خانه

خوب بخورید تا خوب بخندید

  • یکی از بارزترین مشخصه های خنده ای زیبا، داشتن دندان هایی سفید و سالم است؛ اندکی تغییر در برنامه رژیم غذایی تان، سالمت دنادن های شما را تضمین می کند . همه می دانیم که تغذیه نفش مهمی در حفظ سلامت بدنمان دارد. اما گاهی به یک هشدار و یادآوری کوچک نیازمندیم . فراموش نکنید که فقط شکر و مواد قندی نیستند که برای دندان هایتان مضر هستند بلکه برخی از مواد غذایی به ظاهر سالم و مغذی نیز می توانند باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شوند. در حالی که بسیاری از مواد غذایی دیگر باعث جلوگیری از خرابی دندان ، بوی بد دهان و بیماری های لثه می شوند. 5 نکته کلیدی که رعایت آن برای خنده ای زیبا غوغا می کند را در این مطلب بیان کرده ایم . حتما آن هارا جدی بگیرید.

    1- مصرف کربوهیدرات تهدیدی جدی است ! مصرف آن ها را تنها به وعده های اصلی غذا محدود کنید.
    یک بسته چیپس با کمی سیب زمینی سرخ کرده می تواند به اندازه یک عدد شیرینی یا یک تخته شکلات مضر باشد. ساختمان کربوهیدرات ها به گون های است که تجزیه شده و تبدیل به شکر و قند می شوند و نهایتاً از طریق باکتری هایی که در دهان وجود دارند به پلاک هایی چسبنده تبدیل می شوند و باعث ایجاتد حفره و بیماری های لثه می شوند. مواد غذایی که پایه اولیه آن کربوهیدرات است مانند انواع نان ، سیب زمینی و ... به دلیل این که بافت نرمی دارند به راحتی بین دندان ها و خطوط میانی دندان و لثه می مانند ؛ این تجمع دقیقا درمحلی است که باکتری های موجود در دهان برای تخریب فعالیت می کنند . کربوهیدرات ها تهدیدی جدی هستند، اما این به معنی حذف این ماده غذایی نیست، بلکه بهتر است مصرف این ماده تنها به وعده های اصلی غذا محدود شود و دیگر به تنقلات و میان وعده ها نکشد.

    2- چای بنوشید.
    چای سبز و چای معمولی ، سرشار از انواع پلی فنول ها و ترکیبات آنتی اکسیدان است که مانع از تشکیل پلاک های چسبنده روی دندان می شود و به کاهش بیماری های لثه و ایجاد حفره کمک می کند. نوشیدن چای هم چنین ، نقش چشمگیری در کاهش بوی بد دهان دراد ، چراکه مانع از رشد باکتری های بوزا در دهان می شوند. جالب است بدانید بسیاری از انواع چای ، حاوی درصدی فلوراید ( در برگ و آب موجود در برگ آن) هستند که از خرابی دندان جلوگیری می کند.
    3- از مصرف نوشیدنی های حاوی سودا و قند بپرهیزید.
    اکثر نوشیدنی های گازدار ، انرژی زا و همچنین آبمیوه ها، حاوی اسیدهای قوی مانند اسید سیتریک و اسید فسفریک هستند که  سلامت دندان های را تهدید می کنند . حتی اگر این نوشیدنی به صورت رژیمی یا بدون قند مصرف شوند باز تهدیدهای جدی محسوب می شوند. به طرفداران این نوشیدنی ها که بدون مصرف آن قادر به زندگی نیستند توصیه می کنیم، حداقل هنگام مصرف این نوشیدنی ها از نی استفاده کنند تا نوشیدنی با دندان هایشان تماس کمتری داشته باشد. استفاده از نی را فراموش نکنید.

    4- مصرف ویتامین C را افزایش دهید.
    ویتامین C همانند بتن عمل می کد که تمام سلول های بدن را محکم و استوار در کنار همدیگر قرار می دهد . به همان اندازه که این ویتامین برای سلامت پوست تان حیاتی است.برای سلامت بافت های لثوی و دندان هایتان نیز لازم و ضروری است. در افرادی که روزانه کمتر از 60 میلی گرم ویتامین C مصرف می کنند. ( یک پرتقال به اندازه 80 میلی گرم ویتامین C دارد) بیش از 25 درصد احتمال ابتلا به بیماری های لثه وجود دارد. آمار نشان می دهد افرادی که روزانه حدود 180 میلی گرم یا بیشتر ویتامین C مصرف می کنند. سلامت لثه هایشان را تضمین می کنند.

    5- روزانه 800 میلی گرم کلسیم مصرف کنید.
    نتیجه تحقیقی که در آمریکا انجام شده نشان می دهد افرادی که روزانه 800 میلی گرم کلسیم مصرف می کنند ، کمتر به بیماری های لثه مبتلا می شوند ؛ علت هم این است که 99 درصد کلسیم موجود در بدن ، در استخوان ها و دندان ها جمع شده است. مواد لبنی مانند پنیر، شیر ، ماست و ... باعث تقویت استخوان آرواره می شوند که به استحکام دندان ها و قرارگرفتن آن در استخوان آرواره و فک کمک می کنند. بهترین میزان مصرف کلسیم برای خانم های بالای 50 سال ، هزار میلی گرم است.

    برچسب ها تغذیه , سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان