خانه

ایرانگردی(استان تهران را بشناسید)

  • کشور ایران، با دیرینه ای به قدمت تاریخ، سرشار از جاذبه هایی است که آن را همچون نگینی در پهنه گیتی، متمایز ساخته است. کشوری سرشار از دیدنی های طبیعی، باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی که به لطف یزدان پاک و همت ایرانمردان همیشه سرفراز در جهان جایگاه بالایی دارد که تلاش ما بر این است تا بتوانیم با گردآوری اطلاعات گردشگری ایران، این جاذبه ها را به ایرانیان و جهانیان یادآور شویم و بکوشیم تا فرهنگ و تمدن ایران زمین را آنگونه که بایسته است مرور کنیم.
    ایران شناسی:
    ایران کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقه ای مشهور به خاور میانه واقع شده است این کشور با مساحتی بالغ بر 1،648،195 کیلومتر مربع و با جمعیتی حدود 70 میلیون و پانصد هزار نفر(بر اساس آمار سال 1385) یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین کشورهای منطقه است که دارای مرز مشترک زمینی با هفت کشو منطقه و مرز دریایی گسترده با دریای خزر و خلیج همیشه فارس و دریای عمان میباشد دین رسمی ایران اسلام، مذهب رسمی تشیع و زبان رسمی آن فارسی میباشد ایران یکی از اعضای پایه گذار سازمان ملل متحد، گروه نم، سازمان اکو، سازمان کنفرانس اسلامی و اوپک میباشد.
    واژه ایران برگرفته از شکل قدیمی aria nama و به معنای سرزمین مردمان اصیل است نام ایران در لغت به معنی سرزمین آریاییان است که تا مدتها پیش از اسلام نیز نام محلی آن ایران یا ایران شهر بوده است ایران به عنوان یک سرزمین و یک ملت دارای تاریخی کهن(دست کم هفت هزار سال) است و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان به شمار میرود ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فرد ترین کشورهاست اختلاف دمای هوا در زمستان بین گرمترین و سردترین نقطه گاهی به بیش از 50 درجه میرسد به طور کلی ایران در منطقه ای قرار گرفته است که از نظر بارندگی در سطح نیمه خشک و خشک قرار میگیرد، پیشینهٔ تاریخی کشور ایران را در اسطوره‌های کهن ایرانی به آغاز تاریخ میرسانند ولی آغاز تاریخ سیاسی آن از آغاز شاهنشاهی ایران در زمان ماد است البته این شاهنشاهی‌ها مربوط به اقوام آریایی ایران است وگرنه پیش از آنه ایلام، جیرفت و... نیز بوده ‌است ایران امروزه از اقوام زیادی از جمله: مازنی، گیلک، تالش، آذری، کرد، ترکمن، عرب، بختیاری، لر، لک، آشوری، کلدانی، مندایی، تات، گرجی، بلوچ، سیستانی، ارمنی، دیلمی تشکیل شده‌ است
    ایران از نظر جاذبه های گردشگری:تهران، استان، سوغات
    بر اساس گزارش سازمان جهانى جهانگردى، ايران رتبه دهم جاذبه‌هاى باستانى و تاريخى و رتبه‌ پنجم جاذبه‌هاى طبيعى را در جهان دارا است، ایران دارای هشت اثر ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو میباشد که این آثار قطره ای کوچک در دریای بیکران جاذبه های گردشکری تاریخی، تفریحی، زیارتی، فرهنگی و طبیعی هسنتد.
    تقسیمات کشوری(بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، ایران دارای 30 استان به شرح زیر میباشد):
    آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، اصفهان، ايلام، البرز، بوشهر، تهران، خراسان جنوبي، خراسان رضوی، خراسان شمالي، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، سمنان، فارس، یزد، کردستان، كرمان، كرمانشاه، كهكيلويه و بوير احمد، قزوين، قم، لرستان، هرمزگان، همدان، مازندران، مركزي، گيلان، گلستان، چهارمحال و بختياري
    مشخصات استان تهران:
    استان تهران با 18909 كيلومتر مربع مساحت و 2/1 درصد مساحت كل كشور ايران از آن جهت از ديگر استان هاي كشور متمايز است كه مركزيت سياسي جمهوري اسلامي ايران در آن مستقر است.
    استان تهران علاوه بر جاذبه های طبيعی و تاريخی زيادی که دارد، از مراکز تفريحی و گردشگری، موزه های متعدد، نگارخانه ها، گالری ها، پارك های بازي، نمايشگاه های دايمی، سالن های سينمايی، مراکز مجلل اقامتی، مراکز بازی و تفريح، فرهنگسراها، سالن های مجهز ورزشی و استخرهای مدرن و... نيز برخوردار است.
    سوغات و صنایع دستی استان تهران:
    عمده‌ترين‌ صنايع‌ دستي‌ استان‌ را قلم‌ زني‌ روي‌ مس‌ و برنج‌، خراطي‌ و سبدبافي‌، خاتم‌كاري‌، شيشه‌گري‌، تراش‌ و نقاشي‌ روي‌ شيشه‌، زيلوبافي‌، نقاشي‌ روي‌ چرم‌، قاليبافي‌، سفال‌گري‌، حصيربافي‌،ورني‌بافي‌، دست‌بافي‌، چاپ‌ باتيك‌، جاجيم‌ و گليم‌ بافي‌، رويه‌ پشتي‌، جوال‌، خورجين‌، رنگرزي‌ و ريسندگي‌تشكيل‌ مي‌دهند.
    مراكز مهم‌ مبادله‌ شهر تهران‌ عبارتند از: مراكز خريد عتيقه‌ منوچهري‌، مراكز خريد صنايع‌ دستي‌- خيابان‌ طالقاني‌ و استاد نجات‌ اللهي‌، مركز خريد فرش‌ - بازار بزرگ‌ و خيابان‌ فردوسي‌ و مركز خريد كتاب‌ -روبروي‌ دانشگاه‌ تهران‌.                          "ادامه دارد"

    منبع: ایران پدیا
    گردآورنده: سایت زیباکده

    برچسب ها تعطیلات , سفر , گردشگری ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان