خانه

رفع شوره سر با جوشانده های گیاهی

  • وجود شوره سر در زمینه پوست سر خشک:
    این نوع شوره هم در کودکان مشاهده می شود و هم در بزرگسالان مثلا افرادی که از اگزما سرشتی رنج می برند، ممکن است پوست سرشان به دلیل خشکی دچار پوسته های ریزی شود که به صورت شوره سر ظاهر می شود این وضعیت راحتی در شیرخوران مبتلا به اگزمای سرشتی هم می توان مشاهده کرد قبل از سن بلوغ هم شوره سر غالبا به علت خشکی پوست سر به وجود می آید.

    وجود شوره سر در زمینه پوست سر چرب:
    بعد از سن بلوغ همزمان با چرب شدن پوست سر و موها شوره سر به دلایل ذیگری بروز می کند.مخمری به نام پیتیروسپروم اوول یا مالاسزیا فورفور عامل اصلی ایجاد شوره سر در زمینه پوست چرب است.قارچ مالاسزیا فورفور می تواند طیفی از مشکلات را در ناحیه سر و صورت ایجاد کند که خفیف ترین آن همان شوره سر است.در این حالت هیچ التهابی در کف سر مشاهده نمی شود.گاه این قارچ علاوه بر شوره سر موجب التهاب پوستی و خارش هم می شود که به این بیماری درماتیت سبوره گفته می شود عوامل فعال کننده این قارچ می تواند شامل تغییر فصل ، استرس های روحی، مصرف برخی داروها به وسیله فرد و بالاخره ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز باشد.افراد مبتلا باید بدانند که این قارچ به راحتی شرش را از سر آنها کم نمی کند!مرتب می رود و می آید بنابراین باید بیاموزند که چطور با مصرف داروها یا تغییر شیوه زندگی این بیماری را کنترل و مهار کنند.این افراد همچنین باید بدانند که شوره سر هرازگاهی عود می کند که جزو ذات این بیماری است.

     بشورید، شامپو بزنید، شانه کنید:
    شوره در اصل سلول های مرده پوست است که لا به لای موها دیده می شود.پوست هر فرد هر 28 روز یکبار تجدید می شود و پوسته های قدیمی می ریزند و این ریزش در تمام قسمت های بدن وجود دارد ، اما در سر به دلیل وجود موها و جلوگیری از ریزش ، این پوسته ها مشهودتر است.قارچ مالاسزیا روی سر تمام افراد وجود دارد و از چربی های مترشحه از فولیکول های مو تغذیه می کند.گاهی اوقات رشد این قارچ به دلایلی که هنوز دقیقا مشخص نشده اند شدت می یابد و باعث می شود پوست سر به جای 4 هفته یکبار 2 هفته یکبار تجدید شود، بنابراین سلول های مرده یا چربی های ترشح شده از پوست مخلوط می شوند و حالتی چسبنده پیدا کرده و روی پوست سر و لا به لای موها باقی می مانند.یکی از روش های جلوگیری از شوره شستن به موقع موهاست به این ترتیب چربی های سطح سر زدوده شده و از رشد قارچ نام برده جلوگیری خواهد شد. اگر شامپو کردن مئاوم مشکل شما را حل نمی کند بهتر است از شامپو ضد شوره استفاده کنید و اگر باز هم مشکلتان حل نشد به متخصص پوست و مو مراجعه کنید بد نیست بدانید شوره خشک در سر تاسر موها پخش  است و مانند گرد با تکاندن موها از لابه لای آنها می ریزد ، اما شوره چرب تکه های درشتی دارد و در ریشه موها قرار دارد شاید باورتان نشود، اما همین که هر صبح موهایتان را شانه بزنید به درمان شوره سرتان کمک بزرگی کرده اید ، زیرا در این حالت خون بیشتری به پوست سرتان جریان می یابد و سلول پوستی تان بهتر تغذیه می شود.

    شوره سر عارضه ای شایع است و اکثر مردم در طول زندگی خود به آن دچار می شوند درمان شوره سر ناشی از فعالیت قارچی از آنجا عامل اصلی شوره سر همان قارچ مالاسزیافورفور است بنابراین برای درمان آن باید از داروهای ضد قارچ به صورت لوسیون های موضعی یا شامپو های ضد قارچ استفاده شود شامپو های ضد قارچ شامل سلنیوم ، سولفاد ، پیریتون روی،کتوکوناردل و کلیمازول جزو شامپوهای رایج دردرمان شوره سر و نیز درماتیت سبوره هستند. گاه دردرمان در ماتیت های سبوره لازم است برای تخفیف التهاب هم استفاده شود. در موارد شدید هم به دستور پزشک باید از ضد قارچ های خوراکی استفاده شود.

    توجه ویژه به شوره سر:
    همان طور که گفته شود فرد نباید اصرار به درمان قطعی داشته باشد ،زیرا اگرچه ممکن است پس از یک دوره درمان موفق ، تا مدت ها از شوره سر در امان عود آن مثلا  به دنبال استرس های روحی وجود دارد افراد باید بدانند شوره سر پدیده شایعی است و به هیچ وجه نگران کننده نیست اما نکته مهم این است که باید به بیماری های پوستی که می توانند شوره سر را تولید کنند،توجه داشته باشند مثل پسوریایس که میتواند موجب پیدایش پوسته های ضخیمی روی کف سر شود گاهی شپش سر هم می تواند به دلیل وجود تخم های سفید چسبیده به موها با شوره سر اشتباه گرفته شود در حالی که شوره سر معمولاً بدون خارش است، ولی شپش سر همواره با خارش شدید سر همراه است.

    وقتی سر غرق شوره می شود: 
    * هنگامی که غذاهای پرچرب مصرف می شود، سبوم بیشتری از غدد سباسه ترشح می شوند و شرایط برای تکثیر قارچ مالاسزیافورفورمهیا میشودبنابراین غذاهای سرخ شده،آجیل، شیرینی، شکلات و... را در حد اعتدال مصرف کنید.
    * بهتر است سر خود را به طور مداوم با روسری و کلاه نبندید یا حداقل پوشش های سفت را به مدت طولانی استفاده نکنید و چند ساعت در روز بگذارید موهایتان هوا بخورد تا از تجمع قارچ بر کف سر جلوگیری شود
    * زمستان ها که هوای محیط داخل و بیرون ساختمان قابل توجه است، بروز شوره بیشتر است بنابراین اگر به مدت زیادی در هوای آزاد هستید از شال یا کلاه استفاده کنید.
    * بهداشت نا کافی و تغذیه نامناسب، تعریق زیاد و همچنین زمینه ارثی هم در ایجاد شوره سر دخیل اند.
    * تغییرات و بر هم خوردن تعادل هورمونی، کمبود خواب و استرس های شدید می توانند شوره سر را شدت دهند.
    * شست و شوی نادرست سر با شامپوهای غیر استاندارد و واکنش پوست سر به رنگ های نامرغوب و حتی سشوار کشیدن بیش از حد هم می تواند موجب ایجاد شوره شود.
    * آفتاب خوردن زیاد به سر که باعث آسیب دیدن فولیکول های مو می شود هم در ایجاد شوره بی تاثیر نیست.

    درمان های گیاهی:
    گزنه:
    در یک لیوان آب جوش 4 قاشق برگ گزنه بریزید. بعد از چند ساعت ربع لیوان سرکه انگور را به آن اضافه کنید سپس با محلول به دست آمده سرتان را ماساژ دهید و بعد از 45 دقبقه بشویید.
    روغن کرچک: تکه ای پنبه را آغشته به روغن کرچک کنید و روی تمام قسمت های پوست سرتان بکشید و بعد از چند دقیقه سرتان را بشویید.
    سرکه سیب: می توانید 2 قاشق آرد گندم و 10 قاشق سرکه سیب و نصف فنجان روغن هسته انگور را با هم مخلوط کنید و این مخلوط را بر پوست سر مالیده و یک کلاه پلاستیکی روی سرتان بکشید بعد از یکی دو ساعت موها را آبکشی کنید.
    سبوس گندم: سبوس گندم را در آب جوش بخیسانید سپس آن رادر پارچه نازکی بریزید و فشار دهید تا عصاره آن خارج شود با این عصاره پوست و موهایتان را ماساژ دهید.
    جوانه گندم و برگ بید: این دو گیاه هم در درمان شوره سر مفید هستند .
    نعنای خشک: اینگیاه را در 2 فنجان آبجوش بریزید و چند دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانیدپس از خنک شدن این مایع را از صافی عبور دهیدو سرتان را با آن ماساژ دهید ،یک لیوان آب را حرارت دهید تا به جوش برسد سپس لیوان رزماری به آن اضافه کنید و حدود 10 دقیقه آنها را مخلوط کنید نصف لیوان سرکه سیب را با نصف لیوان آویشن هم زده و یک قاشق روغن نارگیل به آن بیفزایید و بعد از خنک شدن می توانید با این مخلوط پوست سرتان را ماساژ دهید.

    منبع: مجله ی زندگی ایده ال
     

    برچسب ها خرید , زنان , زیبایی , سلامتی , مو ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان