خانه

معرفی برندهای مطرح جهان: اپل

  •  عرضه گوشی هوشمند آی فون در سال 2007 که این بازار را دگرگون کرد، تبلت آی پد در سال 2010 و همچنین خط تولید لپ تاپ های مک بوک بار دیگر نبوغ مرد همه کاره اپل را به اثبات رساند در یکی از روزهای سال 1976، "استیو جابز" 21 ساله کار خود در شرکت "آتاری" را رها کرده و دوست خود "استیو وزنیاک" را نیز برای کناره گیری از شرکت "اچ پی" متقاعد کرد. این دو در گاراژ منزل استیو واقع در "کوپرتینو کالیفرنیا" شرکت "اپل" را تاسیس کردند اولین محصول استیو جابز و استیو وزنیاک کیت رایانه ای "اپل I" با قیمت 666 دلار بود که توسط وزنیاک ساخته و در فروشگاه های محلی به فروش رسید.

     پس از عرضه اپل I چه شد؟

     وزنیاک فعالیت خود برای بهبود طراحی و عملکرد محصولشان را آغاز کرد. اپل I به نوعی همانند یک اسباب بازی برای علاقمندان به رایانه بود و از این رو، وزنیاک باید ویژگی های جذاب تری را برای جلب نظر عامه مردم به آن اضافه می کرد افزایش قدرت گرافیکی برای نمایش عکس و متن به صورت همزمان و طراحی دیسک درایو فلاپی به عنوان ابزاری ساده برای ذخیره داده ها از جمله این اقدام ها بود یک سال بعد در پنجم ژوئن 1977، رایانه "اپل II " با قیمت 1298 دلار برای مدل با حافظه 4 کیلوبایت و 2698 دلار برای مدل با حافظه 48 کیلو بایت روانه بازار شد و به محصولی انقلابی در بازار رایانه های شخصی مبدل شد. این دستگاه از قابلیت های صوتی، زبان برنامه نویسی بیسیک و قدرت پردازش 16 بیتی با استفاده از پردازنده "MOS Technology 6502 1 MHz" بهره می برد.

     رایانه شخصی اپل II با عملکردی آسان به منظور استفاده روزانه و مناسب برای هر نوع کاربر بود. محبوبیت و شهرت این ایده خلاقانه، خیلی زود موسسان گاراژ نشین اپل را به میلیونرهایی مشهور مبدل کرد مدل های بعدی با طراحی اپل II اما سرعت پردازش بیشتر روانه بازار شدند. در سال 1978، جابز و وزنیاک اولین دیسک درایو فلاپی خارجی 5.25 اینچی را طراحی کردند. این دو در سال 1979، خط تولید اپل II را با ارائه مدل "اپل II پلاس" گسترش دادند.

    این دستگاه از حافظه 48 کیلو بایتی که قابلیت ارتقا تا 64 کیلوبایت را داشت بهره می برد و برای اولین بار "حافظه رام" در آن معرفی شد در همین سال، اپل اولین چاپگر حرارتی خود به نام "سایلن تایپ" را روانه بازار کرد که از کاغذهای حرارتی مخصوص استفاده می کرد. این پرینتر از طریق یک کارت رابط به رایانه اپل متصل می شد رایانه "اپل IIe" محبوب ترین و پرفروش ترین مدل از این سری بود که در سال 1983 عرضه شد. بهبودهای حاصل شده در آن شامل استفاده از تراشه های سریعتر، درایوهای دیسک دوتایی، ارتقا گرافیک و ظرفیت حافظه به 128 کیلو بایت که قابل ارتقا از طریق کارت های خارجی به 1 مگابایت نیز بود، می شد در خلال دهه هشتاد و نود میلادی اپل II به دستگاه رایانه ای استاندارد در دبستان های آمریکا مبدل شده بود در زمان توقف تولید این محصول، بیش از 2 میلیون دستگاه از آن به فروش رسیده بود و روند استفاده از رایانه های شخصی در مکان های مختلف شامل منزل، اداره، مدرسه رو به افزایش بود.

    اما برنامه بعدی اپل چه می توانست باشد؟

    دو پروژه لیزا و مکینتاش در دستور کار اپل قرار گرفته بود اما یک مساله دچار تغییر شده بود؛ استیو وزنیاک مرد متفکر و مهندس خلاق اپل دیگر پشتیبان دیدگاه های بلندپروازانه استیو جابز نبود. در سال 1981، او به دلیل سقوط هواپیمایش و از دست دادن موقتی حافظه کوتاه مدت خود از اپل کناره گیری کرده بود. در این زمان "جف راسکین" مسئول پروژه کم هزینه تر "مکینتاش" و "بیل اتکینسون" مسئول پروژه مهمتر، پر هزینه تر و تجاری محور "لیزا" بودند.
    توسعه لیزا در سال 1978 آغاز شد و یک سال بعد پروژه مکینتاش نیز کلید خورد. در حالی که جابز توجه بیشتری به پروژه لیزا داشت، راسکین با الهام از گذشته و رایانه اپل II که دستگاهی با کاربری ساده برای استفاده روزانه همگان بود، پروژه مکینتاش را دنبال می کرد. نمونه اولیه مک از پردازنده 6809E" موتورولا"، 64 کیلوبایت حافظه و گرافیک تک رنگی مناسب برای نمایشگرهایی با رزولوشن 256*256 پیکسل بهره می برد.

    جابز که تحت تاثیر فعالیت های گروه مکینتاش قرار گرفته بود، تصمیم گرفت تا توجه خود را به آن معطوف کند. در سال 1981 و با توجه به کناره گیری راسکین از اپل، استیو جابز به طور کامل درگیر پروژه مکینتاش شده بود. پس از دیدار از آزمایشگاه "زیراکس" و دیدن پیش نمایش "رابط کاربری گرافیکی زیراکس آلتو" جابز متقاعد شده بود که این رابط کاربری می تواند در موفقیت هرچه بیشتر مکینتاش و لیزا موثر باشد. سرانجام مکینتاش در بیست و دوم ژانویه 1984 و یک سال پس از عرضه مدل لیزا روانه بازار شد. محصول نهایی از حافظه 128 کیلوبایت قابل ارتقا تا 512 کیلوبایت، پردازنده موتورولا 68000، درایو فلاپی داخلی 3.5 اینچی و نمایشگری با رزولوشن 384*256 پیکسل بهره می برد. "مک رایت" ابزاری برای پردازش متن و "مک پینت" برنامه گرافیکی ساده اپل، دو برنامه محبوبی بودند که با مکینتاش ارائه شدند. مک 2495 دلار قیمت گذاری شد که بسیار کمتر از مدل لیزا با قیمت گزاف 9995 دلاری که از دیسک سخت داخلی بهره می برد، بود.

    در سال 1984، مدل های جدیدی از رایانه های شخصی ارزان قیمت با ویژگی های بهتر نسبت به محصولات اپل روانه بازار شده بودند. جابز که می دانست برای حفظ رقابت پذیری مک باید به ارتقا ویژگی های آن بپردازد، مذاکرات بی نتیجه ای را با "جان اسکالی" مدیر عامل وقت اپل انجام داد که در نهایت نیز منجر به کناره گیری استیو از اپل در سال 1985 شد.
    پس از کناره گیری جابز، اپل نسخه هایی از سیستم مک را روانه بازار کرد و در سال 1986 "مکینتاش پلاس" را برای جبران محدودیت های نسخه اصلی آن روانه بازار کرد. در سال 1987 "مکینتاش II " روانه بازار شد که از پردازنده های سریعتر "68020 موتورولا" و گرافیک رنگی بهره می برد. برای رقابت با رایانه های شخصی ارزان تر شرکت های رقیب نیز مدل SE مک در همان سال روانه بازار شد.

    در سال های دهه هشتاد و نود میلادی، اپل دستگاه قابل حمل "پاور بوک" و "پی دی ای نیوتن" را نیز روانه بازار کرد اما به دلیل معماری اختصاصی محصولات این شرکت نرم افزارهای متعلق به آن همیشه پر هزینه و گران بودند و این محصولات نیز نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند.
    در سال 1992 و با توجه به عرضه گسترده رایانه های شخصی ارزان قیمت فروش محصولات مک به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و شرایط مالی اپل بحرانی شده بود. با این وجود، سرنوشت اپل بار دیگر با بازگشت موسس آن (استیو جابز) در سال 1997 تغییر کرد. وی بار دیگر رویکردهای اصلی اپل و نوآوری خود را در دستور کار این شرکت قرار داد.
    نگاه دقیق و رهبری بی نظیر جابز که در گذشته به تولید محصولاتی مانند اپل II و مکینتاش منجر شده بود، این بار در قالب رایانه همه در یکی "آی مک" نمود پیدا کرد. این دستگاه با بدنه سفید شفاف و بخش های رنگی و قیمت 999 دلار تا حدود زیادی شکست های گذشته اپل را جبران کرد.

    در سال 2001 و پس از چندین سال تحقیق و توسعه، اپل سیستم عامل "MAC OS X" که مصرف کنندگان عادی و حرفه ای را هدف گذاری کرده بود، روانه بازار کرد. عرضه این نرم افزار در کنار آی مک بار دیگر باعث سوددهی اپل شد و عرضه پخش کننده موسیقی "آی پاد" راه را برای موفقیت های آینده اپل هموار کرد.
    مک مینی رایانه جمع و جور اپل نیز در سال 2005 عرضه شد و لقب ارزان ترین رایانه تولیدی این شرکت را به خود اختصاص داد. در سال 2006، اپل استفاده از پردازنده های اینتل را در دستور کار خود قرار داد که قدرت و سرعت دو برابر را برای دستگاه های این شرکت و اجرای روان تر نرم افزارهای آن را در پی داشت.
    عرضه گوشی هوشمند آی فون در سال 2007 که این بازار را دگرگون کرد، تبلت آی پد در سال 2010 و همچنین خط تولید لپ تاپ های مک بوک بار دیگر نبوغ مرد همه کاره اپل را به اثبات رساند.

     اما سال 2011 به کابوسی فراموش نشدنی برای عاشقان اپل مبدل شد. بدون شک پنجم اکتبر 2011 تاریخی است که بسیاری از مردم جهان هیچ گاه آن را فراموش نخواهند کرد. روزی که دنیای فن آوری یکی از سرشناس ترین و خلاق ترین اعضای خود را از دست داد. مردی که حتی رقبای وی نبوغ و استعداد بی نظیرش را مورد تحسین و ستایش قرار داده و از دست دادن وی را بسیار غم انگیز دانستند. استیو جابز که همانند سیب گاز زده اپل نماد این شرکت محسوب می شد، پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان سرانجام در این روز برای همیشه با هواداران خود خداحافظی کرد تا جهان با فقدان یکی از نوابغش مواجه شود نقش استیو جابز در پیشرفت دنیای فن آوری بسیار چشمگیر بوده و موفقیت های بزرگی را برای وی در این زمینه به همراه داشت. مردی که با ایده های خلاقانه و معرفی محصولات جدید اپل شور و هیجان خاصی را در میان طرفداران این شرکت ایجاد می کرد. جابز زندگی کوتاهی را تجربه کرد اما ایده ها و خدمات بی نظیرش هیچ گاه فراموش نخواهند شد در حال حاضر تیم کوک ریاست شرکتی را بر عهده دارد که ارزش بازار آن به بیش از 500 میلیارد دلار رسیده و در صدر لیست برترین شرکت های فن آوری جهان قرار دارد.

    منبع: سایت پول نیوز

    برچسب ها آقایان , خرید , مد , موفقیت , هنر ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان