خانه

دلايل بيماري پرواز با هواپيما و جلوگیری از آن

  • دلايل بيماري پرواز با هواپيما و  جلوگیری از آن

    هر وقت وارد يک هواپيماي شلوغ مي شويد، بين آن همه بچه هاي کوچک، دستشويي مشترک، کابين در بسته و ... به نوعي سلامتي شما به خطر مي افتد. البته شايد هرگز در يک هواپيما به بيماري هاي شايع و خطرناکي مثل سل و مننژيت، مبتلا نشويد، چون در هواپيماها از سيستم تهويه خوبي استفاده مي کنند و هواي تازه در داخل هواپيما در جريان است.
     
    اما از طرفي در داخل هواپيما در تماس با افراد ديگر قرار داريد و هواپيماها هميشه هم تميز و ضد عفوني نيستند. گرفتن عفونت در هواپيما به دو دليل اتفاق مي افتد: عفونتي که به وسيله هوا منتقل مي شود (استنشاق ميکرب هاي واگيردار)، و ميکرب هايي که از طريق تماس با چيزي منتقل مي شود..

     
    سرفه هاي شديد و خشک فردي که کنار شما نشسته

    اگر فردي در هواپيما عفونت تنفسي داشته باشد، مي تواند آن را به ديگران منتقل کند. چون وقتي صورت شما از چپ و راست در فاصله ي 45 سانتي متري صورت افراد ديگر باشد، شما نيز در معرض هر نوع آلودگي تنفسي که آن ها دارند قرار مي گيريد.

    بهترين راه حل: در اين نوع موقعيت ها ادب را فراموش کنيد و از آن شخص بخواهيد موقع سرفه کردن جلوي دهانش را بگيرد. چون يکي از بهترين روش ها براي جلوگيري از پخش نشدن ميکرب، کنترل و جلوگيري از بيماري است. يا از ماسک صورت استفاده کنيد.

     
     دستشويي

    حتي اگر هواپيما تميز باشد، در قسمت هايي از آن بايد مراقب خودتان باشيد. اولين نکته: سرويس بهداشتي. تحقيقات نشان داده شير آب و دکمه (يا دستگيره) سيفون توالت بزرگ ترين توليد کننده آلودگي در دستشويي است.

    بهترين راه حل: دست هايتان را با دقت بشوئيد، براي باز و بسته کردن در از دستمال کاغذي استفاده کنيد، دگمه سيفون را با دستمال کاغذي بزنيد يا شير آب را با دستمال باز کنيد.

     

    ميز غذاي هواپيما نيز خيلي تميز نيست. چون باکتري هاي زيادي روي آن ساکن مي شوند. بيماري هايي که از طريق غذا منتقل مي شوند مثل سالمونلا، شايد نادر باشند اما مي توانند از طريق دست زدن به يک سطح آلوده منتقل شوند. (عفونت‌ با باكتري‌ سالمونلا پس‌ از خوردن‌ غذاهايي‌ نظير گوشت‌، مرغ‌، شير تازه‌ يا تخم‌ مرغ‌ خام‌ يا آشاميدن‌ آب‌ آلوده‌ به‌ باكتري‌ ايجاد مي شود).  

    بهترين راه حل: يک مايع ضد عفوني کننده (الکلي) با خودتان داشته باشيد و حتماً مقداري دستمال مرطوب براي ضدعفوني کردن سيني، دسته صندلي، کرکره ي پنجره و سطوح سخت ديگر با خودتان ببريد.

     
     صندلي کنار پنجره

    يکي از بيماري هاي خطرناک در هواپيما، مخصوصاً در پروازهاي طولاني مدت، ترومبوز سياهرگي (وريدي) عمقي است که به خاطر بي حرکت نشستن و کم شدن آب بدن، لخته هاي خون در پاها زياد مي شود. در بدترين حالت اين لخته هاي خون وارد ريه ها شده و باعث آمبولي ريوي مي شود که يکي از شريان ها (يا بيشتر) در ريه ها، توسط لخته هاي خون بسته مي شود و اين وضعيت اورژانسي مي تواند کشنده باشد! نزديک پنجره ممکن است دچار آفتاب سوختگي نيز بشويد. وقتي در هواپيما کنار پنجره نشسته باشيد، اشعه هاي UV قوي تر و مضرتر هستند. بعضي از تحقيقات نشان داده که خلبان ها، به خاطر اشعه هاي UV، در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به سرطان هاي پوست مثل ملانوما هستند.

     
    بهترين راه حل: بايد به بدنتان آب کافي برسانيد و پاهايتان را به اطراف تکان دهيد (حتي اگر نشسته باشيد)، اين دو روش بهترين دفاع در برابر بيماري ترومبوز سياهرگي (وريدي) عمقي است. بهتر است در صندلي کنار راهرو بنشينيد. تحقيقات نشان داده افرادي که کنار پنجره هواپيما مي نشينند در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به اين بيماري هستند، چون کمتر از جايشان بلند مي شوند. اگر کنار پنجره مي نشينيد کرکره آن را پايين بکشيد و ضد آفتاب را فراموش نکنيد.

     
     هواي خشک

    رطوبت کابين هواپيما 20 درجه است، در صورتي که رطوبت هواي عادي 40 تا 70 درجه است و اين باعث خشکي شديد پوست مي شود.

    بهترين راه حل: پوستتان را با آب مرطوب کنيد و در طول پرواز مرطوب کننده بزنيد. حتي صابون هاي آنتي باکتريال نيز اگر در دستشويي هواپيما قرار بگيرند، خشک مي شوند و در اين صورت رطوبت بيشتري را از پوستتان خارج مي کنند. صابون خود را در يک ظرف کوچک بگذاريد و هر وقت خواستيد، با خودتان به دستشويي ببريد.

     

    مترجم اختصاصي زيباکده : سمانه صادقي

     

    برچسب ها سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان