خانه

تاثیرات تکنولوژی دیجیتال بر کیفیت مطالعه

  • آیا مطالعه از روی صفحه نمایش بر روی عمق یادگیری تاثیری دارد؟
    جواب بله است.اجازه دهید چهار علت این مساله را با هم بررسی کنیم.

    مطالعه یک تجربه چند حسی است. براساس تحقیقات مطالعه تنها مربوط به حس بینایی نمی شود بلکه با حس لامسه نیز در ارتباط است. وقتی شما یک صفحه کاغذی را در دست می گیرید و آن را حس می کنید قدرت جذاب و درکتان بالاتر می رود.حرکت از صفحات کاغذی به سوی صفحات دیجیتالی بر روی توجه و میزان ادراک ما تاثیر منفی می گذارد.

    ابرمتن از مهم ترین ابزارهای دنیای اینترنت هستند.کاربران با یک کلیک از صفحه ای به صفحه ای می روند و باز صفحه ای دیگر. فرمت وشکل اینترنت پرش از صفحه ای به صفحه دیگر است و حتی خودتان هم به یاد نخواهید داشت از طریق چه لینک و ابر متنی به این صفحه رسیده اید.بهتر است که به جای اینگونه کار کردن جستجوی خود را برای اطلاعات خاص و صفحات خاص متمرکز کنید.
    نتیجه تحقیقات حاکی از این  است که افراد زمانی که متنی را بر روی کاغذ مطالعه می کنند میزان یاد آوری مطالب بسیار بیشتر است.خواندن از روی صفحه نمایش بررسی اینکه در کجای متن هستید را بخصوص برای کتاب ها و مقالات طولانی مشکل می سازد.
     
    در زمان مطالعه کتاب افراد تمایل بیشتری برای توقف و تفکر درباره مطالب دارند اما در صفحات دیجیتال که قاتل متن هست شما از صفحه ای  به صفحه ای ای دیگر و از لینکی به لینکی دیگر پرش می کنید و به ندرت به صفح اول باز می گردید. در حقیقت در دنیای دیجیتال توقف بر روی یک صفحه در حد چند ثانیه بیشتر نیست.مطالعه دردنیای دیجیتال تنها می تواند برای بررسی موضوعی خاص، کلی و محدود مناسب باشد اما برای مطالعه جدی کتابهای چاپ شده ترجیح داده می شوند. مطالعه با کتابهای سنتی دید کلی و همه جانبه ای از موضوع می دهد.

     بسیاری از دانش آموزان زمانی که با صفحات دیجیتال مسغول مطالعه هستند تمایل بسیاری دارند که به فعالیت های دیگر در اینترنت همزمان مشغول باشند اما تنها یک درصد از دانش آموزان در زمان مطالعه کتب چاپی تمایل به فعالیت های همزمان دارند. تنها برای 9 درصد دانش آموزان دیجیتال یاچاپی مهم نبوده و به فعالیتهای دیگر در زمان مطالعه نیز می پردازند.

    میزان مطلب نیز در تمایل به مطالعه نسخه چاپی یا دیجیتال مهم است در متن های کوتاه برای دانش آموزان تفاوت چندانی ندارند که از روی  کدام نسخه مطالعه کنند اما 92 درصد دانش آموزان برای مطالعه طولانی برای درس یا مطالعه تفریحی کتاب های چاپی را ترجیح می دهند وتمایل دارند که صفحات کاغذ را لمس کرده و بدانند درکجای کتاب قرار دارند، به راحتی به جلو یا انتهای مطلب مراجعه کنند و حتی بوی کاغذ و کتاب برای آنها مهم است.
    یکی دیگر از دلایل تمایل بعضی افراد به کتابهای چاپ شده نوشتن تجربیات مطالعه خود در کتاب است. صفحات کاغذی کمتر باعث خستگی چشم می شوند و هیچ چیز مانند عکس یا لینک باعث حواس پرتی می شود وجود ندارد..
    بعد از تحقیقات، عصب شناسان مدعی هستند که برای آنها جای شگفتی است که چرا موسسات آموزشی دانش آموزان به سوی مطالعه دیجیتال هدایت می کنند.




    مترجم اختصاصی زیباکده مریم شهریاری
    برچسب ها روان شناسی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان