خانه

دلایل سرفه کردن

  • دلایل سرفه کردن

    وقتی فصل تردد میکرب ها برسد، دلایل بسیاری می تواند ریه های شما را خراب کند. در این متن می توانید تفاوت بین انواع سرفه ها و این که هر کدام معمولاً چقدر طول می کشند را بخوانید.

    1.رایج ترین سرماخوردگی یا همان آنفولانزا (یک تا دو هفته)
    سرفه مرطوب به همراه نشانه هایی مثل آبریزش بینی، گلو درد، سردرد، عطسه یا تب، علائم آنفولانزا هستند. انواع مختلفی از داروهای سرفه و سرماخوردگی، داروهایی برای کاهش یا جلوگیری از سرما خوردگی یا اکسپکتورانت برای پاکسازی یا تسکین ریه ها، در داروخانه ها وجود دارد. اما قبل از شروع درمان با یکی از این داروهای قوی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است علائم را یک به یک درمان کنید تا داروها با هم تداخلی نداشته باشند. اگر شب ها نمی توانید بخوابید، از یک داروی جلوگیری از سرفه استفاده کنید، چون ریه ها باید پاکسازی شوند.

    2.برونشیت (چند روز تا چند هفته)
    سرفه های کوتاه خیلی اذیت کننده است. برونشیت (التهاب لوله های برونش)، اغلب مثل یک سرماخوردگی ملایم شروع می شود، بعد پیشرفت می کند. گاهی همراه با سرفه های دردناک و مرطوبی که تمام نمی شوند ( به همراه خلط های قهوه ای، سبز و زرد). برای درمان آن معمولاً باید استراحت کنید و مایعات گرم بخورید تا مخاط چسبیده به ریه های شما تجزیه شوند یا برای باز کردن مجرای تنفسی از بخور استفاده کنید. اگر برونشیت توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد، برای از بین بردن آن ها باید آنتی بیوتیک بخورید.

    3.ذات الریه یا سینه پهلو (چند هفته تا یک ماه)
    وقتی کیسه های هوا در ریه های شما آلوده شوند ( به خاطر ویروس، باکتری، قارچ یا هر چیزی)، شاید علائم خفیف تا شدیدی از جمله سرفه خشک، تب یا تنگی نفس داشته باشید. سایر علائم دیگر عبارتند از: پخش شدن مخاط های (قابل تغییر رنگ) از ریه ها و نداشتن انرژی. افراد مسن یا کودکان شاید نیاز به مراقبت در بیمارستان داشته باشند. معمولاً برای تشخیص عفونت یک عکس اشعه ایکس از قفسه سینه تجویز می شود و یک دوره آنتی بیوتیک (اگر باکتریایی باشد)، که میکرب ها را از بین برده و سرفه ها را قطع کند.

    4.آبریزش بینی (مزمن)
    افراد با PND (تشخيص ژنتيکی پيش از تولد)، متوجه پایین رفتن مخاط از سینوس ها تا قسمت عقبی گلویشان می شوند که باعث سرفه های مرطوب می شود، (معمولاً در شب موقعی که طاق باز می خوابید)، و حالت تهوع در صبح به خاطر آبریزش بینی. برای برخی از افراد خیلی واضح این اتفاق می افتد و دیگر علائم آلرژی مثل عطسه یا خارش بینی را نیز دارند. ولی بعضی دیگر از افراد علائم خفیف تری دارند. بهترین کار این است که در شب یک دستگاه مرطوب کننده روشن کنید، مخصوصاً در زمستان، چون خشکی هوا مشکل را حادتر می کند.

    5.آسم (مزمن)
    وقتی مجراهای تنفسی تنگ و متورم می شوند، نفس کشیدن سخت می شود، (همان خس خس سینه و تنگی قفسه سینه) و باعث سرفه های خشک می شود. معمولاً در طول روز تا بعد از ظهر جریان هوای بهتری در ریه ها صورت می گیرد، این نوع سرفه ها معمولاً در شب یا اول صبح به سراغتان می آید. آسم از طریق تست تنفس یا تست عملکرد ریه تشخیص داده می شود و برای پیشگیری و درمان علائم از استروئیدهای استنشاقی یا دارویی به نام آلبوترول استفاده می شود.

    6.بیماری رفلاکس معده (مزمن)
    اسیدهایی که از معده شما به مری بر می گردند (همراه با سوزش معده)، نیز باعث سرفه های خشک می شوند. (معمولاً بعد از خوردن غذای زیاد یا وقتی دراز می کشید و اسید راحت تر می تواند جریان داشته باشد، رخ می دهد). در بعضی از افراد علائم سوزش معده مشخص نیست و فقط سرفه می کنند، برای همین تشخیص بیماری سخت می شود و شخص باید آندوسکوپی شود. اگر متخصص تشخیص دهد که تمام این سوزش ها و سرفه ها، به خاطر رفلاکس معده است، تغییر عادات غذایی (مثلاً کاهش غذاهای چرب و تند یا ادویه دار، مشروبات الکلی و کافئین)، برای پیشگیری و درمان علائم می تواند کمک کند.

    7.بیماری های نادر: بیماری های انسداد ریوی، سرطان ریه و یا بیماری های قلبی مزمن
    اگر سرفه های فوق العاده شدیدی دارید، و به درمان جواب نمی دهد، (منظور سرفه های دو تا سه ماه یا بیشتر است). باید برای تشخیص سریع و جلوگیری از بیماری های نادر نزد متخصص بروید. بیماری های مزمن و خطرناکی مثل انسداد ریوی (که معمولاً با سیگار کشیدن یا دیگر مواد محرک استنشاقی ایجاد می شود)، سرطان ریه، یا حتی مشکلات قلبی. بنابراین اگر در خانواده شما سابقه بیماری قلبی وجود دارد یا مثلاً فشار خون بالا دارید، باید حتماً نزد متخصص بروید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان