خانه

با مواد غذایی بدن خود را در مقابل سرماخوردگی، بیمه کنید

  • بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرماخوردگی:موادغذایی، بهترین، بدن، سرماخوردگی، بیمار، مریض، درمان
    لیزا هارک، مدیر مؤسسه تغذیه دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید که استفاده از رژیم غذایی مناسب، عاملی برای جلوگیری از سرماخوردگی است. او استفاده از موادی مانند آب پرتقال صد درصد طبیعی و گوشت لخم را برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، یکی از روش‌های مناسب تغذیه‌ای می‌داند. اگر می‌خواهید مواد غذایی مفید را در کنار همه روش‌های پیشگیری‌کننده در برنامه غذایی‌تان امتحان کنید، فهرست پیشنهادی دکتر هارک به شما کمک میکند.
    قارچ:
    قارچ‌ها انواع مختلفی دارند؛ اما همه آنها از ساقه تا کلاهک‌شان سرشار از ماده‌ای به نام پتاگلوکان هستند که می‌تواند توان بدن را در مبارزه با سرماخوردگی افزایش دهد. که این ماده غذایی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و سلول‌های بیماری‌زا و تحت‌تأثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. بهتر است این ماده غذایی را به شکل خام یا بخارپز مصرف کنید.
    بلغور:
    این ماده غذایی سرشار از فیبر و حاوی مقدار فراوانی ویتامین‌های E و B است. ضمن آن که املاح و ترکیبات تقویت‌کننده قدرت سیستم ایمنی بدن مانند بتاگلوکان در آن زیاد است. مصرف بلغور برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. هر عارضه‌ای از ناراحتی معده تا کلسترول بالا را هم بهبود می‌بخشد. دیوید گریتو می‌گوید بهتر است همراه با گوشت لخم کبابی‌تان مقداری هم بلغور مصرف کنید یا آن را روی سینه مرغ کبابی‌تان بپاشید و بخورید تا تأثیر آن در مبارزه با سرماخوردگی بیشتر شود.
    کلم:
    شما را با یکی از مواد غذایی سرشار از ویتامین C آشنا می‌کنیم. کلم همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر و فیتوشمیکال‌هایی مانند گلوکوزینولات است که از بیماری‌هایی چون سرطان پیشگیری می‌کند و در بهبود زخم معده هم مؤثر است. دانشمندان همچنین می‌گویند که سبزیجات پهن‌برگ در آزمایش‌های حیوانی به عنوان مواد کشنده ویروس‌های بیماری‌زا شناخته شده‌اند. دیوید گریتو می‌گوید: «سدیم موجود در کلم باعث می‌شود تا عوارض ضرررسان فست‌فودها کاهش پیدا کند». بهتر است آن را به شکل خام و در سالاد بیشتر مصرف کنید.
    چای:
    چای نوشیدنی قابل دسترس، به نسبت ارزان‌قیمت، بدون کالری چاق‌کننده و پرمصرفی است که ترکیبات پلی‌فنول فراوانی در آن وجود دارد. این ترکیبات در واقع آنتی‌اکسیدان‌های محافظت‌کننده از بدن هستند که هم خاصیت آنتی‌باکتریال دارند و هم آنتی‌ویروس. همچنین به عنوان مواد ضدالتهابی عمل می‌کنند. وندی بازیلیان از مرکز سلامت عمومی میشیگان و نویسنده کتاب «رژیم غذایی با سوپرفودها» می‌گوید: «شیر را با چای کم‌رنگ مخلوط کنید تا جذب مواد ترکیبی چای افزایش‌یابد و کاتچین ضدسرماخوردگی موجود در آن تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد».
    سیر:
    درست است که مصرف سیر نفس را بدبو می‌کند؛ اما فواید زیادی برای بدن دارد. سیر حاوی فیتوشمیکال‌های ضدباکتریایی است که می‌تواند کلسترول را از بین ببرد و با سرطان هم مبارزه کند. دکتر دیوید گریتو، نویسنده کتاب پرفروش «101 غذایی که زندگی شما را نجات می‌دهند» می‌گوید: «بهتر است سیر را پوست بکنید، خرد کنید و قبل از آن که در تهیه غذا از آن استفاده کنید، 15 دقیقه در هوای آزاد بگذارید». مصرف آن با خاصیت میکروب‌کشی، ویروس‌های عامل سرماخوردگی را از بین می‌برد.
    عسل:
    این ماده شیرین و خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و مدت‌هاست که از آن به عنوان درمان خانگی عارضه‌هایی چون گلودرد چرکی و حتی تبخال و سایر بیماری‌های عفونی ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شود. عسل به کمک باکتری‌های دوستدار سلامتی بدن هم می‌آید و باعث رشد و تکثیر آنها می‌شود؛ بنابراین برای سلامتی روده مفید است. بعضی بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف عسل در کاهش خطر ابتلا به سرطان هم مؤثر است. مخلوط چای کم‌رنگ و عسل به عنوان اسنک در میان‌وعده‌ها کمک می‌کند تا بدن در برابر سرماخوردگی مقاوم‌تر شود.
    سیب‌زمینی شیرین:
    سیب‌زمینی شیرین مقدار زیادی فیبر و بتاکاروتن‌های تقویت‌کننده قدرت سیستم ایمنی بدن دارد. دکتر گریتو می‌گوید که این ماده غذایی را به شکل پخته یا برش‌های چیپس مصرف کنید. البته تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد انواعی از سیب‌زمینی شیرین که گوشت تیره‌تری دارند، بتاکاروتن‌ بیشتری نسبت به انواع سفیدتر و روشن‌تر دارند.
    منبع: مجله آینده روشن
    گردآورنده: سایت زیباکده

       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان