خانه

چرا نباید از شکست ترسید؟

  • شکست خوردن حس خیلی بدی دارد، حس غرق شدن و فرو رفتن، نا امیدی، به خودتان می گویید "من آدم احمقی هستم، تا حالا هیچ وقت چنین حسی را نداشتم." کلاً حس وحشتناکی است، این طور نیست؟
    بعضی روزها انقدر حس بدی دارید که حتی نمی خواهید از رختخواب بیرون بیایید. احساس شرم، خجالت و ترس، برای شما یادآور این است که موفق نشدید و دلیلی برای خوشحالی وجود ندارد. حتی ممکن است فکر کنید باید از اهداف و رؤیاهایتان دست بکشید. اما نباید این کار را بکنید! چون شما با تسلط و تمرکز بر مهارت های اساسی، توانایی این را دارید که به تمام موفقیت هایی که همیشه رؤیای رسیدن به آن ها را در سر داشتید، برسید.

    چرا همه فکر می کنند شکست خیلی بد است؟ حتی فکر می کنند به هر قیمتی که شده نباید شکست بخورند. خیلی از افراد دوست ندارند روی شکست تمرکز کنند، چون فکر می کنند به نوعی نقطه ضعف محسوب می شود. اما حقیقت این است که هر کسی ممکن است در زمینه های مختلفی از زندگی شکست را تجربه کند. بعضی شکست ها بزرگ تر و مهم تر از بقیه هستند. بعضی نیز بیشتر از بقیه باعث احساس حقارت می شوند. بعضی از شکست ها مثل یک لکه ننگ می مانند، اما هر چه که باشد نباید باعث پسرفت و متوقف کردن شما شود. شکست ها شما را به سمت آینده ای که همیشه می خواستید، پرتاب می کنند!
    تنها چیزی که افراد موفق را از افرادی که موفق نیستند متمایز می کند، رسیدن به درک مناسبی از قدرت شکست است. افراد موفق بر این باورند که شکست نه تنها خوب است، بلکه ضروری نیز هست!
    شکست معلم خوبی است، اما فهمیدن درس های آن کار آسانی نیست. برای این که بتوانید از شکست ها درس بگیرید، باید بتوانید با روش های خاصی، نکات پنهان شده درون آن ها را رمز گشایی کنید. 

    با تجزیه و تحلیل شکست هایتان شروع کنید. چون به شما بازخوردی از کاری که اشتباه انجام می دهید داده و در نتیجه می توانید عملکردهای خود را تا زمانی که کارها را درست انجام دهید، اصلاح کنید. اما خیلی از افراد دوست ندارند به اشتباهات خود نگاه کنند، چون حس بدی به آن ها دست می دهد. به هر حال برای رسیدن به تجربه یادگیری از شکست، باید بتوانیم بدون افراط و نگرانی بیش از حد، به دقت آن ها را بررسی کنیم.
    حقایق را بررسی کنید. واقعیت این است که شما در کاری شکست خوردید: شغل مورد نظرتان را به دست نیاوردید، در کارتان فروش نداشتید، رابطه اتان خوب پیش نمی رود و غیره. این ها حقایق زندگی هستند. با این روش باید شکست را بررسی کنید. هر چیزی غیر از این، یعنی این که شما شکستتان را نپذیرفتید. 

    شکست یک فرصت است نه یک بار اضافه روی دوش شما. شکست مقابل موفقیت نیست، بلکه پلی به سوی موفقیت است. یک شروع دوباره است، گام های لازمی که برای رسیدن به موفقیت باید بردارید، هر چقدر هم که سخت و طاقت فرسا باشد. 
    شکست فقط به معنی اشتباه کردن نیست، اشتباهات، اجتناب ناپذیر و قسمتی از مسیر زندگی هستند. باید بتوانیم از اشتباهاتمان درس بگیریم و از آن ها به عنوان راهنما استفاده کنیم. اگر اشتباه نکنید، هیچ چیزی به دست نخواهید آورد. از طرف دیگر، شکست واقعی زمانی است که یک فرصت را در زندگی از دست بدهید، زمانی است که از رؤیاهایتان دست می کشید، زمانی است که بیش از حد به خودتان ترحم می کنید و روی افکاری که چرا آن طور که باید خوب نیستید، تمرکز می کنید.
    اگر نوع دید خود نسبت به شکست را تغییر دهید و درک کنید که برای تجربه های زندگی لازم است، می توانید از مزیت های آن به نفع خود استفاده کنید.

    اگر با نگرش مثبت به شکست نگاه کنید، درس های بزرگی برای یادگیری به شما می دهد. اگر شکستتان را کاملاً بپذیرید، می توانید درس ها و نکات آن را یاد بگیرید. هیچ راه دیگری غیر از اشتباه کردن برای یادگیری وجود ندارد. شکست به شما می آموزد که می توانید بعد از ماه ها، حتی سال ها تلاش زیاد، به موفقیت برسید.
    شکست به شما می آموزد که قبل از این که از هدفتان دست بردارید، باید راه های زیادی را امتحان کنید، چون معمولاً بیشتر از یک راه برای رسیدن به هدف وجود دارد. شکست به شما می آموزد که در وهله اول کجا اشتباه کردید و چطور می توانید تلاش و پشتکار خود را برای رسیدن به موفقیت حفظ کنید.
    شکست به شما می آموزد که در انجام  بعضی کارها خیلی خوب عمل می کنید، ضمن این که باید روش های مختلفی را برای رسیدن به موفقیت امتحان کنید.
    شکست خطاهای آشکار و بزرگ در طرز فکر، رویکرد یا برنامه هایتان را مشخص کرده و شما را وادار می سازد تا اصلاحات لازم را انجام دهید. شاید با شکست یکی از درها به روی شما بسته شود، اما درهای دیگری که برای موفقیت شما مناسب تر است به روی شما باز خواهد شد. همیشه میلیون ها دلیل برای تسلیم شدن وجود دارد، اما برای ادامه دادن شاید تنها یک دلیل وجود داشته باشد. اگر بتوانید شکست ها را بررسی کنید، درک کنید و از آن ها درس بگیرید، زندگی شادتر و موفق تری را تجربه خواهید کرد. 
    موفقیت نیازمند اراده، هوش و ثبات است. اما مهم تر از همه چیز این است که برای رسیدن به موفقیت باید شکست بخورید!

    حالا باید بدانیم که چرا نباید از شکست بترسیم و از آن استقبال کنیم. سه دلیل مهم وجود دارد:

    دلیل اول: شکست نشان دهنده این است که شما در حال تلاش کردن هستید
    موفقیت یک لحظه است، زودگذر است. برای رسیدن به آن سخت تلاش می کنید، و بعد از رسیدن، عمیقاً از آن لذت می برید. اما چیزی که اهمیت دارد، موفقیت نیست، تلاش برای رسیدن به آن است. موفقیت در به دست آوردن است، نه رسیدن. تلاشی است برای از بین بردن فاصله بین جایی که هستید و جایی که می خواهید باشید. اگر تا به حال شکست نخوردید، نشان دهنده این است که در زندگی سخت تلاش نمی کنید. وقتی دست از تلاش بر می دارید، فرصت های زیادی را از دست می دهید. اما وقتی تلاش می کنید، خودتان را مجبور می کنید که برای رسیدن به هدف، عملکرد بهتری داشته باشید. فراتر از زمان حال به همه چیز نگاه می کنید و در نهایت هر چیزی که در لحظه اتفاق می افتد را می پذیرید. پس به تلاش ادامه دهید. به رؤیاهایی که از نظر دیگران غیر ممکن و نشدنی است، باور داشته باشید. 

    دلیل دوم: شکست باعث شکل دهی شخصیت شما می شود 
    شخصیت همان چیزی است که باعث می شود افراد شما را باور داشته باشند و برای موفقیت های فردی ضروری است. مهم ترین ویژگی که می توانید داشته باشید و شاید یک عمر طول بکشد تا شخصیت شما به طور کامل شکل بگیرد. اما در یک لحظه می تواند از دست برود. کسی که شخصیت خوبی دارد، هر جایی که می رود مورد پذیرش همه واقع می شود و برای همه قابل احترام است. هیچ چیزی مهم تر از داشتن یک شخصیت واقعی و پسندیده برای زندگی نیست. شکست به شما کمک می کند تا شخصیتتان را بسازید. به شما کمک می کند اصلاحاتی در شخصیت خود ایجاد کنید تا بتوانید به موفقیت برسید.

    دلیل سوم: شکست به شما کمک می کند که بر ترس خود غلبه کنید
    ترس یک احساس بیهوده است. هیچ کمکی نمی کند اما تأثیرات منفی زیادی می گذارد. احساس ترس مخرب بوده و باعث عدم دستیابی به موفقیت می شود. ترس پتانسیل شما را کاملاً از بین برده و اگر اجازه دهید بر شما غلبه کند، روی هر کاری که انجام می دهید تأثیر گذار است. ترس به زندگی شما هیچ کمکی نمی کند، بلکه شما را از زندگی دورتر می کند. شانس ها، تجربه ها، انتخاب ها، رؤیاها، امیدها، عشق، دوستی ها، روابط، فرصت ها و .... را از شما دور می کند، ترس مثل یک لنگر می ماند که باید آن را رها کنید تا بتوانید با صادقانه ترین، موفق ترین و واقع بینانه ترین روش ممکن زندگی کنید. هر چقدر بیشتر و بیشتر شکست بخورید، بتدریج کمتر و کمتر می ترسید و وقتی ترس شما تا حدودی از بین رفت، به جایی می رسید که دیگر مانع عملکرد شما نمی شود. 

    مهم نیست چند بار تلاش کردید و شکست خوردید، در عوض فهمیدید که کجای راه را اشتباه رفتید. بعضی از افراد بعد از شکست تسلیم می شوند. بعضی فرو می ریزند. بعضی بعد از شکست دیگر برای رسیدن به هدفشان پافشاری نمی کنند، اما اگر شما این کار را بکنید، این همان تفاوت است. موفقیت همان چیزی است که بعد از این که بعد از شکست های مکرر مقاومت کردید، به سراغ شما می آید. باید از میان روزهای سخت عبور کنید، در این صورت می توانید بهترین روزهای زندگیتان را بسازید. موفقیت زمانی اتفاق می افتد که شما روی هدفتان سخت پافشاری کنید و برای رسیدن به آن سخت تلاش کنید. برای همین نباید از شکست بترسید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی 

    برچسب ها
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان