خانه

اثرات مخرب قهر و سکوت

  • همه ما در شرایط خاصی، خواسته یا ناخواسته از این روش استفاده کردیم. در رابطه های عاشقانه، روابط دوستی، خانوادگی، همکاران و حتی غریبه ها! اما یک نکته مهم را فراموش کردیم: این رفتار نه تنها بی ادبانه، نا پخته، بی فکر و ظالمانه است، بلکه از نظر احساسی نیز به طرف مقابل ضربه می زنیم. در واقع این رفتار نوعی توهین به حساب می آید.
    شاید با این رفتار از نظر جسمی به کسی صدمه نزنید، اما آسیب های روحی جبران ناپذیری به طرف مقابل وارد می کنید. این روش استراتژی مناسبی نیست، فقط نوعی بی اعتنایی به احساسات طرف مقابل است.
    بعضی از افراد زیاد از این روش استفاده می کنند. ولی نباید با هیچ کس این گونه رفتار کنید و به کسی تا این حد بی محلی و بی اعتنایی کنید، چون این رفتار به جای این که نتیجه بخش و مؤثر باشد، مخرب است. با این روش نمی توانید مشکلی را حل کنید.
     
    به چند دلیل ممکن است کسی به شما بی محلی و یا با شما قهر کند:

    1.به خاطر کاری که کردید از شما ناراحتند. این نوع رفتار آسان ترین روشی است که افراد برای حل یک مشکل استفاده می کنند، چون فکر می کنند که از این طریق می توانند مشکل را حل کنند. گاهی انقدر از دست شما عصبانی هستند که اصلاً نمی توانند راجع به آن مشکل با شما صحبت کنند و ترجیح می دهند سکوت کنند، ولی در واقع این رفتار شرایط را بدتر می کند. در واقع آن فرد با این بهانه از مشکل فرار می کند و نمی خواهد هیچ گونه جر و بحث، تشنج یا دعوایی با شما بکند. اما این روش باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری می شود.

    2.قصد صدمه زدن به شما را دارند. گاهی برخی افراد دوست دارند عمداً به شما صدمه بزنند و شما را اذیت کنند یا انقدر خودخواه هستند که نسبت به احساسات شما بی اهمیت بوده و برای شما هیچ احترامی قائل نیستند. در واقع فکر می کنند با این روش کنترل شرایط را به دست می گیرند و روی شما تسلط دارند و قدرتشان از شما بیشتر است. حتی گاهی طوری وانمود می کنند که انگار آن ها قربانی هستند و به آن ها ظلم شده است. گاهی هم انکار می کنند که اصلاً مشکلی وجود دارد.

    3.فکر می کنند کارشان درست است، یا با این رفتار به شما کمک کرده و مشکل را حل می کنند. وقتی کسی به شما بی محلی می کند، شاید متوجه نباشد چه آسیبی به شما وارد  می کند، شاید هم به جوی نیاز دارد که راحت تر بتواند مشکل را با شما در میان بگذارد و دنبال فرصت است. برخی افراد نمی خواهند با مشکل روبرو شوند و از دردسر، بحث و صحبت فرار می کنند. اما نمی دانند که روش غلطی را انتخاب کردند.
    البته منظور این نیست کسی که با دیگران قهر می کند یا حرف نمی زند، آدم خوبی نیست، هر کسی مشکلات خودش را دارد و شرایط  زندگی گاهی خیلی سخت می شود. اما فهمیدن این که روش درست برای رویارویی با مشکلات کدام است، کار آسانی نیست. گاهی فقط به زمان نیاز دارید، به مرور زمان مسائل بهتر حل می شود. اما در کل بی محلی به کسی عواقب بدی دارد.

     5 دلیل زیر را بخوانید تا بفهمید این نوع روش چقدر می تواند مخرب باشد:

    1.باعث ضربه روحی و عاطفی می شود
    این نوع رفتار باعث ایجاد احساسات منفی زیادی می شود. در این حالت طرف مقابل احساساتی از قبیل افسردگی، خشم، نا امیدی، یا حتی بی قراری، منزوی شدن، احساس طرد شدن، احساس گناه و تنهایی را تجربه می کند. وقتی احساسات کسی نادیده گرفته شود، و به شخصیت و احساساتش توهین شود، آن شخص احساس بی ارزش بودن و حقارت می کند، حس می کند هیچ کس دوستش ندارد. احساس می کند با او مثل یک موجود اضافی رفتار می شود.

    2.باعث ایجاد استرس های روانی می شود
    فرد احساس طرد شدن می کند (احساس محرومیت، نفی شدن). این نوع رفتار برای بعضی از افراد مثل نوعی بازی ذهنی می ماند، در واقع این افراد از این روش به عنوان نوعی از مانیپولاسیون روانی (دستکاری روانی) استفاده می کنند. غافل از این که این رفتار باعث از بین رفتن اعتماد بنفس و عزت نفس طرف مقابل می شود.
    این نوع رفتار استرس فرد را نیز بیشتر کرده و منجر به غم و اندوه زیاد، احساس کمبود و طرد شدن می شود. طرف مقابل حس می کند دیگر هیچ کنترلی روی شرایط ندارد. هر چه بیشتر این حس طرد شدن ادامه پیدا کند، اثرات روانی آن پایدارتر می شود، به ویژه در کودکان.

    3.ممکن است گاهی عوارض جانبی (فیزیکی) خیلی بدی داشته باشد
    بخشی از مغز به صورت خاصی برای شناسایی سطوح مختلف "درد" طراحی شده است. این بخش "قشر کمربندی قدامی" نام دارد و زمانی فعال می شود که کسی حس کند به او بی محلی می شود. بله این حقیقت دارد! وقتی به کسی بی محلی می شود، مغزش به او پیغام می دهد که درد جسمی دارد! این علائم می تواند هر چیزی باشد، از سردرد گرفته تا اسهال، یبوست و معده درد. حتی بی خوابی، اضطراب و خستگی. سطوح مختلفی از استرس عاطفی می تواند منجر به مشکلات و بیماری های جدی تری مثل اختلال پرخوری، دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، لخته شدن خون، مشکلات ادراری و روده، اختلال در نعوظ و سرطان شود.

    4.باعث تغییرات رفتاری می شود
    کجا اشتباه کردم؟ آیا مشکلی دارم؟ حرف بدی زدم؟ خیلی آزار دهنده هستم؟
    وقتی به کسی بی محلی شود، بتدریج دیگر نمی تواند رفتارهای نرمالی داشته باشد. مثلاً به خودش و به همه چیز شک می کند. احساس می کند باعث آزار و اذیت طرف مقابل شده است. تمام این سؤال ها و تردیدها باعث می شود که فرد مثل خود واقعی اش رفتار نکند.
    وقتی کسی نتواند خودواقعی اش باشد، به مرور احساس گناه کرده و کنترل خود را از دست می دهد، احساس تردید و بلاتکلیفی می کند. در نهایت رفتارها و عکس العمل های پرخاشگرایانه از خود بروز می دهد.

    5.روابط را از بین می برد
    این نوع رفتار به هر دلیلی که باشد، باعث ایجاد شکاف و فاصله بین طرفین می شود. در این شرایط هر کدام از طرفین فکر می کند که مشکل از دیگری است و به جای این که با هم ارتباط برقرار کنند و حرف بزنند، منتظر می مانند که طرف مقابل اشتباه خود را قبول کرده و معذرت خواهی کند.
    در این وضعیت هر کدام از طرفین به جای این که بخواهند مشکل را حل کنند، بیشتر دوست دارند ثابت کنند مقصر کیست. این امر صمیمیت و اعتماد بین آن ها را از بین برده و در نهایت باعث اضطراب و رفتارهای پرخاشگرایانه می شود. بی محلی، قهر و سکوت ممکن است بتدریج تبدیل به یک الگوی رفتاری شود که مانع از توانایی برقراری ارتباط می شود.
    خیلی از افراد متوجه خطرات و عواقب این نوع رفتار نیستند، نمی دانند که این روش تنها مشکلات را بیشتر می کند.

    •چگونه باید با این نوع رفتار مقابله کنید؟

    اول از همه آرامش خودتان را حفظ کنید. فرقی نمی کند خودتان با کسی این رفتار را کردید یا فرد دیگری به شما بی محلی کرده، در درجه اول خشم و ناراحتی خود را فراموش کنید. فقط به خودتان فکر نکنید. عذرخواهی کنید. مثل یک فرد بالغ شروع به صحبت کنید. به هیچ وجه سکوت نکنید. هیچ چیز ارزش این نوع رفتار را ندارد.
    اگر طرف مقابلتان به شما بی اعتنایی و بی محلی می کند یا با شما صحبت نمی کند، هر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید تا بفهمید اشتباه کار کجاست. شما مثل او رفتار نکنید. اگر شما یا هر دو نفر شما به جوی نیاز دارید که با هم صحبت کنید، آن جو را خودتان ایجاد کنید. همان طور که اشاره شد سکوت تنها مشکلات را بدتر می کند. سعی کنید در کمال آرامش و در فرصت مناسب با هم حرف بزنید، موقعیت را درک کنید، درک کردن کلید حل مشکلات است. باید صبر و تحمل داشته باشید تا بتوانید با مهربانی و عشق دو طرفه مشکلات را حل کنید.
    یکی از دلایلی که برخی از افراد به کسی بی محلی می کنند یا حرف نمی زنند، این است که نمی دانند چه می خواهند یا چرا باید آشتی کنند. شاید متوجه نباشند که چقدر به شما آسیب می رسانند.

    باید کاری کنید تا طرف مقابلتان بفهمد که چقدر به او اهمیت می دهید و در هر زمانی آماده هستید که حرف های او را بشنوید، هر وقت خودش آمادگی حرف زدن داشته باشد.
    اما اگر کسی عمداً سعی کرد با سکوت خود به شما صدمه بزند و از روی کینه توزی این کار را انجام داد، قطعاً از واکنش های منفی شما لذت می برد، پس در این موقعیت ها حواستان باشد که کسی از شما سوء استفاده نکند. در این شرایط به آن فرد التماس نکنید که با شما صحبت کند، چون نشان دهنده این است که حق با اوست.
    تا مدتی با آن فرد ارتباط برقرار نکنید. البته باز هم در این شرایط سکوت نکنید و رفتار آن فرد را تکرار نکنید. اجازه ندهید این وضعیت به شما چیره شود. شاید آن رابطه سالم نیست و باید آن را تمام کنید. به کسی اجازه ندهید که با شما مثل یک موجود اضافی و مزاحم رفتار کند یا شما را تحقیر کند، نگذارید کسی طوری رفتار کند که انگار اصلاً مهم نیستید. کسی حق ندارد با شما این گونه رفتار کند، مهم نیست چه شرایطی یا چه کسی باشد. هیچ مشکلی با سکوت حل نمی شود.

    به طور خلاصه: به هیچ کس بی محلی نکنید، مخصوصاً افرادی که خیلی به شما نزدیک هستند. گاهی به مرور زمان وضعیت بهتر می شود.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها روان شناسی ,
       2

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان