خانه

قوانیـن طلایـی برای خریـد از سوپـرمارکـت

  • ما هر روز به فروشگاه ها و سوپرمارکت ها می رویم و از آنها خرید می کنیم اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که درباره آنها نمی دانیم یا نسبت به آنها توجهی نداریم. در این مقاله سعی شده به حداقل 30 مورد از مهمترین های زمان خرید از سوپرمارکت ها را بیان کنیم :

    ● قانون هایی که باید رعایت کنید

    1. کسی نمی داند بهترین زمان خرید کدام استسوپرمارکت
     در قدیم، فروشنده ها معمولا یک یا دو بار در هفته مواد غذایی را تحویل می گرفتند اما حالا هر روز مواد غذایی برای آنها آورده می شود و این نظریه که در بعضی روزهای خاص، مواد غذایی تازه تر هستند، ایده اشتباهی است. معمولا بهترین زمان برای خرید، صبح است. در این وقت، شما میتوانید بهترین و تازه ترین مواد غذایی را تهیه کنید. معمولا فروشگاه ها، صبح قفسه های مواد غذایی را با مواد غذایی تازه پر می کنند.

    2. از مغازه هایی که ویترین کوچک نمایش مواد غذایی دارند، خرید نکنید
     اگر به دنبال مواد غذایی تازه هستید، به مغازه هایی بروید که محوطه بزرگی را به نمایش مواد غذایی خود اختصاص داده اند. نمایش محصولات و مواد غذایی می تواند اطلاعات زیادی را درباره مواد غذایی به شما بدهد. معمولا ویترین های بزرگ، مواد غذایی بیشتری را در معرض دید شما قرار می دهد و شما انتخاب بیشتری برای برگزیدن مواد غذایی تازه خواهید داشت.

    3. سوپرمارکت های قدیمی بهترین نیستند
     شاید شما نیز از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهید مواد غذایی خود را از سوپرمارکت های قدیمی و ارزان قیمت تهیه کنید. معمولا مغازه های ارزان قیمت و قدیمی، مواد غذایی با کیفیت پایین را ارائه می کنند.

    4.سعی کنید میوه ها و مواد غذایی جدید را زیاد نخرید
     بیشتر از ۴۰۰ نوع مختلف میوه در بازارهای جهان وجود دارد. مردم تمایل دارند میوه هایی را بخرند که طرفداران بیشتری دارد. معمولا میوه هایی مثل سیب، پرتقال، موز و غیره سریع فروخته می شود. میوه ها و سبزیجات استاندارد، در فروشگاه ها تازه به فروش می رسند، بنابراین قفسه های آنها در فروشگاه ها سریع خالی و پر می شود. هنگامی که قصد خرید میوه جدیدی را دارید، بهتر است در ابتدا آن را بو کنید و از صاحب مغازه، سوالاتی را درباره محصول بپرسید و از تازگی محصول اطمینان حاصل کنید. معمولا میوه های عجیب و غیرمتعارف مدت زمان بیشتری در فروشگاه ها قرار می گیرند.

    5. نگاه دقیق تری به مواد غذایی زیبا بیندازید
     گاهی اوقات، مردم فکر می کنند مواد غذایی که در فروشگاه ها به صورت زیبایی چیده شده اند، دارای کیفیت بالایی هم هستند. تمام این کارها، معمولا برای جلب نظر خریدار است. بنابراین همیشه قبل از خرید هر چیز، به دقت مواد تشکیل دهنده آن را ببینید.

    6. فروشنده ها به خریداران مهربان، بیشتر احترام می گذارند
     رفتارهای محترمانه و دوستانه خریداران با فروشنده ها، می تواند در کیفیت خرید شما تاثیر بگذارد. همیشه این نکته را مد نظر قرار بدهید که رفتارهای دوستانه شما با صاحب مغازه، می تواند شما را در تهیه مواد غذایی تازه راهنمایی کند.

    7. زمان چطور روی شما تاثیر می گذارد؟
     می توانید همین امروز این قضیه را بررسی کنید. حتی اگر سوپرمارکت شلوغ باشد، فروشنده ها سعی می کنند اجناس شما را دیرتر حساب کنند. این کار طوری انجام می شود که شما زمان بیشتری در اختیار داشته باشید و به اطراف نگاه کنید. در قفسه ها چیزهای رنگارنگی وجود دارد که می توانند شما را بیشتر وسوسه کنند. خیلی از ما بدون اینکه اطلاع داشته باشیم در دام این شگرد گرفتار می شویم و بیشتر و بیشتر خرید می کنیم!

    8.تلفنی خرید کنید
     حالا سوپرمارکت های کوچک هم امکان سفارش تلفنی و تحویل در منزل دارند. به جای مراجعه هر روزه به سوپرمارکت از تلفن استفاده کنید و چیزهایی را که لازم دارید سفارش دهید. موقع تحویل گرفتن سفارشتان فاکتور خرید را مطالعه کنید. همینطور بررسی کنید که چیزی از سفارشتان از قلم نیفتاده باشد.
    9. احتمال اشتباه وجود دارد
     موقع حساب و کتاب خجالت را کنار بگذارید و از فروشنده بخواهید جزئیات را توضیح دهد. گاهی اتفاق می افتد که به خاطر شلوغی فروشگاه در حساب و کتاب ها اشتباهی رخ دهد. همه این اشتباهات عمدی نیست.

    ● شگردهایی که در کمین شماست

    10.از خرید مواد غذایی فله ای خودداری کنید. بعضی فروشندگان بعد از اینکه تاریخ مصرف این محصولات می گذرد به جای اینکه آنها را دور بیندازند برای فروش و سودجویی آنها را به صورت فله ای عرضه می کنند.

    11. پاک کردن تاریخ تولید و مصرف مواد غذایی یا با روش فیزیکی انجام می شود یا با حلال های شیمیایی انجام می شود. حتما قبل از خرید تاریخ تولید و مصرف را چک کنید. بیشتر مراقب باشید آثار خراشیدگی روی تاریخ مصرف نباشد.

    12. بیشتر اجناسی که در قسمت میانی راهروها گذاشته اند قدیمی و کهنه هستند، طبق تحقیقات روانشناسی، شما دقیقا وسط هر راهرو می ایستید و به این اجناس خیره می شوید و هر چه به چشمتان می آید بر می دارید.

    13. فریب رنگ های جذاب آبمیوه های غیرشرکتی را نخورید. واقعا معلوم نیست این محصولات در کجا و به چه شیوه ای تولید می شود.

    14.از نظر روانشناسی حتی اگر کسی گرسنه هم نباشد با دیدن یک غذای جدید علائم گرسنگی مثل دستور افت قند بدن، در بدنتان ظاهر می شود و به شما ندا می دهد که یک تکه هم شده از این نمونه های غذایی رایگان میل کنید. شاید هم گاهی اوقات از اینکه "نمی خواهم" بگویید، خجالت می کشید.

    15.بهتر است از خرید آجیل یا تخمه منصرف شوید. شیوه نگهداری این محصولات در سوپرمارکت به هیچ وجه قابل اطمینان نیست. حتما نباید این ممنوعیت را پس از مشاهده یک جانور خزنده در کیسه آخرین خریدتان لحاظ کنید. خرید محصولاتی که به صورت بهداشتی بسته بندی شده اند از این قاعده مستثناست!

    16. همیشه تاریخ تولید و مصرف را در بسته بندی ها بررسی کنید حتی اگر بسته خیلی نو و تازه به نظر برسد.

    17.معمولا جریان هوا در این منطقه آنقدر خنک و مطبوع است که با عبور از آن ناخودآگاه حس خوبی به شما دست می دهد. در آن لحظه چنان جوی شما را می گیرد که یک باکس نوشابه برمی دارید. در حالی که شاید اصلا نیازی به آن نداشته باشید. بهتر است در نهایت اعتماد به نفس به راه خود ادامه دهید و در آخر نیم نگاهی به اجناس این بخش بیندازید تا اگر احساس کردید لازم است خرید کنید، در این لحظه می بینید این اجناس از اول هم جایی در لیست خرید شما نداشته اند.

    ● به چه چیزهایی توجه کنم؟

    18.بهتر است مواد غذایی خام، خصوصا موادی که در کوتاه مدت فاسد می شوند را از فروشندگان آشنا یا مراکز معتبر فروش مواد غذایی تهیه کنید.

    19.مواد غذایی غیربسته بندی شده و خام را تازه انتخاب کنید و سعی کنید کیفیت ظاهری آن مانند بو، رنگ و سلامت فرم آنها، در بهترین وضعیت طبیعی باشد.

    20.دقت کنید بسته بندی ماده غذایی آسیب ندیده باشد به خصوص بسته بندی مواد غذایی منجمد باید سالم باشد و نشانه های خروج انجماد و انجماد مجدد در بسته بندی ها مشاهده نشود.

    21. مواد غذایی خام مانند شیر و فرآورده های آن باید حتما بسته بندی شوند و دارای تاریخ مصرف و مهر استاندارد باشند. از خرید فله و بدون بسته بندی و بدون تاریخ مصرف اینگونه مواد غذایی جدا خودداری شود.

    22.ماده غذایی در زمان خرید طبق توصیه های روی برچسب کالا نگهداری شده باشد. مثلا اگر روی بطری روغن مایع نوشته شده "دور از نور خورشید نگهداری شود"، در زمان خرید نیز بطری روغن باید در همین شرایط قرار داشته باشد. آیا اطمینان دارید که فروشنده از لحظه ورود محصول به مغازه آن را در همین شرایط نگهداری کرده است ؟

    23.ماده غذایی در هنگام خرید نباید تغییر ماهیت داده باشد. مثلا آبلیمو، تیره رنگ و یا سس مایونز دو فاز نشده باشد.

    24. مواد پروتئینی مثل گوشت، مرغ و ... باید در فروشگاه ها داخل یخچال نگهداری شود.

    25.از خرید گوشت چرخ کرده از قبل آماده شده خودداری کنید، مگر اینکه بسته بندی آن با مجوز سازمان دامپزشکی کشور انجام شده باشد.

    26.از خرید قوطی کنسرو له شده، باد کرده و زنگ زده خودداری کنید.

    27.زمان و دما در مورد مواد غذایی فاسدشدنی اهمیت فراوانی دارد. دمای مواد غذایی گوشتی و یا لبنی در هنگام خرید باید زیر هفت درجه سانتیگراد باشد.

    28.حتی اگر ماده غذایی اخذ پروانه های بهداشتی داشت باز هم مشخصات دیگر روی برچسب را بررسی کنید.

    29.فروشنده های مغازه های کوچکتر معمولا مواد غذایی که تاریخ انقضای آنها نزدیکتر است را جلوتر و سایر محصولات را به ترتیب تاریخ انقضا پشت سر آنها می چیننند.

    30. موقع خرید از سوپرمارکت چه چیزهایی را بررسی کنم؟
    - تاریخ تولید و انقضای مواد غذایی
    - شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    - آدرس کامل و تلفن محل تولید
    - شرایط نگهداری درج شده روی محصول (فریزر، یخچال یا دمای معمولی) و مطابقت آن با نحوه نگهداری ماده غذایی در فروشگاه
    - شماره ثبت و شماره بهره برداری

    منبع : روزنامه هفت صبح

    برچسب ها خرید ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان