خانه

2گیاه در حال رقابت

  • فرق چای سبز یا سیاه؟
    برای ساخت چای سیاه برگ های تازه چای بعد از کشت آویزان میشوند تا رطوبت از دست دهند ولی کاملاً خشک نشوند سپس در یک  آسیاب گردان چرخانده میشوند تا رطوبت از دست دهند ولی کاملاً خشک نشوند سپس در یک آسیاب گردان چرخانده میشوند تا دیواره سلول های برگ ها شکسته و عصاره آن خارج شود که با تماس با اکسیژن هوا فرآیند اکسیداسیون آنزیمی یا تخمیر آغاز میشوند، این فرآیند مواد تلخ را از چای میگیرد و نگهداری دراز مدت آن را ممکن میسازد و باعث رنگ قهوه ای سوخته یا سیاه آن میشودبرای بدست آوردن چای سبز، برگ های چای فرآیند تخمیر را نمیگذرانند بلکه برگ های تحت گرمای شدید بخار آب قرار میگیرند که از تغییر رنگدانه ها و اجزای طبیعی چای جلوگیری میکند و سپس فوری خشک مسشود و فقط برگ ها برای نگهداری پیچیده میشوند.
    چای, سبز, سیاه
    مزایای چای سیاه:
    دو فنجان چای به اندازه پنج وعده سبزی، آنتی اكسیدان دارد، چای از تشكیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌كند،  پلاك‌ها در واقع تركیبی از چربی خطرناك و كلسترول هستند، مصرف روزانه سه فنجان چای راهكاری موثر برای جلوگیری از حمله قلبی و سكته مغزی است، متخصصان معتقدند كه به لحاظ تحویل آنتی اكسیدان‌ها، دو فنجان چای معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اكسیدان‌ها است، مزایای چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است، فلاوونوئیدها در واقع محتویات آنتی اكسیدانی هستند كه با بیماری‌های قلبی ـ عروقی تعامل دارند، هر یك فنجان چای بین 150 تا 200 میلی‌گرم فلاوونوئید دار، علاوه بر این‌ها میزان فلاوونوئید موجود در چای سیاه درست به همان اندازه چای سبز است.

    مزایای چای سبز:
    تفاوت اصلی چای سبز با چای سیاه یا همان چای معمولی که اغلب مورد استفاده قرار می‌‌گیرد تنها در نحوه فرآوری آن‌هاست. در مورد چای سیاه فرایند تخمیر یا ماندن برگ چای، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد‌ در نتیجه چای به رنگ تیره در می‌آید؛ اما در چای سبز، تخمیر کامل انجام نمی‌گیرد ‌به همین دلیل رنگ آن تا اندازه‌ای تغییر می‌کند.

    اما جدا از رنگ، ویژگی‌های برگ چای نیز تحت ‌تاثیر این تخمیر دچار تغییراتی می‌شود، مسلما وقتی تخمیر در مدت زمان کمتری انجام گیرد، مواد مغذی موجود در برگ چای که مهم‌ترین آن‌ها از نظر سلامت تغذیه‌ای، فلاونوئیدها یا ترکیبات آنتی‌اکسیدانی گیاهی هستند، بیشتر حفظ می‌شوند. از همین روست که در برگ چای سبز ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فلاونوئیدها به مقدار قابل توجهی بیشتر از چای سیاه هستند، فلاونوئیدها در حقیقت اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ چای هستند که رادیکا‌ل‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کنند و به سالم نگه‌داشتن سلول‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کنند. از این نظر می‌توان گفت مزایای مصرف چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در مقایسه با چای سیاه بیشتر است.
     
    تفاوت چای سبز و سیاه:

    چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی بدست می آیند . تفاوت در این است که برای تهیه چای سبز برگها را بخار داده ، گرد می کنند و سپس آنرا خشک می نمایند. ولی برای تهیه چای سیاه برگها ، خشک شده، تخمیر شده ، در برخی اوقات مواد و رنگهای شیمیائی به آن اضافه می گردد و برشته می شود یعنی فرآیند بیشتری به روی چای صورت می گیرد . هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی می باشند که اثر کاهش ابتلا به سرطان های مختلف در آنها دیده شده است . زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد ، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است . با این حال چای بدون کافئین هم وجود دارد .

    سلامت شخصی  همواره یکی ازنگرانی های اصلی بیشتر مردم است، مخصوصاً دراین باره که چه چیزی  می تواند از اضافه وزن پیشگیری کند؟چای سبز به یکی از متداولترین موضوعات تبدیل شده است.  چای سبز با دیگر انواع چای موجود در بازار متفاوت است. بر اساس آنچه که ما آموخته ایم بیشترین چای که ما می نوشیم از نوع خاصی( تیره و گونه)  گیاه و دانه و ریشه بدست آمده است. این گونه ی خاص به عنوان کاملیا ساینسیس شناخته شده که عموماً برای مصارف تزئینی و باغ ها به دلیل علفی و همیشه سبز بودن آن استفاده می شود.
    تفاوت آنها در فرایند تولید آنهاست. چای سبز به آهستگی اکسیدازیون می شود. گیاه کاملیا ساینسیس یا گل های آن در یک اجاق یا ظرف برشته می شوند. چای سبز و چای مخلوط تخمیر شده  و قبل از عمل آوردن اکسید می شوند. چای سفید به سرعت خشک می شود.

    اصلیت و سر چشمه ی چای سبز در چین، ژاپن و دیگر کشور های آسیایی می باشد. نزدیک به 100 نوع مختلف از چای سبز وجود دارد. که بوسیله ی عناصر طبیعی، فصلی، آب و هوایی ،شرایط خاکی که گیاه در آن رشد کرده است و طول مدت انجام فرآیند تأیین شده است. هر تفاوت کوچک در این عناصر بر کیفیت و طعم چای سبز تأثیر فراوان دارد.در ده سال اخیر ما تنها بر روی فواید چای سبز مطالعه کردیم که بسیاری از فرهنگ ها از هزاران سال بیش درباره ی آن می دانستند. نوشیدن چای سبز به طور منظم شانس ابتلاء به بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها را کاهش می دهد. همراه با این موارد ، در مطالعات دریافتیم که چای سبز می تواند در کاهش کلسترول موثر باشد و به خوبی از بروزبرخی از انواع سرطان پیشگیری کند.
    بخش غربی دنیا به نظر می رسد چای سیاه را بیشتر ترجیح می دهند که بیشترین کافئین را دارند و به عنوان نوعی که مزه ای با ماندگاری طولانی تری دارد شناخته شده هستند. این امر بارگیری چای سبز را از زمان گذشته مشکل تر می سازد. امروزه با استفاده از تکنولوژی نوین این امر با سهولت بیشتری انجام می گردد که سبب شده چای سبز در جهان غرب نیز گسترش یابد، چای سبز به سرعت به یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی های انتخابی تبدیل گردید.

    منبع: مجله ی زندگی ایده ال

    برچسب ها آشپزخانه , تغذیه , سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان