با توجه به آغاز ثبت نام متقاضیان یارانه نقدی در فاز دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها،
پایگاه اطلاع رسانی دولت به برخی سوالات کلیدی متقاضیان در خصوص دغدغه های مردم در
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و همچنین نحوه ثبت نام دریافت یارانه نقدی در سال
93 پاسخ داده است که مشروح این سوالات و پاسخ ها که شامل 44 مورد است را در ادامه
ایمیل از نظر خواهید گذراند.
1. برای ثبت نام یارانه مرحله دوم به کجا مراجعه کنیم؟
برای ثبت نام به سایت
www.refahi.ir
که زمان شروع از ۲۰ فروردین با توجه به نخستین رقم سمت راست شماره ملی که از صفر
شروع می شود و تا ۹ ادامه دارد یعنی این ثبت نام تا ۳۰ فروردین ادامه دارد.
2. اگر افراد موفق به ثبت نام در زمان تعیین شده نشدند برای ثبت نام چه کار
کنند؟
کسانیکه در طول ۱۰روز موفق به ثبت نام در فرم های خود اظهاری نشدند می توانند ۳۰ فروردین ماه
با ورود به سامانه ثبت نام، فرم های خود اظهاری اعلام شده اطلاعات خود را در جهت
دریافت هدفمندی یارانه ها در سامانه درج کنند.
3. چه اطلاعاتی برای ثبت نام لازم است؟
مشخصات سرپرست خانواده، کدملی سرپرست، درآمد کل اعضای خانوار، آدرس محل سکونت، مشخصات اعضای خانواده و کد پستی
4. در صورت موفق نشدن ثبت نام با چه شماره ای تماس بگیرند؟
۹۰۰۹۰۰۰۰۱۷با این شماره تماس بگیرند.
5. در صورت تغییرات در اطلاعات خانوار اعم از فوت یکی از افراد خانواده، تولد
فرزند یا ازدواج برای اعلام تغییرات در اطلاعات اقتصادی خانوار چه باید کرد؟
تغییرات شناسنامه ای ایجاد شده در فرم اطلاعات اقتصادی خانوار بصورت خودکار با استعلام از
سازمان ثبت احوال توسط مرکز آمار ایران اعمال می گردد.
6. در صورت فوت سرپرست خانوار و یا تشکیل خانوار جدید چگونه می توان شماره حساب
را در سیستم ثبت کرد ؟
پس از اصلاح خودکار اطلاعات اقتصادی خانوار توسط مرکز آمار ایران، این دسته افراد میتوانند در
مهلتهایی که اعلام عمومی میگردد به سامانه مراجعه و شماره حساب خود را ثبت نمایند.
7. سرپرست خانوار به سامانه برای ثبت شماره حساب مراجعه می کند، سامانه برای وی
شماره حساب ثبت و تائید شده ای را با اعلام ۴ رقم آخر شماره حساب (کارت) نمایش
میدهد در صورتی که وی چنین حسابی با این شماره و یا در این بانک ندارد، در اینصورت
چه باید کرد؟
در صورت مواجه به این موارد، به نزدیکترین شعبه بانک اعلام شده مراجعه و موارد را از آنها پیگیری
نمایند.
8. آیا دولت می تواند به حسابهای بانکی مردم سرکشی کند؟
رییس بانک مرکزی در طی گفتگویی اعلام کرد اطلاعات حسابهای بانکی مردم در نزد آنها امانت است و
هیچ نهادی اجازه ورود به اطلاعات بانکی مردم را ندارد.
9. به چه میزان به یارانه افراد اضافه خواهد شد؟
۲۸ هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه ها به ازای هر ایرانی
10. آیا امکان برداشت مابه التفاوت واریزی در فروردین ماه وجود دارد؟
خیر با اجرای فاز دوم از اردیبهشت ماه قابل برداشت است.
11. تعداد انصراف دهندگان چگونه اعلام می شود؟
از طریق سایتی که دولت طراحی خواهد کرد یا همان سایت
www.refahi.ir
12. با وارد کردن اطلاعات اشتباهی به چه میزان افراد جریمه می شوند؟
تا ۳ برابر یارانه دریافتی
13. وضعیت بهداشت و سلامت مردم در احرای فاز دوم به چه صورت خواهد بود؟
در صورت تخصیص اعتبارات ۹۰ درصد هزینه های درمان در بخش بستری توسط دولت پرداخت می شود و هزینه درمان بیش از ۱۰ درصد کاهش وبه زیر ۵۵ درصد می رسد.
14. نتایج پرسشنامه ثبت نام مردمی چه زمانی اعلام می شود؟
بعد از اتمام کار ثبت نام بصورت پیامک برای شخص ارسال می شود که اطلاعات این شخص در سازمان
هدفمندی یارانه ها ثبت شده است.
15. برخورد دولت در صورت عدم تطابق اطلاعات افراد چگونه خواهد بود؟
دولت از طریق شبکه های مختلف اطلاعاتی به واقعیت اطلاعات افراد دسترسی پیدا کرده و در صورت
مغایرت نسبت به حذف و استرداد جریمه اشخاص غیر واجد شرایط طبق قانون اقدام می کند.
16. حداقل دستمزد کارگران در سال جدید با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به چه
صورت خواهد بود؟
با توجه به حداقل حقوق طراحی شده و مزایای جانبی و یارانه ها در ماه حداقل ۹۰۰ هزار تومان
دریافتی شامل کارگران خواهد بود.
17. حمایت و کنترل بازار همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی به چه صورت است؟
وزارت صنعت و معدن و تجارت در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها به منظور برقراری
و آرامش در بازار، اقدام به تدوین بسته نظارتی و کنترلی بازار کرده تا مردم در این
مرحله از اجرای قانون متحمل فشارهای مضاعف نشوند.
18. انصرافیها از چه تاریخ یارانه دریافت نمی کنند؟
از اردیبهشت ماه
19. پرداخت یارانه ها بر چه اساسی است؟
بر اساس مجموع در آمد کل اعضای خانواده
20. حداکثر و حداقل در آمد برای دریافت یارانه ها چقدر است؟
افراد با حقوق
زیر ۶۰۰هزار تومان و بالای آن تا ۲میلیون و پانصد هزار تومان مشمول در یافت یارانه
می شوند.
21. ممکن است در روز جمعه مراکز کمیته امداد، بهزیستی، پلیس 10+، پیشخوان دولت و
دیگر مراکز ثبت نام دریافت یارانه نقدی تعطیل باشند، متقاضیان چه کنند؟
6 درگاه معرفی
شده آمادگی انجام ثبت نام را دارد و با هماهنگی های انجام شده در روزهای تعطیل هم
این درگاه ها به صورت شبانه روزی فعال است و مردم دغدغه و نگرانی از این بابت
نداشته باشند.
22. زوج های جوان که می خواهند مستقل ثبت نام کنند آیا به مشکل برخورد می کنند؟
در این 10 روز
ثبت نام، فضایی برای جداسازی اطلاعات اعضای خانوار از خانوار اصلی نداریم. آن دسته
از خانوارهایی که به خاطر تغییرات ناشی از 4 واقعه حیاتی اعم از تولد، ازدواج، فوت
و طلاق، اطلاعات خود را تا 22 اسفند در سامانه رفاهی و مرکز آمار از طریق پلیس 10+
درج کردند می توانند در قالب خانوار جدید ثبت نام خود را به عمل آورند. اما اگر این
اطلاعات تا 22 اسفند در سامانه ها درج نشده باشد اکنون این خانوارها در قالب خانوار
قبلی خود همچنان باید ثبت نام کنند. بعد از این 10 روز به آنها فرصت داده می شود که
جداسازی اعضای خانوار را انجام دهند.
23. اگر شخصی بخواهد به هر دلیلی در زمره خانواده اصلی نباشد و مستقل ثبت نام
کند ، امکان ثبت نام وجود دارد؟
در حال حاضر
چنین امکانی نیست. فقط آن دسته از سرپرستان خانوار می توانند مراجعه کنند که یارانه
اسفند سال گذشته و فروردین امسال را با آن عنوان سرپرست دریافت کرده اند یعنی در
این مرحله، سرپرست جدید ثبت نام نمی کنیم.
24. آیا شماره تلفنی برای پاسخگویی به پرسش های مردم معرفی نمی کنید؟
سامانه را
طوری طراحی کردیم که با حداقل سواد اینترنتی هم ثبت نام امکان پذیر باشد و اطلاعات
پیچیده ای از افراد خواسته نشده است.
شماره ملی، شماره حساب یارانه، درآمد و اینکه ملک مسکونی دارند یا خیر، را بنویسند،
اطلاعات خارق العاده ای از مردم نخواستیم که مشکلات خاصی پیش بیاید. اما به هر حال
در سامانه برای پرسش های متداول که ممکن است پیش بیاید بخشی را در نظر گرفتیم با
عنوان "پرسش های متداول" که مردم اگر سؤالی داشتند می توانند به آن قسمت مراجعه و
پاسخ پرسش خود را پیدا کنند.
احیاناً اگر هم در آن بخش نتوانستند به پاسخ پرسش خود برسند ، استانداری ها در
ارتباط مستمر با سازمان هدفمندی یارانه ها هستند و به طور مستمر مشکلاتی که در هر
نقطه از کشور برای مردم پیش می آید از طریق سازمان هدفمندی و استانداری های مربوط
رفع می شود. فعلاً شماره تلفنی نداریم.
25. برخی از آنهایی که رقم سمت راست شماره ملی آنها صفر بوده است شاید نتوانستند
روز اول ثبت نام کنند آیا به منزله انصراف است در حالی که نمی خواستند انصراف دهند؟
وضعی که روز
اول به وجود آمد به دلیل حجم بالای مراجعه غیرضروری دو ساعت اولیه روز بود و سامانه
را با ترافیک بالا مواجه کرد، توصیه ما به مردم این است تا حدی که ممکن است از
مراجعه غیرضرور به سامانه خودداری کنند تا فضا برای هموطنانی که موعد ثبت نامشان
است، باز باشد. مردم مطمئن باشد که اگر در موعد مقرر نتوانستند ثبت نام کنند روز 30
و 31 فروردین را برای افراد جا مانده در نظر گرفتیم.
دولت هیچ بنایی بر این ندارد که خانوارهای متقاضی دریافت یارانه، به دلیل محدودیت
زمانی و کندی سامانه، از ثبت نام و دریافت یارانه جا بمانند بلکه دولت شرایطی را در
نظر می گیرد تا این خانوارها با آرامش کامل ثبت نام کنند.
26. بعضی ها یک تا دو صفحه را پیش رفتند اما ثبت نام به مشکل برخورده است یا حتی
3 صفحه را پر کردند اما موقع تأیید، پیغام خطا آمده است؟
اگر این پیغام
را داده است که ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و کد پیگیری پیامک می شد، مردم
مطمئن باشند که ثبت نام نهایی شده است ، هر چند پیامک همان لحظه برایشان ارسال
نشود. مشکل اپراتوری برای ارسال پیامک داشتیم که در دست بررسی است و پیامک کد به
زودی برای افراد ارسال می شود. اگر پیام خطا در میانه راه داده می شود، ثبت نام
انجام نشده است و افراد باید دوباره در مقاطع زمانی بعدی مراجعه و ثبت نام کنند.
27. پیغامی به این مضمون گزارش شده است که تعداد یارانه بگیران بیش از افراد
خانواده است ، چه کار باید کرد؟
چنین پیغامی نداریم، تعداد اعضای خانوار را در سامانه می خواهیم و در صفحه دوم
سامانه، افراد می توانند اگر خانوارشان 5 نفره است، می توانند 5 نفر یا کمتر از 5
نفر را وارد کنند اما بیشتر از این عدد پذیرفته نمی شود زیرا اطلاعات ما بر اساس
اطلاعات اسفند سال گذشته و فروردین امسال است که یارانه را بر آن اساس گرفته اند.
یعنی الآن افراد نمی توانند افراد جدیدی را به زیرمجموعه خود اضافه کنند با همان
تعداد افرادی که یارانه مرحله قبلی را دریافت کرده اند یا تعداد کمتر می توانند ثبت
نام کنند. احتمالاً تعداد بیشتر از افراد خانواده درج شده است که چنین پیغامی داده
شد.
28. شرایط سامانه رفاهی ثبت نام چگونه است؟
مشکلی در هیچ
یک از استان ها گزارش نشده و رویه ثبت نام تاکنون معمول و عادی بوده است که مشکلی
هم نداشت
29. آیا خرید و فروش کاغذ فرم های ثبت نام یارانه را تأیید می کنید؟
متأسفانه به
ما هم گزارش شده که فرم های کاغذی به قیمت های بالا ممکن است خرید و فروش شود،
توصیه ام به مردم این است ثبت نام ما در این مرحله صرفاً اینترنتی است و اگر بعضی
ها فرم کاغذی به فروش می رسانند، فرم های کاغذی مد نظر ما نیست اما اگر آن افراد
آمدند از این روش استفاده کردند مطمئن باشند کافی نت مربوط اقدامات مربوط به ثبت
نام را نهایی کرده و انجام داده است.
طوری نشود که مهلت تمام شود و ثبت نامی صورت نگرفته باشد، مسئولیت به عهده خود
افراد و کافی نت مربوط است. توصیه ما این است افراد حتی المقدور در موقع ثبت نام
حضور داشته باشند و به صورت اینترنتی، ثبت نام نهایی شده باشد.
30. هزینه های مردم شامل اقساط و بدهی ها مورد سؤال است توضیح می دهید؟
مردم از این
بابت نگرانی نداشته باشند که دولت هزینه هایشان را در نظر می گیرد. دولت این اقدام
را انجام می دهد برای اینکه رفاه مردم را در نظر گرفته باشد صرفاً در این مرحله از
ثبت نام اطلاعات مربوط به درآمد خانوار، دارا بودن ملک مسکونی را دریافت می کنیم
اما سایر اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی تجمیع شده در سازمان هدفمندی یارانه ها
موجود است و هزینه های خانوار را لحاظ می کنیم.
24 پایگاه اطلاعاتی داریم که در دو تا سه سال اخیر از دستگاه های مربوط جمع آوری
کردیم و با استفاده از این پایگاه های اطلاعاتی، عملیات راستی آزمایی را روی
اطلاعات ثبت شده انجام می دهیم.
31. اگر چنانچه کسی سهواً اطلاعات اشتباه وارد کرد تکلیف او چیست؟
اطلاعات
خواسته شده از مردم در سامانه رفاهی، ساده است و به نظر می رسد دلیلی برای بروز
اشتباه وجود ندارد. اولین اطلاعات کد ملی است که اگر کد ملی سرپرست خانوار و افراد
تحت تکفل اشتباه وارد شود پیغام خطا داده می شود و سامانه این کد ملی را نمی پذیرد.
اطلاعات دیگری مانند اینکه ملک مسکونی از خود دارند یا خیر که با علامت زدن ساده
است و دوم اینکه در حدود درآمدشان علامت بزنند که کدامیک از سطح درآمدی را دارند.
32. اگر مثلاً شماره تلفن همراه را سهواً اشتباه وارد کنند؟
توصیه ما این است که مردم تا جایی که ممکن است فرم را با آرامش پر کنند تا اشتباهی
رخ ندهد. اما اگر سهواً اشتباهی رخ داد و در این ده روز فرصتی برای اصلاح نیست اما
در مراحل بعدی قابل اصلاح است.
33. از چه اشخاصی ثبت نام می شود؟
در این مرحله
صرفا از سرپرست خانوارهایی ثبت نام به عمل می آید که در اسفند ماه سال 1392 یارانه
دریافت نموده و یا تا تاریخ 22 اسفند 1392 از طریق پلیس +10 ثبت نام نموده اند.
34. اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشیم چگونه ثبت نام کنیم ؟
می توان با در
دست داشتن کارت ملی خود و افراد تحت تکلف به ادارات کمیته امداد امام خمینی (ره)،
سازمان بهزیستی کشور، دفاتر خدمات روستایی ICT و دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر خدماتی
پلیس +10 و دفاتر خدماتی روستایی پست بانک مراجعه نمود.
35. آیا می توان اطلاعات ثبت شده را اصلاح کرد؟
با توجه به
اینکه تنها یکبار می توان ثبت نام نمود، پیشنهاد می شود پیش از ورود به سامانه،
ابتدا اطلاعات شماره ملی افراد تحت تکفل خود که برای آنان یارانه دریافت کرده اید
را یادداشت نموده و سپس اقدام به ثبت نام نمایید. لازم به ذکر است که بعد از ثبت
نهایی و خروج از سامانه، امکان اصلاح وجود ندارد.
36. در مورد ثبت تغییرات تعداد خانوار( تولد، ازدواج، طلاق و فوت) چه باید کرد؟
در صورتی که
تغییرات تعداد خانوار از طریق پلیس +10 تا تاریخ 22 اسفند ماه 1392 اعلام شده باشد
و یا بطور خودکار از طریق اداره ثبت احوال اعلام گردیده باشد، سرپرست جدید با
مراجعه به بانک و ثبت حساب یارانه ای در سامانه سازمان می تواند ثبت نام نماید
درغیر اینصورت توصیه می شود تغییرات تعداد خانوار و یا ثبت نام خانوارهای جدید به
زمان دیگری که پس از پایان مهلت ثبت نام انجام خواهد شد موکول گردد.
37. آیا در وارد کردن شماره ملی و شماره حساب علاوه بر درج عدد افزودن سایر
نشانه های غیر عددی مانند . یا – مجاز است؟
خیر. بایستی
در وارد کردن شماره ملی سرپرست خانوار و شماره حساب یارانه ای صرفاً اعداد مندرج در
کارت ملی و شماره حساب یارانه ای درج گردد.
38. اگر شماره حساب یارانه ای خود را نداشته باشیم چه کنیم؟
در صورتی که
شماره حساب یارانه ای خود را در دسترس ندارید می توانید با مراجعه به بانک خود آن
را اخذ و یا از طریق دریافت مانده حساب از خودپرداز بانک مربوطه، آنرا دریافت کرد.
39. اگر شماره حسابی در سامانه پذیرفته نشود چه باید کرد؟
در صورتی که
شماره حسابی اعلام نکرده اید و یا شماره حساب شما در سامانه پذیرفته نشود با مراجعه
به بانک، شماره حساب خود را در سامانه رفاهی وارد و سپس اقدام به ثبت نام نمایید.
40. چنانچه فردی شماره تلفن همراه نداشته باشد چه باید بکند؟
ارتباط سازمان
با سرپرست خانوار از طریق شماره تلفن همراه مقدور می باشد لذا در صورت نداشتن خط
تلفن همراه توصیه می شود که نسبت به تهیه خط تلفن همراه اقدام نماید در غیر اینصورت
صرفاً نسبت به اعلام شماره تلفن همراه شخص مورد اعتماد خود اقدام نماید.
41. شماره شناسایی چیست و چه کاربردی دارد؟
پس از تکمیل
ثبت نام، شماره شناسایی 4 رقمی به شماره تلفن همراه اعلامی در فرم تقاضای دریافت
یارانه نقدی ارسال می شود که این شماره در مراحل بعدی جهت احراز هویت به منظور
مشاهده اطلاعات و دریافت سایر پیام های اعلامی از سوی سازمان مورد استفاده قرار می
گیرد.
42. منظور از ماده 10 قانون هدفمندکردن چیست ؟
ماده( 10)
دریافت کمک ها و یارانه های موضوع مواد (7) و (8) این قانون منوط به ارائه اطلاعات
صحیح می باشد. درصورت احرازعدم صحت اطلاعات ارائه شده، دولت مکلف است ضمن جلوگیری
از ادامه پرداخت، درخصوص استرداد وجوه پرداختی اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد.
اشخاص در صورتی که خود را برای دریافت یارانه ها و کمک های موضوع مواد (7) و (8)
این قانون محق بدانند می توانند اعتراض خود را به کمیسیونی که در آئین نامه اجرائی
این ماده پیش بینی می شود ارائه نمایند.
43. منظور از بند "الف" ماده 7 قانون هدفمندکردن چیست؟
ماده (7) بند "الف" یارانه در قالب پرداخت نقدی وغیر نقدی با لحاظ میزان درآمد
خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور به سرپرست خانوارپرداخت شود.
44. منظور از بند "و" تبصره 21 قانون بودجه سال 1393 چیست ؟
بر اساس این
بند یارانه نقدی صرفاً به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند
دریافت یارانه باشند، پرداخت میگردد یعنی مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم
تعیین شده توسط دولت باشد.
افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی نیز باید در موعد تعیینشده به مراکز ثبتنام
مراجعه نمایند. چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق
اقدام به دریافت یارانه کردهاند بهمیزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه میشوند.