خانه

13 علامتی که نشان می دهد به اندازه کافی آب نمی خورید

  • هیچ چیزی در این دنیا لذت بخش تر از یک لیوان بزرگ آب خنک نیست.حتی گاهی یک لیوان آب ساده،لذت بخش تر از یک فنجان قهوه یا نوشیدنی گازدار است. با این وجود اکثر ما در طول روز به اندازه کافی آب نمی خوریم.وقتی از این منابع طبیعی خودمان را محروم کنیم، دائماً به بدنمان آسیب می رسانیم. اگر هر کدام از نشانه های زیر را در خود می بینید، این یعنی باید بیشتر آب بخورید.

    1. خشکی دهانآب
    این مسئله زیاد اتفاق می افتد، اما پیامدهای خوبی ندارد. هر موقع احساس کردید دهانتان چسبنده و خشک شده، باید مایعات بخورید، اما نوشیدنی های شیرین یک راه حل موقت هستند و مشکلی را حل نمی کنند. آب خوردن، غشاء مخاطی دهان را نرم و روان می کند و بزاق زیادی در دهان تولید می شود که به مدت طولانی دهان را مرطوب نگه می دارد.

    2. خشکی پوست
    پوست بیشترین قسمت بدن را در بر گرفته، پس حتماً باید آب کافی داشته باشد. در واقع پوست خشک از اولین نشانه های کم آبی بدن است که منجر به مشکلات بسیار بزرگ تری می شود. کمبود آب در بدن باعث عرق نکردن می شود، بنابراین کثیفی و چربی اضافه و انباشته شده در طول روز از بدن خارج نمی شود.برای از بین بردن جوش های صورت، اولین راه حل خوردن آب بیشتر است.

    3. خشکی چشم
    تأثیر آب خوردن فقط روی دهان و گلوی شما نیست، بلکه کمبود آب منجر به خشکی و قرمزی چشم ها نیز می شود. بدون آب در بدن، مجرای اشک خشک می شود و اگر نتوانید گریه کنید، به چشم هاآسیب زیادی وارد می شود، مخصوصاً اگر هر روز از لنز استفاده کنید.

    4. درد مفاصل
    80 درصد غضروف ها و ستون فقرات از آب تشکیل شده است. برای این که موقع راه رفتن، استخوان ها به هم سائیده نشوند، بدن باید به اندازه کافی آب داشته باشد، در این صورت مفاصل می توانند شوک ناشی از حرکات ناگهانی مثل دویدن، پریدن یا زمین افتادن را تحمل کنند.

    5. کاهش حجم ماهیچه ها
    بخش عمده ماهیچه ها نیز از آب تشکیل شده است. آب کمتر در بدن به معنای حجم کمتر ماهیچه هاست. نوشیدن آب قبل، در طول و بعد از تمرینات ورزشی، نه تنها آب کافی را در بدن حفظ می کند، بلکه آب درقسمت هایمناسبی در بدنتان پخش می شود و احتمال ابتلا به التهاب و دردهای ناشی از ورزش کاهش پیدا می کند.

    6. طولانی تر شدن بیماری
    آب خوردن باعث می شودسموم بدن به طور منظم دفع شود. اندام های بدنبرای تصفیه ضایعات بدن مثل یک ماشین عمل می کنند. اگر به این ماشین سوخت کافی نرسد، نمی تواند درست کار کند. وقتی بدن دچار کم آبی شود، اندام ها شروع به جذب آب از قسمت های ذخیره شده مثل خون می کنند که منجر به مشکلات جدیدی می شود.

    7. احساس خستگی و بی حالی
    همان طور که گفتیم وقتی بدن دچار کم آبی شود، این کمبود را از طریق خون جبران می کند.کمبود آب کافی در خون، منجر به کمبود اکسیژن شده و باعث خواب آلودگی و خستگی می شود. کمبود بنیه و توان کافی، منجر به اتفاقات زیادی از جمله تصادفات رانندگی در طول روز می شود. ( به خاطر داشته باشید که حتی قهوه نیز در طولانی مدت تأثیری نخواهد داشت.)

    8. سوزش و درد گرسنگی
    وقتی دچار کم آبی باشید، بدنتان این طور تصور می کند که به مواد غذایی نیاز دارد. به همین خاطردر طول روز و یا در طول شب که از خواب بیدار می شوید، هوس می کنید چیزی بخورید. به هر حال غذا خوردن کار و فعالیت بدن را افزایش می دهد، در حالی که آب خوردن اندام های بدن را تصفیه می کند و آب کافی را برای انجام دیگر فعالیت های بدن ذخیره می کند.

    9. مشکلات گوارشی
    آبرسانی کافی باعث می شود که غشاء دهان به درستی کار کند، این قضیه در سیستم گوارشی نیز تأثیر می گذارد. بدون آب کافی، توانایی و مقدار مخاط در معده کاهش پیدا می کند و اسید معده آسیب هایی را به اندام داخلی بدن وارد می کند که منجر به مشکلاتی از قبیل سوزش معده و سوء هاضمه می شود.

    10. یبوست
    آبرسانی کافی سیستم گوارشی را روان می کند. در طی فرآیند کمبود آب، روده بزرگ آبی را استفاده می کند، که توسط روده ها در مرحله ی بعد از فرآیند گوارش استفاده شده است.پس می توانید حدس بزنید که چرب و روان نبودن روده ها منجر به چه اتفاقاتی می شود.

    11. کاهش دفع ادرار
    اگر در طول روز 4 تا 7 دفعه به دستشویی نروید، این یعنی به اندازه کافی آب نمی خورید. وقتی به دستشویی می روید ادرار شما باید به رنگ زرد روشن یا رنگی شفاف باشد، اگر زرد تیره باشد، بدنتان به شما می گوید که با کمبود آب مواجه است. در موارد شدید، کم آبی بدن منجر به عفونت دستگاه ادراری می شود که در این صورت باید با یک دکتر مشورت کنید.

    12. پیری زودرس
    مقدار آب بدن به طور طبیعی با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند. این یعنی هر چه ما پیرتر می شویم، باید آب بیشتری مصرف کنیم. درست است که پیری زودرس در ظاهر بیرونی ما بیشترمعلوم می شود، اما آسیبی که این قضیه به اندام های داخلی بدن وارد می کند نیز به مرور زمان احساس می شود. برای کاهش خطر ابتلا به افتادگی و پیری زودرس بدن، باید در طول زندگی همیشه به اندازه کافی آب بخورید.

    13. احتمالاً بعد از خواندن این مقاله خیلی زود آن را فراموش می کنید
    شاید پیش خودتان بگوئید : "من همیشه آب می خورم... وقتی کار می کنم یا ورزش می کنم یا تلویزیون تماشا می کنم همیشه یک بطری یا یک لیوان آب کنارم می گذارم..." اما اگر در حال خواندن این مقاله هستید، پس احتمالاً فکر می کنید به اندازه کافی آب نمی خورید. می توانید همین الان یک لیوان آب بخورید! البته زیاده روی نکنید، ولی چون به احتمال زیاد مقدار کافی آب خوردن بیشتر از آن چیزی است که فکر می کردید، پس ایرادی ندارد!

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی

    برچسب ها تغذیه , سلامتی ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان