خانه

آیا مردان و زنان واقعاً به شیوه متفاوتی فکر می کنند؟

  • طبق مطالعات اخیر، مردان و زنان به شیوه متفاوتی فکر می کنند، حداقل در بحث هایی که مربوط به آناتومی مغز می شود. مغز عمدتاً از دو نوع بافت متفاوت، به نام های ماده خاکستری و ماده سفید ساخته شده است. آیا مردان و زنان واقعاً به شیوه متفاوتی فکر می کنند؟
    این تحقیقات جدید نشان می دهد که مردان برای فکر کردن بیشتر از ماده خاکستری مغز و زنان بیشتر از ماده سفید مغز استفاده می کنند. البته متفاوت بودن شیوه تفکر، عملکرد ذهنی آن ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

    این تحقیقات به رهبری یک استاد روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیا با همراهی همکارانش از دانشگاه نیو مکزیکو انجام گرفت. طبق یافته های این گروه تحقیقاتی، میزان ماده خاکستری (مربوط به هوش عمومی) در مردان بيش از 6 برابر زنان است و در عوض میزان ماده سفيد (مربوط به هوش عمومی) در مغز زنان، نزديک به 10 برابر مردان است. (با اين حال طبق این مطالعات تفاوتی در هوش کلی بين دو جنس وجود ندارد. اما جالب است اين را بدانيد که بالاترين ضريب هوشی که تا به حال در ميان انسان ها ثابت شده، مربوط به يک زن نويسنده است.)

    این یافته ها نشان می دهد که تکامل انسان باعث ایجاد دو نوعِ مختلف مغز شده که برای رفتارهای هوشمندانه به طور مساوی، طراحی شده است. این آزمایشات با تعیین دقیق مناطق مربوط به هوشِ مبتنی بر جنسیت، توانایی تحقیق در مورد علائم زوال عقل و سایر بیماری های اختلال شناختی در مغز را نیز دارد.

    ماده خاکستری در مغز انسان، مراکز پردازش اطلاعات را نشان می دهد، در حالی که ماده سفید روی ارتباط بین این مراکز پردازش، کار می کند.

    نتیجه این تحقیقات می تواند جواب سؤالاتی از قبیل این که چرا مردان و زنان در انواع متفاوتی از کارها نسبت به هم برتری دارند را نیز مشخص کند. مثلاً مردان در انجام کارهایی که تمرکز محور هستند و نیاز به این دارند که ذهن در یک نقطه متمرکز باشد، بهتر هستند، مثل ریاضیات. در حالی که زنان در تلفیق و تکمیل اطلاعاتی که از مناطق خاکستری مغز توزیع می شود، بهتر هستند که در واقع به مهارت های زبانی آن ها کمک می کند.

    جالب ترین بخش این تحقیقات این است که مردان و زنان از دو مرکز فعالیتی و مسیرهای عصبی کاملاً متفاوت استفاده می کنند، اما در مقیاس های گسترده ای از توانایی های شناختی مثل انواع تست هوش به طور یکسان عمل می کنند.

    طبق این تحقیقات مشخص می شود که چرا انواع مختلف آسیب های سر برای یک جنسیت نسبت به دیگری خطرناک تر هستند. مثلاً در زنان 84 درصد از مناطق خاکستری و 86 درصد از مناطق سفید در عملکرد ذهنی که در لوب های پیشانی (لوب قدامی) قرار دارد، درگیر هستند. در حالی که درصد این مناطق در لوب های پیشانی یک مرد، به ترتیب 45 درصد و صفر بود. این مطلب به خوبی با داده ها و اطلاعات بالینی مطابقت دارد که نشان می دهد آسیب لوب پبشانی در زنان بسیار مخرب تر از همان نوع آسیب در مردان است.

    محققان امیدوارند که این آزمایشات و مطالعات در آینده به پزشکان در تشخیص اختلالات مغزی در مردان و زنان و نیز به کشف درمان های مؤثر و دقیق تر برای آسیب های مغزی کمک کند.




    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
    برچسب ها سلامتی , آقایان , زنان ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان