کند.

    اگر از پودر استفاده می کنید پودر را خوب درآب حل کنید، پشم آب زیادی را به خود می گیرد بنابراین آب و کف زیادی تهیه کنید.

    اگر لباس پشمی لک شده است ، قبل از شستن لباس آن را پاک کنید. برای این کار، لک را با آب گرم نمدار کنید، سپس کمی پودر پاک کننده روی آن بریزید و با یک ابر آن را پاک کنید.

    برای شستن لباس پشمی لازم نیست آنرا مالش دهید گاهی با قرار دادن لباسها در آب و کف، لباس تمیز می شود . به هر حال 10 – 5 دقیقه درآب و کف ، لباس تمیز می شود . به هر حال تا جایی که می توانید لباس را کمتر مالش دهید، چون مالیدن زیاد لباس باعث می شود لباس کش بیاید و شکل خود را از دست بدهد.

    پس از خیساندن لباس آب آن را خالی کنید و لباس را آبکش کنید .

    بعد از آبکشی لباس را به آرامی فشار دهید، بهتر است لباس را داخل یک حوله بگذارید و بعد فشار دهید تا آب آن گرفته شود .

    برای خشک کردن لباس آن را  دور از نور خورشید ،روز یک روزنامه یا یک حوله (سطح صاف) پهن کنید تا خشک شود .

    موقع اتو زدن همیشه از دستمال یا کاغذ روزنامه که بین اتو و لباس بافتنی قرار می گیرد،استفاده کنید و یا از پشت لباس، اتو بکشید.

    بهتر است لباسهای پشمی را اتو نکشید ، بلکه اتو را آرام روی لباس فشار دهید و بردارید.

    هنگام ، اتو باید لباس نمدار باشد .می توانید برای اتو کردن لباسهای پشمی از اتوی بخار استفاده کنید.

    اگر به آب آخرین آب کشی دو قاشق غذاخوری گلیسیریناضافه کنید، حالت نرمی پیدا می کنند. همچنین می توانید لبسها را در مخلوطی از بی کربنات دو سود بخیسانید.

    اگر لباس پشمی نمدی را به مدت یک ساعت درآب پخت لوبیای سفید ( آبی که سرد شده باشد)قرار دهید ، حالت اولیه خود را به دست می آورند.

    اگر جورابهای  پشمی شما حالت خود را از دست داده است و به صورت صاف و نمدی در آمده اندآنها را یک شب تا صبح درآب مخلوط سیب زمینی خام رنده شده قرار دهید، مجدداً به حالت اول خود بر می گردند.

    برای شستن پلیورها بهت است از شامپو استفاده کنیدشامپو به تارو پودر لباس پشمی آسیب نمی رساندو آن را به هم چسپیده نمی کند ، بلکه حالت نرم و لطیفآن را حفظ می کند .

    عیب پولیورهای پنبه ای این است که در موقع شستشو به راحتی وا می رود . برای پرحیز از این مساً له آنها را داخل رو بالشی گذاشته و سر آنها را به دقت بست.سپس داخل ماشین رخت شویی انداخت.

    با پرزهای بلوزهای پشمی چه کنیم؟

    وقتی فصل سرما از راه می رسد و کم کم لباسهای پشمی لا به لای لباسهای دیگر خانواده خودشان را نشان می دهند مشکل خانم خانه زیاد می شو دچون می بیند بسیاری از بلوزهای پشمی معلوم نیست به چه دلیل پرزهایشان درآمده و به اصطلاح گره گره شده اند و ضمن آنکه به شکل بدی سر تا سر بلوز یا پولیور را فرا گرفته اند از سوی هم باعث شده اند که این لباسها به صورت کهنه یا فرسوده به نظر برسند و شاید هم دلیل دیگر از آن استفاده ای نشود. اگر شما هم با این مشکل روبرو شدید، زیاد غصه نخورید چرا که گره های آن را از بالا به پایین و از چپ به راست با یک ماشین ریش تراشی با یک تیغ صورت تراشی، بگیرید سپس با یک ماهوت پاک کن ( برس لباس) آن را برس بکشید .آن گاه می بینید که خیلی خوب و مثل روز اول پرزدار می شود و کاملاً نو به نظر می رسد.

    روش دیگر این است که اگر بلوز یا پلیور شما رنگ نمی دهد، آن را در تشت یا لگن «روی» که در آن آبی که به آن ده تا بیست  درجه سرکه یا آبلیمو اضافه کرده اید دو روز بدون کمترین چنگ زدن بخوابانید و بعد ، بدون آن که فشار دهید و به اصطلاح بچلانید در یک سطح  صاف پهن کنید تا خشک شود. آن گاه خواهید دید که چطور«گره گره ها» از یکدیگرباز شده اند.

    آسیب لباسهای پشمی

    لباسهای پشمی به چند دلیل آسیب می بینند:

    شستشو با صابون یا محلولهای نرم کننده .استفاده از آب داغ . تغییر دادن یکباره لباسها از آب سرد به گرم و استفاده از پاک کننده های کلردار . مالش دادن و چلاندن زیاد لباس . دست زدن زیاد به لباس، موقعی که هنوز خیس است.

  • ۱۳:۵۹   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    6 کار برای جلوگیری از شلخته بودن

    نکته مقابل نظم و ترتیب شلختگی و بی‌نظمی ‌است و به سمت هریک از دو سوی این طیف که پیش می‌رویم با افراط یا تفریط مواجه می‌شویم.

     نظم بیش از اندازه وسواس را به زندگی شما می‌آورد و بی‌نظمی‌بیش از اندازه از شما یک شلخته واقعی می‌سازد. کافی است فقط یک هفته هر چیز را هر جایی که راحت‌تر هستید رها کنید و آنگاه خواهید دید که این بی‌نظمی‌ها شما را یک ماه درگیر خواهد کرد. متاسفانه واقعیت این است که گرچه همه چیز بر مدار نظم می‌چرخد اما گرایش وسوسه‌انگیزی به سمت بی‌نظمی‌ دارد.

    بنابراین اگر شما مدام نمی‌توانید دنبال مرتب کردن خانه باشید و در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که زن و شوهر هر دو شاغل هستید سعی کنید قوانین نظم را رعایت کنید تا به دردسر نیفتید.

    اول از همه باید برای خود یک برنامه نظم و ترتیب بچینید. اگر دیگران مثلا همسر و فرزندان هم با شما همراهی می‌کنند که چه بهتر می‌توانید در این برنامه آنها را هم دخیل کنید.

    فرمان اول: هر چیز به جای خویش نیکوست

    برای رعایت کردن این فرمان سعی کنید هر چقدر هم که خسته باشید و هر وقتی از شبانه روز هم که باشد هر چیز را سر جای اولش برگردانید. فردا روز دیگری است و یک عالمه کار مربوطسس به خودش را دارد پس هم‌‌اکنون به دنبال کارهای خو د باشید.

    فرمان دوم: باید‌ها و نباید‌ها را از ذهن بگذرانید

    وقتی در این آشفته بازار قدم می‌زنید می‌بینید که خیلی چیزها روی هم و در جاهایی که نباید باشند انباشته شده‌اند. فهرستی از آنها تهیه کنید و دقت کنید تا تمام آنچه دارید و آنچه برای نظم بخشیدن به موجودی لازم دارید بنویسید.

    فرمان سوم: مختصر شوید

    اگر در یک خانه شلوغ زندگی می‌کنید بزودی از به نظم در آوردن آن ناامید خواهید شد. پس همین حالا تکلیف تمام چیزهایی را که می‌خواهید و آنها را که نمی‌خواهید روشن کنید و کم کم خود را قانع کنید از شر زیادی‌ها خلاص شوید. پس شروع کنید به مختصر‌کردن فهرست و تهیه کردن و جایگزین کردن چیزهایی که برای نظم بخشیدن مورد نیاز است. ایجاد یک کمد دیواری، چند تا قفسه اضافه، یک جا‌‌رختخوابی، جا‌‌‌جورابی و… چیزهایی است که می‌تواند به شما در سرو سامان یافتن کمک کند و کتاب‌ها، لباس‌ها و سی دی‌های سرگردان را نجات بدهد.

    فرمان چهارم: به سرگردانی پایان دهید

    حالا که قفسه‌های نظم دهنده را آماده کرده‌اید ووسایل غیر ضروری را دور ریخته اید برای تمام وسایلی که جای مشخصی ندارند و هر روز از یک جا سر در می‌آورند یک جای مشخص و همیشگی پیدا کنید. این کار باعث می‌شود شما، همسرتان و فرزندان بدانند آن وسیله را کجا پیدا کنند و پس از استفاده از آن هیچ بهانه ای برای رها کردنش نداشته باشند.

    فرمان پنجم: یک کتابدار خبره شوید

    تا حالا سری به کتابخانه زده‌اید؟ مطمئن هستم که گاهی این کار را می‌کنید. اگر نمی‌کنید، برای نظم بخشیدن به خانه‌تان هم که شده یکسری به آنجا بزنید. خصوصیت یک کتابخانه با آن‌همه کتاب‌های متفاوت و متنوع این است که شما هر کتابی را بخواهید از آنجا پیدا می‌کنید. کار کتابدار این است که هر کتابی که پس آورده می‌شود را بلافاصله سر جای خودش بگذارد. کتاب‌ها بر حسب مو ضوع، حروف الفبا، نام نویسنده و خیلی چیزهای دیگر دسته‌بندی می‌شوند تا بهترین نظم را داشته باشند.

    ارتباطش را متوجه نمی‌شوید؟ حالا برایتان یک مثلا می‌زنم: وقتی کوچک بودیم کارتون معروفی بود که در آن یک پروفسور به نام آقای ووپی در کمدش را باز می‌کرد و تمام وسایلی که بی‌نظم و ترتیب روی هم چیده بود بیرون می‌ریخت. من این کمد آقای ووپی را در خانه یکی از دوستانم دیده‌ام. او قفسه‌های کمدش را برداشته بود و همه چیز را از قوطی رب گوجه فرنگی گرفته تا لباس‌های تمیز و کثیف با سرعت گلوله می‌کرد و به زور داخل کمد می‌چپاند. ظاهر خانه اش تمیز و مرتب بود، اما هیچوقت چیزی را که می‌خواست پیدا نمی‌کرد.

    اگر چنین کمدی طبقه‌بندی می‌شد و هر طبقه وسایلی را در خود جای می‌داد که با هم سنخیت داشتند براحتی می‌شد همه چیز را پیدا کرد. برای این کار نظم کتابخانه‌ای خیلی به کمک شما می‌آید.

    مثلا یک قفسه مخصوص لوازم صوتی و تصویری؛ کارتون‌ها یک طرف، فیلم‌ها یک طرف و نوارهای کاست طرف دیگر.

    دوربین عکاسی و فیلمبرداری هم می‌تواند جایی در یکی از قفسه‌های همان کمد قرار بگیرد.

    فرمان ششم: نظام نوین خانه را به خانواده ابلاغ کنید

    اگر شما نظمی‌ پدید آورده باشید که فقط خودتان از آن سر در می‌آورید در حقیقت به هیچ دردی نمی‌خورد. برای این‌که دیگران هم به خوبی بدانند چه چیز را کجا بگذارند و از کجا پیدا کنند کمی‌ وقت بگذارید و همه شیشه‌های ادویه و بنشن را نامگذاری کنید و فهرست محتویات را به در کابینت بچسبانید که برای یافتن یک چیز همه طبقات زیر و رو نشود.

    در مورد سایر کمد‌ها وقفسه‌ها نیز این کار را بکنید با این کار در واقع نظم رابه دیگران ابلاغ کرده‌اید و برای این کار می‌توانید از آنها هم کمک بگیرید که فکر نکنند در یک خانه نظامی‌ با دیسیپلین دیکته شده و سختگیر افتاده‌اند.

  • ۱۴:۰۲   ۱۳۹۴/۱۱/۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28084 |24368 پست

    نکات خانه داری ، تمیزکننده ظرفشویی

    ● مواد لازم

    ▪️ نصف فنجان جوش شیرین

    ▪️ یک هشتم فنجان سرکه

    ▪️ پنج قطره روغن لیمو

    ▪️ پنج قطره روغن پرتقال

    ▪️ روغن لیمو یا اترج (در صورت تمایل)

    ● طرز تهیه

    کافی است تمام مواد را با هم ترکیب کنید.

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان