خانه

تفاوت بین فرد سحر خیز با فرد شب زنده دار

  • دانشمندان بر این عقیده اند که سحر خیز بودن یا نبودن ممکن است به ژن ها نیز ربط داشته باشد. بنابراین اگر پدر یا مادرتان فرد سحرخیزی نباشند،احتمالاً شما نیز نیستید. در واقع ممکن است کل اعضای خانواده همین طور باشند. علم ژنتیک در حال حاضر به دنبال کشف دقیق تری است تا بفهمد کدام ژن هادر سحر خیز بودن یا نبودن ما تأثیر دارند. در این مقاله می خواهیم بفهمیم چگونه این مسئله در بهره وری و بازدهی ما تأثیر می گذارد. نکته جالبی که وجود دارد این است که بعضی از افراد شب زنده دار با استعدادتر و نابغه تر از متوسط افراد سحرخیز هستند!

    طبق مطالعات انجام شده بیشتر بچه های باهوش، وقتی بزرگ می شوند، شب زنده دار می شوند و دیر به رختخواب می روند و دیر هم از خواب بیدار می شوند،چه در طول روزهای هفته و چه روزهای تعطیل. این برخلاف نظر عموم است که اعتقاد دارند: "سحرخیز باش تا کامروا باشی". حتی جغدها که در شب جانوران و حشرات را باقابلیتهای حسی شگفت انگیزخود شکار می کنند، این کار را بدون نیاز به نور خورشید به خوبی انجام می دهند. با این حال استدلال بسیاری از افراد این است که افراد سحرخیز بیشتر موفق می شوند چون پر انرژی تر هستند و آمادگی هر اتفاقی را دارند. به هر حال نمی توان انکار کرد که هم افراد سحرخیز و هم شب زنده دار، نقاط ضعف و نقاط قوت خود را دارند. هیچ کدام بهتر از آن یکی نیستند، فقط کمی با هم تفاوت دارند. در متن زیر این تفاوت ها را می خوانیم.

    1.افراد سحرخیز ایده آل گرا و کمال گرا هستند و افراد شب زنده دار مصممسحرخیز
    طبق مطالعات انجام شده افراد سحرخیز بیشتر ایده آل گرا هستند و کمتر احتمال دارد "درماندگی، ناامیدی و رنج و مشکلات" را تجربه کنند. از طرفی افراد شب زنده دار احتمال زیاده روی در " اسراف و افراط، بی فکری و بی ملاحظگی و نو جویی" را دارند.

    2.افراد سحرخیز با لبخند از خواب بیدار می شوند، افراد شب زنده دار با اخم
    افراد شب زنده دار صبح ها قبل از این که از جایشان بلند شوند چندین بار چرت می زنند. وقتی هم که بیدار می شوند اصلاً سرحال نیستند.اما افراد سحرخیز با لبخندشان به خورشید خوش آمد می گویند و صبحشان را با اخلاقی خوب و دلپذیر شروع می کنند. برای سرحال شدن هم نیازی به خوردن قهوه ندارند. افراد شب زنده دار برعکس از ساعت 6 بعدازظهر به بعدحس خوبی دارند و خوشحال و سرحالند.

    3.افراد سحرخیز پر انرژی تر هستند، افراد شب زنده دار زیرک تر و باهوش تر
    موفقیت اصلاً ربطی به هوش ندارد. در طول یک آزمایش از 420 شرکت کننده تست هوش گرفتند که شامل ریاضیات، خواندن، درک مطلب، حافظه ی خواندنی و سرعت پردازش بود. نتیجه این بود که افراد شب زنده دار نمرات بالاتری داشتند. البته این دلیل نمی شود احتمال دستیابی به موفقیت در آن ها بیشتر باشد. افراد سحرخیز در ساعات کاری بازدهی بهتری و بیشتری دارند، به همین خاطر احتمال موفقیتشان بیشتر است.

    4.افراد سحرخیز چایی دوست دارند، افراد شب زنده دار قهوه
    افراد سحرخیز از افراد شب زنده دار بیشتر چایی می خورند. طبق یک تحقیق با 537 شرکت کننده، افراد شب زنده دار بیشتر قهوه و نوشیدنی های گازدار و کافئین دار  مصرف می کنند.

    5.افراد سحرخیز در طول ساعات شب خلاق هستند و افراد شب زنده دار در طول ساعات صبح
    طبق گزارشات انجام شده خلاقیت هر دو گروه این افراد، در طول ساعات استراحتشان شکوفا می شود. طبق تحقیقات انجام شده که شامل هر دو گروهمی شد، تعدادی سوال درباره ی مسائل بینشی و تحلیلی به آن ها داده شد تا حل کنند.آن ها مسائل تحلیلی را با موفقیت در طول زمان مطلوبی حل کردند، اما مسائل بینشی که به تفکر خلاق نیاز داشتند، در طول زمانی بیشتر از آن چه انتظار داشتند، اما بهتر از مسائل تحلیلی حل شدند. می دانید چرا؟ چون افراد وقتی دچار خستگی ذهنی هستند، خلاقیتشان شکوفا می شود.

    6.اکثر افراد سحرخیز مسن هستند و افراد شب زنده دار جوان
    این بدان معنی نیست که اگر شب زنده دار باشید جوان می مانید. این یعنی ساعات بهینه و مفید زندگی شما به سنتان بستگی دارد. افراد مسن تر بیشتر دوست دارند سحرخیز باشند، اما افراد جوان از ساعات آخر شب و موقع خواب لذت می برند. دانشمندان کشف کردند که این مسئله شاید به دلیل ساعات فعالیت 24 ساعتی سلول های پوست و ژن هاست.برای همین افراد مسن دوست ترجیح می دهند قبل از این که سلو های بدنشان آن ها را وادار به خواب کنند، اوج فعالیتشان در ساعات اولیه ای باشد که از خواب بیدار می شوند.

    7.افرادسحرخیز صبحانه دوست دارند و افراد شب زنده دار شام
     ساعاتی که ما ترجیح می دهیم بیدار باشیم، نه تنها در خلق و خوی ما، انگیزه ها و این که چقدر تمایل به کار کردن داریم، تأثیر می گذارد، بلکه در انتخاب وعده ی غذایی مورد علاقه هم مؤثر است. افراد سحرخیز دوست دارند صبح زود از خواب بیدار شوند، صبحانه ی سالم بخورند و همزمان روزنامه بخوانند یا یک کار مفید انجام دهند، اما افراد شب زنده دار ترجیح می دهند صبحانه را حذف کنند و از آخرین دقایق اندک قبل از رفتن به سر کار، برای لباس پوشیدن استفاده کنند و با عجله سر کار بروند. برای افراد شب زنده دار وعده ی غذاییناهار و شام مهم هستند و مطمئنند که با همان سیر می شوند.

    طبق تحقیقات انجام شده افراد شب زنده دار معمولاً اواخر شب وعده های غذایی کمتر، اما به اندازه ی بیشتری می خورند، به همین خاطر بیشتر در معرض ابتلا به چاقی، استرس زیاد و حتی آپنه خواب قرار دارند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها
       4

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان