خانه

این عطرها، اصل است یا تقلبی

  • واژه ی عطر(perfume) از اصطلاح لاتین"perfumum" به معنای "در میان دود" مشتق شده است، صنعت عطر سازی در تمدن های کهن بین النهرین و مصر آغاز شد و بعد ها در رم و ایران تکامل یافت، با وجود این پیشرفت ها عطرسازی سنتی هندوستان که بیشتر رایحه هایش بر اساس بخور بود همچنان ادامه داشت.تقلبی، اصل، عطر
     
    قدیمی ترین عصاره گیری از گل سرخ در کتیبه ای هندی ثبت شده و در کتیبه ای دیگر که مربوط به قرن هفتم بعد از میلاد می باشد نیز به استفاده از رایحه ی عود اشاره شده است، به نظر می رسد.

    زنی عطر ساز به نام  Tapputi  که در لوحی با خط میخی مربوط به هزاره ی دوم قبل از میلاد، مکشوفه در منطقه بین النهرین به نامش اشاره شده است اولین شیمیدان ثبت شده ی جهان باشد، تقریبا از قرن هجدهم کارخانه های صنعتی تولید عطر و ادکلن در منطقه ی Grasse فرانسه شروع به فعالیت کردند.

    اخیرا در جزیره ی قبرس، باستان شناسان حداقل 60 شیشه ی عطر در یک عطاری قدیمی - مربوط به 4000 سال پیش-  کشف کرده اند که ظاهرا قدیمی ترین عطرهای جهان می باشند، الکیندی شیمیدان عرب در قرن نهم کتابی به نام "اصول شیمیایی عطر و عصاره گیری" نوشته است که شامل بیش از 100 دستورالعمل ساخت روغن ها و مایعات معطر، مرهم ها و جایگزین داروهای گران قیمت و همچنین 107 روش برای ساخت عطر می باشد. 

    پزشک و شیمیدان حاذق ایرانی، ابوعلی سینا، نخستین بار فرآیند استخراج عصاره از گل ها به وسیله ی تقطیر را که امروزه رایج ترین روش عطرسازی است انجام داد. او ابتدا این روش را روی گل سرخ پیاده کرد که عملا به تولید گلاب منجر شد.
     قبل از این کشف بزرگ عطرهای مایع، مخلوطی از روغن ها، پودر گلها و گیاهان خشک شده بودند، هر دو روش فوق، تاثیر قابل توجهی در صنعت عطرسازی و پیشرفت های علمی غرب به خصوص در علم شیمی داشت،
    دانش عطرسازی در قرن چهاردهم با گسترش اسلام به اروپا راه یافت و نهایتا در سال 1370 میلادی یک مجارستانی، نخستین عطر مدرن را با روغن های محلول در الکل به فرمان ملکه الیزابت این کشور تولید کرد که در اروپا با عنوان  Hungary Water شهرت یافت. 

    نحوه تشخیص عطر اورجینال (اصل) از عطر فیک (تقلبی):
    اولین مرحله :
    این مرحله مربوط به سلوفان (لايه پلاستيکى شفاف با بنيان سلولزى ) عطر می باشد در عطرهای فیک سلوفان کدر و ضخیمتر است و معمولا با جعبه فیت نیست.

    دومین مرحله:
    دومین مورد فونت یا نوع قلم تایپی به کار رفته روی جعبه و شیشه عطر است. گاهی هیچ تغییری در مدل شیشه، رنگ بندی و طراحی ایجاد نمی شود، بلکه تغییرات روی فونت به کار رفته روی نام عطر و یا مارک آن اعمال می شود. نوشته روی عطر باریک تر یا ضخیم تر می شود، پهن تر و کوتاه نوشته می شود، در نمونه اصل نوع اين چاپ ها بسيار منظم، ظریفتر و پر رنگ و بدون هر گونه بی نظمی است . لازمه نمونه اصل رو از نزدیک دیده باشید.
     
    سومین مرحله:
    سومین راه تشخيص عطرهاي اصلی از تقلبی شكل شيشه اونهاست كه براي تشخيص اصلی از تقلبی است که بايد به نكات زير در شيشه عطر توجه كرد.
    يكي از بارزترين تفاوت به شكلی كه شيشه عطرهای تقلبی دارای شفافيت كمتر است و اگر شيشه عطر رو در نور لامپ ببينيد كدری در آن احساس می كنيد كه هم ناشی از شيشه عطر و هم خود ماده معطر آن می باشد و در مدل فیک شیشه عطر به خاطر نامرغوب بودن در قسمتهایی که دارای انحنا است مواج و رده رده هستند.
     
    چهارمین مرحله:
    تفاوت ديگر عطرهای اصلی با تقلبی در درب شيشه عطر می باشد كه در ادكلن های اصلی در شيشه فوق العاده دقيق و با ظرافت خاصی تزريق شده است و مخصوصاً در درون درب آن نيز اين ظرافت ديده ميشود و گاه داراي يك لعاب براق می باشد.
     
    پنجمین مرحله:
    این مرحله از واضح ترین تفاوتهاست که مربوط به رنگ جعبه، رنگ شیشه و همچنین مایع درون شیشه است که همیشه در نمونه اصل و فیک دارای اختلاف رنگ می باشد که البته، لازمه نمونه اصل رو از نزدیک دیده باشید
    اینها راهنمایی هایی بود که تا حدود بسیار زیادی به شما کمک می کند که بتوانید عطر اصل رو از بدل تشخیص بدهید. تشخیص اصل از تقلبی، کاری کاملاً عملی و تجربی است و نیاز به مهارت و دیدن انواع و اقسام عطرهای اصل و بدل دارد و دقت بالا، اما بدانید فرمول مشخصی برای تشخیص این موضوع وجود ندارد. در پست بعدی بیشتر به این موضوع می پردازیم.


    منبع: سایت عطرخانه

       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان