خانه

ماهی های قرمز عید و دردسرهای آنها

  • ماهی قرمز:ماهی قرمز، عید، تنگ
    از همین رو، دوستداران محیط‌زیست، به‌ویژه حامیان حیوانات تلاش می‌کنند به شیوه‌های گوناگون ضمن اطلاع‌رسانی مانع از این رسم نادرست شوند آنچه در پی می‌آید مطلبی است در همین زمینه به قلم مجید چاکری یکی از حامیان حیوانات، براساس آمارهای غیررسمی سالانه ده‌ها میلیون قطعه ماهی قرمز در کشور تولید و برای عرضه روانه بازار می‌شوند تعدادی بی‌شماری از آنها طی فرایند تولید‌، توزیع و انتقال با درد و رنج فراوان می‌میرند و بقیه هم که به خانه‌های ما می‌رسند.
    با گذشت چند‌ماه از جشن نوروز تلف می‌شوند این بدان معناست که هرساله برای برگزاری این رسم به ده‌ها میلیون ماهی درد و رنج فراوان وارد شده و در انتهای راه نیز همه آنها نابود می‌شوند با نگاهی به این آمار متوجه می‌شویم هر سال در آستانه سال نو حدود 10 میلیون قطعه ماهی قربانی آیینی مرتبط با جشن سال نو می‌شوند که هدف آن بزرگداشت زندگی و رویش مجدد است!

    خرید و فروش و حق مالکیت بر حیوانات:
    حامیان حیوانات معتقدند درصورت خرید و فروش حیوانات باید با آنها با محبت و احترام رفتار کرد و شخص خریدار باید شرایط نگهداری صحیح از آن موجود را فراهم کند. این درحالی است که اکثر ما ماهی قرمز را به‌عنوان یک کالای بی‌ارزش می‌شناسیم و با توجه به هزینه‌ای که برای آن می‌پردازیم خود را مالک زندگی او می‌دانیم. درواقع این نگاه باعث شده که این موجودات زیبا جایگاه خود را به‌عنوان موجود زنده لایق احترام ازدست داده و به موجوداتی همسنگ مبل‌، مجسمه و... تبدیل شوند. در اغلب موارد در خانه‌های اکثر ما حتی شرایط برای تأمین نخستین نیازهای زندگی ماهی قرمز نیز وجود ندارد اما ما بی‌توجه به این موضوع و تنها به‌دلیل اینکه از داشتن ماهی‌های قرمز در منزل لذت می‌بریم آنها را می‌خریم و ضمن شکنجه، مرگ زودهنگام ماهی‌های قرمز را رقم می‌زنیم. حامیان حقوق حیوانات خرید و فروش و هرنوع برخورد کالاگونه با حیوانات را غیراخلاقی می‌دانند‌ و با اصل تولید حیوانات برای فروش مخالف هستند و این اقدام را نقض حقوق حیوانات می‌دانند.

    جایگزین کردن سایر حیوانات به جای ماهی قرمز در هفت سین:
    با ایجاد بازار خرید و فروش ماهی‌قرمز در اواخر هر سال‌، شرایط برای سوءاستفاده‌ سودجویان هموار می‌شود تا آنجا که علاوه بر ماهی قرمز، به فروش جاندارانی چون سمندر‌، ماهی‌ فایتر‌، مار، لاک‌پشت و... ‌اقدام می‌کنند. بسیاری از افراد نیز این موجودات زیبا را می‌خرند وبرخی نیز این موجودات را جایگزین ماهی‌قرمز می‌کنند.
    حامیان حیوانات معتقدند اگر قرار است با این کار ظلم به ماهی قرمز کمتر شود این عمل اقدامی نسنجیده است زیرا به جای ماهی‌قرمز، موجود دیگری قربانی می‌شود. بدیهی است هدف از حذف ماهی قرمز‌، پایان دادن به چرخه‌ تولید‌، عرضه‌ و نگهداری این موجود با هدف پیشگیری از ظلمی است که در حق این موجودات روا می‌شود. براین اساس، هر موجود دیگری هم که جایگزین ماهی‌قرمز شود بازهم گروه‌های حامی حیوانات و حمایت از حقوق حیوانات برای پایان دادن به این ظلم تلاش خواهند کرد.
    در واقع کسانی که اقدام به جایگزینی ماهی قرمز می‌کنند احتمالا این کار را نه با هدف حمایت از ماهی قرمز بلکه تنها برای ارضای حس تملک‌طلبی خود انجام می‌دهند. در واقع آنها می‌خواهند حتما موجودی را بخرند و فرقی هم نمی‌کند که آن موجود ماهی قرمز باشد یا موجود درحال انقراضی همچون سمندر لرستانی.

    زندگی را عیدی می‌دهیم:
    امسال شماری از گروه‌های حامی حقوق حیوانات با تشکیل کمپینی با عنوان «زندگی را عیدی می‌دهیم» کوشیده‌اند ضمن فراخوان آثار و تعیین جوایزی برای آثار برتر، در این زمینه گام‌های جدی‌تری بردارند. هدف گروه‌های حمایت از حیوانات مخالفت با خرید و فروش ماهی‌قرمز و حذف سیستمی است که حتی در بهترین حالت‌های مورد تصور برای آن، باعث زندانی بودن‌، تحت تملک بودن‌، حیوان خانگی بودن و. . . یک موجود زنده می‌شود. در واقع گروه‌های حمایت از حیوانات و حمایت از حقوق حیوانات با تلاش برای رهایی ماهی قرمز از این سیستم می‌خواهند جلوی شکنجه و کشتار سالانه این موجود زیبا را بگیرند و احتمالا به همین دلیل است که نام زندگی را عیدی می‌دهیم را برای پویش خود انتخاب کرده‌اند.
     مهمان‌های کوچک قرمز عید و هشدارهای خرید و نگهداری:
    ماهی قرمز یا ماهی حوض از خانواده کپور ماهیان است که به دست انسان اهلی شده است و قدمت پرورش آن در جهان به بیش از هزار و 600 سال می‌رسد این گونه را برای نخستین بار چینی‌ها تکثیر و پرورش دادند و و پس از آن وارد ژاپن و سپس وارد کشورهای اروپایی و حدود 80 سال پیش نیز هم‌زمان با ورود صنعت چای به ایران وارد شد و به دلیل زیبایی و رغبت مردم برای خرید، صنعت تکثیر و پرورش آن در کشور توسعه یافت.
    به گزارش ایسنا، ماهی قرمز جزو آبزیان زینتی است که مردم به دلیل زیبایی ظاهری آبزیان زینتی را نگهداری می‌کنند؛ به طوریکه بر اساس تحقیقات علمی انجام شده 15 دقیقه نگاه کردن به آکواریوم ماهی 48 ساعت استرس‌های روحی و روانی انسان‌ها را می‌کاهد. لذا آبزیان زینتی در جهان طرفداران زیادی دارد و 180 کشور دنیا صادرات و واردات ماهیان زینتی دارند؛ به طوریکه میزان حجم مبادلات آبزیان زینتی سالانه بیش از 15 میلیارد دلار است.هم‌اکنون 100شکل مختلف از این گونه ماهی وجود دارد که بیش از 30 مدل آن در کشورمان موجود است.
    در حال حاضر در کشورمان بیش از 380 مرکز مجاز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی وجود دارد که عمدتا این مراکز در اصفهان با مرکزیت کاشان، استان مرکزی با مرکزیت محلات، قزوین و مازندران است.
    با توجه به اینکه صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی اشتغالزایی بالایی دارد و هر 50 هزار قطعه ماهی زینتی 15 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند و همچنین بازگشت سرمایه بسیار کوتاهی دارد که از چند روز و نهایتا یک ماه است و تکثیر و پرورش آن امری آسان است، از این صنعت استقبال بالایی شده است به طوریکه کشورمان هم جزو تولیدکنندگان بزرگ و هم جزو واردکنندگان بزرگ آبزیان زینتی است؛ گونه‌هایی که علم تکثیر آن در کشورمان وجود ندارد، وارد می‌شود.
    گفتنی است؛ طی 10 ماهه ابتدای امسال بیش از 105 میلیون قطعه آبزی زینتی از جمله ماهی قرمز در کشورمان تکثیر و پرورش یافته و 12 میلیون قطعه انواع آبزیان زینتی وارد کشور شده است و با توجه به اینکه هر ساله در نزدیکی ایام عید تقاضا و استقبال خرید این گونه از آبزیان در کشورمان افزایش می‌یابد، سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت بیماری‌های آبزیان و در راستای رعایت مسایل بهداشتی و انسانی در خرید و نگهداری مواردی را اطلاع رسانی می‌کند که در این زمینه کاظم عبدی - مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی اعلام کرد: سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع بهداشتی موافق عرضه ماهیان زینتی و مخالف عرضه و نگهداری لاک پشت، حلزون، سمندر و دیگر خزندگان و دوزیستان است.

    ماهیان قرمز را در تالاب‌ها و رودخانه‌های دائمی رها نکنید:
    مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه نباید ماهیان قرمز را در تالاب‌ها و رودخانه‌ها رها کرد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در زمان خرید و نگهداری ماهی قرمز تاکید کرد.
    به گزارش ایسنا، قربانعلی محمدپور اظهار کرد: دست گرفتن ماهی‌های قرمز خطرناک است و احتمال انتقال بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های پوستی را به همراه دارد.
    وی ادامه داد: والدین باید از تماس مستقیم کودکان با ماهیان قرمز جلوگیری و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا احتمال انتقال بیماری به حداقل برسد.
    مدیرکل محیط زیست استان همدان تصریح کرد: اگر خانواده‌ها برای کلرزنی آب ماهی‌ها از آب شهری استفاده می‌کنند باید آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهند تا کلر موجوددر آن از بین برود.

    چطور از ماهی قرمز نگهداری کنیم:
    محمدپور افزود: برای تغذیه‌ی ماهی‌ها باید از غذاهای آماده و در فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ ماهی زینتی استفاده کنند و آب تعویضی ماهی‌ها را در چاه فاضلاب بریزند و برای ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی‌ها در صورت امکان از نمک طعام، پر کلرین و بتادین استفاده شود.

    منبع: همشهری آنلاین
    گردآورنده: زیباکده

     

    برچسب ها خرید , سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان