خانه

10 روش برای تقویت حافظه

  • برای تقویت حافظه روش های زیادی وجود دارد. با استفاده از تغذیه مناسب و انجام تمرینات خاصی، می توانید حافظه خود را تقویت کنید. در متن زیر چند مورد از این روش ها را می خوانیم. 10 روش برای تقویت حافظه
    1.  روی چیزی که می خواهید به خاطر بسپرید تمرکز کنید
    برای چیزی که می خواهید به خاطر بسپرید وقت بگذارید. چه در مورد اسم کسی باشد یا کارهای عادی و روزمره یا چیزهایی که می خواهید بخرید. چند لحظه تمرکز روی پردازش افکار، باعث می شود بعداً راحت تر بتوانید چیزهایی را که نیاز دارید به خاطر بیاورید.
    2.  لیست ها را به هم ربط دهید
    سعی کنید چندین مورد را در ذهنتان به هم وصل کنید تا بتوانید با هم آن ها را به یاد بیاورید. مثلاً اگر می خواهید لیست خرید مواد غذایی را به خاطر بسپرید، چیزهایی که نیاز دارید را با یک تصویر خاص یا یک بازی در ذهنتان به هم وصل کنید. مثلاً تصور کنید در کنار ماشین لباسشویی ایستاده اید و شوینده ای که لازم دارید در دستتان است، بعد به آشپزخانه بروید تا مقداری نان و شیر بردارید، بعد برای گذاشتن دستمال توالت نو به سمت دستشویی بروید.
    3.  لیستتان را با تاریخ های شخصی درست کنید
    سعی کنید لیستتان کوتاه باشد تا راحت تر بتوانید آن را به خاطر بسپرید. موارد داخل لیست را به چیزی ربط دهید که به خاطر آوردنش برای شما راحت تر باشد. از اعدادی استفاده کنید که برای شما مهم هستند. مثلاً تاریخ های مربوط به خودتان مثل تاریخ تولد یا هر تاریخی که برایتان مهم و جالب است.
    4.  یک تصویر بصری ایجاد کنید
    اگر می خواهید اسم شخص خاصی را به خاطر بسپرید، یک شیء را تجسم کنید که برای یادآوری آن اسم در آینده به شما کمک کند. مثلاً به شیء یا حیوانی فکر کنید که شبیه اول اسم آن شخص باشد یا هم آهنگ با آن اسم باشد. مثلاً کلمه cat برای یادآوری اسم زنانه Catherine.
    5.  یک کلمه مخفف ایجاد کنید
    یعنی کلمه ای که از ترکیب حرف اول چند کلمه به وجود آمده باشد. مغزتان را عادت دهید تا برای به خاطر آوردن آیتم هایی با ترتیب خاص، یک کلمه خاص را به خاطر بسپرد. مثلاً از اولین حرف هر آیتم در لیست خریدتان برای ایجاد یک کلمه استفاده کنید.
    مثلاً کلمه MOST برای: Milk ،Oranges، Soap،Toilet paper.
    6.  از تمام حواس خود برای تقویت حافظه استفاده کنید
    نگران این هستید که وقت آرایشگاه یا قرار با دوستتان را فراموش کنید؟ لیست قرارهایتان را با صدای بلند بخوانید، بعد تجسم کنید بعد از برگشتن از آرایشگاه موهایتان چقدر نرم شده، یا وقتی در رستوران مورد علاقه اتان با دوستتان نشستید، بوی غذا را حس کنید. با این روش تاریخ ها و قرارها بهتر در ذهنتان می ماند.
    7.  همه چیز را بنویسید
    حتی اگر واقعاً از لیستتان یا یادداشتی که قرار ملاقات ها را به شما یادآوری می کند، استفاده نکنید، نوشتن اطلاعات به شما کمک می کند که مغزتان راحت تر آن ها را حفظ کند.
    8.  شعر یا متن ریتم دار درست کنید
    یادتان می آید وقتی کوچک بودید، الفبا یا روزهای هفته را چگونه یاد می گرفتید؟ به کمک آهنگ یا به صورت شعر. سعی کنید اسامی، قرار ملاقات ها و لیست هایتان را نیز با همان روش به خاطر بسپرید.
    9.  لیستتان باید خلاصه باشد
    اگر لیست بزرگی دارید، آن را به لیست های کوچک تر تبدیل کنید تا راحت تر بتوانید به خاطر بسپرید. به جای این که یک لیست 12 موردی بنویسید و سعی کنید به خاطر بسپرید، چهار لیست کوچک، هر کدام با سه مورد درست کنید تا راحت به خاطر بسپرید.
    10.  مثبت اندیش باشید
    به خودتان شک نکنید. فعالیت مغز ما می تواند بیشتر از آن چیزی باشد که فکر می کنیم. تمرین این نکات به طور منظم به تقویت حافظه کمک می کند و به مرور زمان متوجه خواهید شد که چقدر بیشتر از گذشته می توانید همه چیز را به یاد بیاورید.


    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان