خانه

تصفيه ي خون با مواد غذايي

  • منظور از تصفيه به طور معمول عبارت از پاك سازي خون از مواد مضر و خطرناك است. لازم به يادآوري است كه در بدن انسان مواد غذايي و اكسيژن از طريق خون به تمام سلول هاي بدن ارائه شده و مواد زايد و گاز كربنيك دفعي سلول ها نيز توسط خون جمع آوري مي شود. اين مواد دفعي اگر در خون بمانند و يا در بدن تجمع يابند براي سلامتي فرد بسيار خطرناك خواهند بود. خوشبختانه در حين عبور خون از كليه و كبد، مواد مضر آن جدا شده و توسط ادرار و مدفوع به خارج از بدن منتقل مي شود.
     
    در اين مطلب چند ماده ي غذايي كه به تصفيه ي خون كمك مي كند را به شما معرفي مي كنيم:
     
    هندوانه
     

    هندوانه از سيفي ‌جات تب ‌بر است نوعي ملين گياهي نيز به حساب مي‌ آيد و فشار خون را كاهش مي ‌دهد و صفرابر است.
     در طب سنتي مصرف آب هندوانه مخلوط با كمي عسل را براي دفع بلغم توصيه مي ‌كنند.
     خوردن هندوانه با شير خشت خاصيت تب‌بر بودن آن را افزايش مي ‌دهد و آب هندوانه در تركيب با عصاره تمبر هندي ، نوشيدني خوشمزه‌ اي پديد مي‌ آورد كه صفرابر است.
     مصرف آن همراه با سكنجبين باعث خرد شدن سنگ كيسه صفرا مي ‌شود.
     هندوانه، خيار، گوجه فرنگي، پرتقال، گريپ فروت، كاهو، شاهپسند وحشي و انار از جمله مواد غذايي اي هستند كه خاصيت تصفيه كنندگي خون را دارا مي باشند
     افرادي كه در معده آن ها صفراي زيادي توليد مي ‌شود، بهتر است از هندوانه استفاده كنند. لازم به ذكر است، ناشتا خوردن اين ميوه براي سلامتي مضر است.
     
    خيار
     
    خيار يكي ديگر از ميوه ‌هايي است كه خون را تصفيه مي‌ كند. اين گياه مُدر، اسيد اوريك را در خود حل مي‌ كند. آب خيار براى درمان و رفع يرقان بسيار مفيد است. اما كساني كه معده‌ هاي ضعيف دارند نبايد از آن زياد استفاده كنند.
     مصرف خيار نارس و نازك بهتر است، زيرا هم براى بيمارانى كه مبتلا به مرض قند هستند مفيد است و هم درجه قليائي را بالا مى ‌برد و هم تب‌ هاى صفراوى را درمان مى ‌كند و براي كبد نيز تاثير مثبتي دارد.
     برطرف كردن بيمارى‌ هاى صفرا، فشار خون، التهاب‌، حرارت‌ داخلى و سنگ مثانه از خواصي است كه براي خيار شمرده‌ اند.
     در پوست اين ميوه مقدار فراوانى كلروفيل و ويتامين C وجود دارد كه مصرفش باعث ازدياد خون و همچنين باعث تقويت عضله ي قلب مي ‌شود. پس سعي كنيد بعد از ضدعفوني كردن خيار آن را با پوست ميل كنيد. آب خيار نه ‌تنها براى پوست‌ هايى كه دچار خارش مى‌ شوند مفيد است، بلكه به حفظ شادابى پوست كمك مى ‌كند. شربتي كه از تركيب خيار رنده شده و شكر تهيه شده است صفرا را پايين مي ‌آورد.
     
    گوجه فرنگي
     
    براي درمان نقرس ، رماتيسم، اسكوربوت، سرطان و كم ‌خوني مفيد است.
     زناني كه هر روز در وعده ‌هاي غذايي خود گوجه‌ فرنگي مصرف مي‌ كنند، كمتر از ساير افراد دچار حمله‌ هاي مغزي يا قلبي مي‌ شوند.
     گوجه فرنگي سرشار از ويتامين C و E است كه هر كدام از اين ويتامين ‌ها خاصيت آنتي ‌اكسيداني دارند.
     كارشناسان تغذيه توصيه مي ‌كنند گوجه ‌فرنگي‌ هاي رسيده با روغن زيتون كه خود نقش محافظتي براي رگ‌ ها دارد كمي پخته شود و سپس مصرف گردد.
     
    پرتقال
     
    شايد اين خاصيت پرتقال را كمتر شنيده باشيد و فقط آن را به عنوان منبع ويتامين C بشناسيد، اما اين ميوه نيز تصفيه ‌كننده ي خون، برطرف‌ كننده ي خونريزي ‌هاي شديد و تشنجات است.
     پرتقال براي مرض قند مفيد است، مدر، ضد سنگ مثانه، زكام و گريپ است و دندان‌ ها را تقويت كرده و براي رفع سوء‌ هاضمه اثربخش است.
     
    گريپ ‌فروت
     
    گريپ ‌فروت تصفيه كننده ي خون است، عطش را رفع و اختلالات مفصلي را درمان مي ‌كند. گريپ ‌فروت سرشار از ويتامين C و پتاسيم ، فولات ، آهن و كلسيم و ويتامين ‌هاي گروه‌ B و A است.
     گريپ‌ فروت داراي بيوفلاوونوئيد است كه از بدن انسان در مقابل بروز سرطان و بيماري ‌هاي قلبي محافظت مي ‌كند و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌ كند.
     گريپ ‌فروت عمل هضم را آسان مي‌ كند و به دليل داشتن ويتامين C و بيوفلاوونوئيد براي حفظ سلامت قلب و عروق مفيد است.
     گل‌ هاي گريپ فروت خاصيت ضد تشنج دارد همچنين اگر افراد گريپ فروت را صبح ناشتا مصرف كنند، خواص ادرارآور آن زياد مي ‌شود و سموم را از بدن خارج مي‌ كند.
     گريپ ‌فروت خون را تصفيه و كليه و كبد را پاك مي ‌سازد، عطش را رفع و اختلالات مفصلي را درمان مي ‌كند و براي كساني كه عفونت‌ هاي ريوي و تب‌ خيز دارند، مفيد است.
     

    كاهو
     
    كاهو سبب تصفيه خون شده و به حفظ هوشياري مغز و سلامت بدن كمك مي كند.
     كاهو همچنين مملو از سلولز است كه حجم مواد داخل روده و حركات روده را افزايش مي دهد بنابراين در درمان يبوست بسيار مفيد است.
     شايان ذكر است، كاهو براي درمان كم خوني نيز مفيد است.
     

    شاه پسند وحشي
     
    شاه پسند وحشي قلب را تقويت و خون را پالايش مي كند. سرشاخه هاي سبز شاه پسند وحشي كاربرد دارويي دارد.
     اين گياه گس و تلخ، سرد و خشك است و در بهبود سرما خوردگي موثر است. اين گياهِ خلط آور براي درمان بيماري هاي پوستي نيز مفيد است.
     شاه پسند وحشي سبب دفع كرم معده شده و خون ريزي لثه را متوقف مي كند.
     
    انار
     
    انار شيرين از نظر طبيعت، سرد‌ و معتد‌ل است. ملين شكم و مد‌ّر است.
     اگر آب انار شيرين بعد‌ از طعام خورد‌ه شود‌ براي تصفيه ي خون و تقويت كبد‌، صاف شد‌ن صد‌ا و باز شد‌ن رنگ صورت نافع است.
     اسراف د‌ر خورد‌ن آن مضر است. غذا را د‌ر معد‌ه فاسد‌ و معد‌ه را سست مي‌ كند‌.
     همچنين ايجاد‌ نفخ مي ‌كند‌. د‌ر اين قبيل موارد‌ بايد‌ از انار ترش براي رفع عوارض حاصله استفاد‌ه شود‌ و د‌ر مورد‌ اشخاص سرد‌ مزاج زنجبيل پرورد‌ه بخورند‌.

    برچسب ها سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان