خانه

معرفی برندهای مطرح جهان(آیکیا)

  • پول نیوز، مازیار دانیالی - شرکت "آیکیا" ارائه دهنده گستره وسیعی از مبلمان و محصولات خانگی با طراحی های جالب توجه و کاربردی است. قیمت محصولات این شرکت نیز بسیار رقابتی بوده و تقاضای دامنه وسیعی از مشتری ها را پوشش می دهد. در واقع، این ایده همواره مورد توجه آیکیا بوده که از زمان طراحی و توسعه محصول تا زمان عرضه آن، چگونه تعاملی مثبت و سازنده با مشتری ها برقرار کند.

    هر فردی می تواند محصولی با کیفیت بالا به همراه برچسب قیمتی گران و یا محصولی با کیفیت پایین و قیمت ارزان تولید کند، اما برای تولید محصولاتی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب باید شیوه هایی مقرون به صرفه و خلاقانه به کار گرفته شوند. این مساله ای است که آیکیا آن را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. استفاده از مواد خام مناسب و تنظیم تولید برای برآورده کردن نیاز و سلیقه افراد مختلف به معنای کاهش هزینه های این شرکت است. بدون شک، افزون بر آیکیا، مشتری های آن نیز از این صرفه جویی در هزینه ها بهره مند می شوند اما داستان شکل گیری آیکیا به سال 1943 یعنی زمانی که موسس آن "آینگوار کامپراد" سوئدی 17 ساله بود، باز می گردد. در واقع، وی کسب و کار خود را از دوران کودکی و با خرید فله ای کبریت و خرده فروشی آنها آغاز کرد. پس از مدتی فعالیت هایش را به فروش ماهی، تزئینات جشن کریسمس، غلات و در نهایت مداد و خودکار که در سال 1935 یک پدیده جدید محسوب می شد، گسترش داد. کمپراد در استفاده از منابع خود بسیار هوشمند عمل می کرد و با دوچرخه و بعدها خودرو حمل شیر، محصولاتش را تحویل می داد.

    اما در سال 1943 با پولی که به عنوان هدیه از پدر خود دریافت کرد، آیکیا را تاسیس کرد. وی از حروف اول نام و نام خانوادگیش (Ingvar Kamprad )، حرف اول نام روستایی که در آن متولد شده بود (Elmtraryd ) و حرف اول نام روستای مجاور (Agunnaryd ) نام آیکیا (IKEA) را انتخاب کرد. کمپراد در آن دوران محصولات مختلفی مانند مداد، کیف پول، ساعت، جوراب و ... را به شیوه حضوری و فروش مستقیم به مشتری ها ارائه می کرد. نخستین آگهی تبلیغاتی آیکیا به سال 1945 در روزنامه محلی چاپ شد و پس از آن، کاتالوگ های اولیه آن نیز از سوی کمپراد ارائه شد.
    مبلمان برای اولین بار در سال 1947 وارد محصولات آیکیا شد و بازخورد مثبت مشتری ها را در پی داشت. سرانجام اینگوار به صورت تخصصی در سال 1951 تولید و عرضه مبلمان را آغاز کرد و عرضه دیگر محصولات را از دامنه فروش آیکیا خارج کرد. اولین کاتالوگ مبلمان آیکیا نیز در همان سال منتشر شد و دو سال بعد برای افزایش رقابت پذیری اولین نمایشگاه مبلمان این شرکت در المهولت (Almhult) افتتاح شد. عامل رقابت پذیری موجب شد تا کمپراد در سال 1955 تصمیم به آغاز طراحی مبلمان های خود بگیرد.

    طراحی شخصی مبلمان برای فروشگاه های آیکیا موجب شد تا این شرکت بر قیمت پایین و عملکرد بهتر محصولاتش تمرکز کند که در نهایت موفقیت های بسیاری را برای آن در پی داشت. در همان دوران بود که یکی از کارمندان آیکیا برای آنکه میزی را در قسمت بار خودرو جا داده و آسیبی به آن وارد نشود، پایه های آن را جدا کرد.
    این مساله ایده طراحی محصولاتی که در بسته بندی های کم حجم و تخت قرار می گیرند را به کمپراد داد. از این رو، آیکیا در سال 1956 ایده مذکور را برای کاهش هزینه ها از طریق کاهش هزینه های حمل و نقل، فضای نگهداری و انبار، آسیب های حمل و نقل و هزینه های کارگر، اجرایی کرد. میز اِلاُوت (Lovet) اولین محصول آیکیا بود که در بسته بندی های تخت ارائه شد.
    اولین فروشگاه مجهز و کامل آیکیا نیز به سال 1958 در آلم هولت افتتاح شد. در آن زمان، این فروشگاه با مساحت 6 هزار و 700 متر مربع، بزرگترین نمایشگاه مبلمان در کل اسکاندیناوی محسوب می شد. پس از افتتاح فروشگاه استکهلم که با الهام از موزه "گوگنهایم" در شهر نیویورک به صورت مدور ساخته شده بود، نخستین فروشگاه برون مرزی آیکیا نیز به سال 1963 در اسلو پایتخت نروژ افتتاح شد.

    آکیا در سال 1973 نخستین فروشگاه خارج از اسکاندیناوی خود را در زوریخ پایتخت سوئیس افتتاح کرد. رشد سریع فعالیت های این شرکت در سال 1974 به آلمان و شهر مونیخ کشیده شد. در حال حاضر، آلمان همچنان بزرگترین بازار محصولات آیکیا محسوب می شود. فروشگاه آیکیا در استرالیا به سال 1975 و یک سال بعد در کانادا افتتاح شد که ظرف دو سال محصولات این شرکت را روانه دو قاره جدید کردند. فروشگاه آیکیا در آمریکا و انگلیس نیز به ترتیب در سال های 1985 و 1987 افتتاح شدند. طی بیش از یک دهه گذشته نیز آیکیا وارد بازارهای روسیه و ژاپن شده است.

    آیکیا در سال 2006 بخش مواد غذایی خود را نیز راه اندازی کرد. ارائه محصولات غذایی با کیفیت بالا بر اساس دستور آشپزی سوئدی و همچون همیشه با قیمتی مناسب در دستور کار این بخش قرار دارد آیکیا هم اکنون در بیش از 36 کشور فعال بوده و بزرگترین تولید کننده مبلمان در جهان محسوب می شود. دیدگاه این شرکت همواره بر بهتر کردن تجربه زندگی روزانه افراد استوار بوده است. ارائه محصولاتی کاربردی و بادوام که بسیاری قادر به تهیه آنها هستند نیز موید این مساله است.

    منبع: سایت پول نیوز

       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان