خانه
1.28K

برندهای معتبر گردشگری: فست فودهای زنجیره‌ای مک دونالد

  • ۱۳:۲۷   ۱۳۹۷/۲/۱۳
    avatar
    کاربر جديد|5 |37 پست

    اگر دوست دارید بدانید مک‌دونالد که امروزه یکی از بزرگ‌ترین برند‌های غذایی در دنیا است چگونه شکل گرفته و به چنین جایگاهی رسیده، با نکست هالیدی همراه باشید.

    معمولا وقتی در رابطه با غذا و مخصوصا فست فود صحبت می‌شود، ناخودآگاه نامی که به ذهن خیلی‌ها می‌رسد مک دونالد است. با اینکه این مجموعه در ایران شعبه‌ای ندارد، اما بزرگ‌ترین رستوان زنجیره‌ای جهان آنقدر در سراسر دنیا گسترده شده است و شعبه‌های مختلفی در کشور‌های متفاوت دارد که کافی است تا از طریق تور ترکیه یا تور تایلند و تور‌ های دیگر به این کشور‌ها سفر کرده و مزه غذا‌های مک دونالد را امتحان کرده باشید تا متوجه کیفیت عالی غذا‌های این برند شده باشید. اما مک دونالد که امروزه به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا کرده، کارش را مثل خیلی از سازمان‌های شناخته‌شده امروزی از صفر شروع کرده و توانسته در طی سال‌ها، با اتخاذ استراتژی‌های درست و همچنین حفظ کیفیت عالی‌اش، به جایگاه رفیع فعلی برسد. در ادامه بیش‌تر با تاریخچه مک دونالد آشنا خواهیم شد.

    موسس مک دونالد، دو برادر با نام‌های ریچارد و موریس مک‌دونالد بودند. آن‌ها در سال ۱۹۴۰ اولین رستوان خودشان را در کالیفرنیا تاسیس کردند و پس از مدتی، متوجه شدند که همبرگر محبوب‌ترین غذا در بین غذا‌های آن‌ها است. از این رو تصمیم گرفتند تا روی این شاخه غذایی تمرکز کنند و در سال ۱۹۴۸ بود که آن‌ها، رسما کارشان را به عنوان یک فست فود شروع کرده و کلا تعریف جدیدی از فست فود ارائه کردند. غذا‌هایی چون همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ‌کرده و برخی نوشیدنی‌ها منو مک دونالد را تشکیل می‌دادند. نحوه ارائه سرویس این رستوران هم به این شکل بود که در اوایل مردم در محوطه بیرونی رستوران غذای خود را سفارش می‌دادند و آن را در ماشین یا در همان محوطه بیرونی میل می‌کردند ولی پس از مدتی امکان نشستن در داخل رستوران هم فراهم شد و حتی حالت سلف سرویس نیز به مک دونالد اضافه شد.

    اما با اینکه برادران مک دونالد توانسته بودند تا حدود زیادی خودشان را در آمریکا مطرح کرده و حتی چند شعبه جدید هم تاسیس کنند، در سال ۱۹۵۴ بود که ورود ری کراک به این مجموعه زمینه‌ساز تغییر و تحولات عظیمی در آن شد. کراک کارش را به عنوان یک شریک تجاری برای گسترش هرچه بیش‌تر برند مک دونالد آغاز کرد اما به مرور زمان توانست امتیاز کامل این برند را از برادران مک دونالد خریداری کند. با اینکه ایده‌های ضد و نقیضی در رابطه با کراک وجود دارد، اما خیلی‌ها باور دارند که او، به نوعی برند مک دونالد را که حسابی تا آن زمان معروف شده بود، از دست موسسان اصلی‌اش خارج کرده و مالک آن شده است. اما این قضایا را که کنار بگذاریم، کراک نقش مهمی در جهانی شدن مک دونالد داشت و وی بود که تاسیس شعبه‌هایی از این فست فود در نقاط مختلف جهان را پی ریزی کرد و باعث شد که مک دونالد، به جایگاه فعلی‌اش در جهان برسد. کراک همچنین در سال ۱۹۶۱، دانشگاه همبرگر را تاسیس کرد که در آن، از اصول پخت درست و نگه‌داری همبرگر گرفته تا مواردی مثل رستوران‌داری به دانشجویان آموزش داده می‌شوند و از این طریق آن‌ها برای مدیریت رستوران‌های مک دونالد آماده می‌شوند. 

    بر اساس آخرین آمار‌هایی که تا پایان سال ۲۰۱۶ رسما توسط مک دونالد ارائه شده بودند، این مجموعه در ۱۲۰ کشور جهان شعبه دارد و روزانه تقریبا به ۶۸ میلیون نفر در سراسر جهان سرویس می‌دهد! تعداد رستوران‌های مک دونالد در جهان به چیزی در حدود ۳۶ هزار و ۸۹۹ عدد رسیده و بیش از ۳۷۵ هزار نفر هم در این رستوران‌ها مشغول کار هستند. آنچه که باعث شده مک دونالد پس از گذشت این همه سال و با ظهور رستوران‌های جدید‌تر بتواند به بقای خود در بازار ادامه داده و حتی روز به روز فعالیت‌هایش را گسترش دهد، در وهله اول حفظ کیفیت غذا است. همبرگر‌ها یا فست فود‌های دیگری که در رستوران‌های مک دونالد عرضه می‌شوند، هنوز هم جزو بهترین‌ها در جهان هستند و از طرف دیگر رستوران‌های این مجموعه بسته به کشوری که در آن فعالیت می‌کنند، تغییراتی در منوی خودشان اعمال می‌کنند تا غذا‌ها، مطابق میل و ذائقه مردم آن کشور باشند.

    اگر تجربه سفر به کشور‌های نزدیک را با استفاده از تور چین، تور مالزی، تور اندونزی یا تور روسیه داشتید، حتما سری هم به رستوران‌های مک دونالد آنجا بزنید تا لذت تجربه یک همبرگر عالی را بچشید. رستوران‌های این مجموعه در کشور‌های خیلی زیاد دیگری گوشه به گوشه دنیا از فرانسه و سوئد و اسپانیا در تور اروپا گرفته برزیل و آرژانتین و شیلی در آمریکای جنوبی فعالیت می‌کنند و همواره جزو محبوب‌ترین‌ها در حوزه کاری خودشان هستند.

    همچنین امروزه رستوران‌های مک دونالد سبک و سیاق مختلفی دارند. برای مثال در کنار رستوران‌های معمولی که مردم در آن‌ها می‌توانند غذا را خریداری کرده و همان‌جا هم میل کنند، در برخی کشور‌ها شاهد رستوران‌های McDrive هستیم که محلی برای نشستن مشتریان ندارند و به شکل بیرون بر فعالیت می‌کنند. یا مثلا McCafe‌ها  که در اصل کافه هستند و اولین بار ایده راه‌اندازی آن‌ها در استرالیا مطرح شد و امروزه، در سراسر جهان شاهد McCafe‌ها هستیم. نمونه دیگری از فعالیت‌های مک دونالد هم رستوران‌های Create Your Taste هستند که در آن‌ها، افراد می‌توانند محتویات غذای‌شان را به شکل دلخواه تغییر دهند و حتی مواردی مثل نوع گوشت استفاده‌شده در غذا را هم انتخاب کنند.

    شعبه مرکزی و بخش مدیریتی مک دونالد، امروزه با نام McDonald Plaza در اوک بورک، ایلیونیس واقع شده است. با این حال این کمپانی قصد دارد تا بخش مرکزی خودش را به منطقه شیکاگو وست لوپ منتقل کند و در حال ساخت بنایی برای این منظور است که در اوایل سال ۲۰۱۸ افتتاح خواهد شد. همچنین در سال ۲۰۱۵ و پس از کناره‌گیری دان تامپسون بود که استیو ایست‌بروک به عنوان مدیرعامل مک‌دونالد معرفی شد و تا به امروز هم در این سمت، فعالیت می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر‌شده، ایست بروک سالیانه درآمدی در حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دارد و این در حالی است که کارگران معمولی رستوران‌های مک دونالد، برای هر ساعت بین ۷.۲۵ تا ۱۱ دلار دریافت می‌کنند.

    در مجموع امروزه مک دونالد بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای در جهان است و یکی از موفق‌ترین‌ها در زمینه فعالیت خودش به شمار می‌رود. پس اگر شما هم شانس سفر به کشور‌های مختلف را داشتید، در کنار لذت بردن از جاذبه های گردشگری مختلف، خوردن غذا در مک دونالد را هم فراموش نکنید!

  • leftPublish
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان