خانه

نسخه‌اي براي لباس‌هاي لكه‌دار

  • لكه هرقدر هم ريز باشد، اما در لباس‌هاي با رنگ روشن، كاملا خودنمايي مي‌كند. اگر پيراهن يا مانتوي سفيد برتن داشته باشيد، بايد خيلي احتياط كنيد، چون لكه بر روي لباس سفيد همچون مهري است بر روي كاغذ!
    اغلب مردم بعد از آنكه لباس‌هايشان لكه‌دار مي‌شود آنها را غيرقابل استفاده تلقي مي‌كنند. اما هر لكه‌اي نسخه‌اي براي از بين بردن از روي لباس دارد.
    فرمول كلي براي از بين بردن لكه روي پوشاك شست‌‌و‌شو است. اما همين شست‌‌و‌شو در بعضي موارد ممكن است باعث تثبيت لكه براي هميشه بر روي لباس شود.
    خيلي از لكه‌ها همچون لكه چربي، جوهر و كثيفي‌هاي نقطه‌اي را به شرط آنكه عمقي نباشد و زمان زيادي از ايجاد لكه بر روي لباس نگذشته باشد، مي‌توان با مايع لكه بر برطرف كرد. بدين ترتيب كه مقداري از مايع لكه بر را بلافاصله بر روي محل موردنظر به شعاع 2 سانتي‌متر تا اطراف لكه اسپري كرده و چند ثانيه محل لكه را ماساژ دهيد، سپس با آب ولرم آن را بشوييد. اگر هنوز لكه به‌طور كامل از بين نرفت همين عمل را اين‌بار با اسپري بيشتر تكرار كنيد.
    اين فرمول همان‌طور كه در بالا اشاره شد راهكار كلي براي حذف انواع لكه است. اما چنانچه لباس شما در يك مهماني شبانه يا در محل كار لكه‌دار شد در اين صورت در همان لحظه امكان حذف آن وجود ندارد و در نتيجه لكه روي لباس كاملا تثبيت مي‌شود.
    درچنين حالتي مي‌توانيد با پيروي از يكي از اين راهكارها اقدام به برطرف كردن لكه كنيد.
    لكه آبرنگ
    زدودن لكه آبرنگ ساده است. براي اين منظور، آن را با آب سرد بشوييد و سپس با آب نيمگرم و پودر رختشويي آن را تميز بشوييد و‌ آب بكشيد. اگر لكه خيلي سمج بود و پاك نشد، پنبه را به گليسيرين آغشته كنيد و روي محل لكه بماليد، سپس با آب گرم و پودر رختشويي شست‌و‌‌شو دهيد.
    درصورت نتيجه نگرفتن از تربانتين هم مي‌توانيد استفاده كنيد.
    لكه‌هاي پلاستيكي
    درصورت ايجاد لكه‌هايي به اين شكل، ابتدا اضافي رنگ را بتراشيد، سپس به آن نفت خام بماليد و با پنبه پاك كنيد. پس از اين كار، آن را با آب گرم و صابون بشوييد.
    لكه‌هاي رنگي روغني
    اگر اين لكه‌ها كهنه و خشك است قيد پاك كردن آن را بزنيد كه تقريبا غيرممكن است.
    اما درصورتي‌كه هنوز خشك نشده يا يكي دو روز از آن گذشته است، اضافه رنگ را با لبه تيز كارد بگيريد، سپس پنبه‌اي را به تربانتين آغشته كنيد و روي لكه بماليد. سپس با پنبه ديگري آن را پاك كنيد. اين كار را چندين بار تكرار كنيد.
    لكه جوهر
    لباسي كه به جوهر آلوده شده است به مدت5 دقيقه درظرف پر از شير بخوابانيد، سپس آن را بيرون آورده و با آب معمولي بشوييد. اثر لكه جوهر به كلي از بين خواهد رفت.
    اثر زنگ‌زدگي روي لباس
    براي پاك كردن زنگ‌زدگي روي لباس بايد به مدت 10 دقيقه با دواي ضد زنگ، لكه را ماساژ دهيد.بعد محل لكه را با پودر رختشويي بشوييد. هيچ‌گاه محل زنگ‌زدگي را با صابون نشوييد.
    زردشدن بر اثر گرماي زياد اتو
    اگر لباس شما بر اثر گرماي زياد اتو زرد شد، مي‌توانيد پياز را دو نيم كنيد و روي پارچه بماليد. سپس آن را داخل آب‌سرد به مدت چند دقيقه خيس كرده و آن را بشوييد.
    لكه مدادهاي چرب آرايشي
    براي پاك كردن اين لكه‌ها، كافي است، ابتدا باقي مانده ماده ايجاد كننده لكه را با جسمي نوك تيز به آرامي برداريد. سپس دوتكه دستمال توالت در دو طرف لكه قرار دهيد و اتوي گرم را به روي يكي از كاغذها در محل لكه فشار دهيد. به اين ترتيب چربي موجود در لكه آب مي‌شود و جذب دستمال كاغذي‌ها مي‌شود.در مورد ايجاد اين لكه‌ها به روي موكت يا فرش پس از برداشتن پارافين سفت شده از روي سطح، تنها يك كاغذ بر روي سطح لكه قرار دهيد و اتو بكشيد.
    لكه گل و لاي
    درچنين مواقعي، يك عدد سيب زميني را با چاقو دو نيم كنيد و بر روي لكه بماليد، سپس لباس را در آب سرد بخيسانيد و با مواد شوينده شست‌و‌شو دهيد. درصورتي‌كه لكه همچنان پايدار ماند، دستمال را به الكل آغشته كنيد و بر روي لكه بماليد.
    لكه رژ لب
    براي پاك كردن اين لكه مي‌توانيد با ماليدن خميردندان به روي محل لكه و سپس شست‌و‌شو آن را به طور كامل از بين ببريد.
    البته پاشيدن اسپري مو نيز براي از بين بردن چنين لكه‌هايي بسيار مفيد است. راهكار ديگر براي اين منظور استفاده از الكل است.

    منبع : بازارنامه

    برچسب ها زندگی ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
  • دریا ۱۳۹۱/۶/۲۸
    ادمین جونم وقت نکرده بودم ازت تشکر کنم این مطلب عالی بود و جواب داد روی شلوار لیم هم که خودکار پررنگ کشیده بود رو تو ظرف یه کم شیر گذاشتم تا کارمو انجام دادم یکی دو ساعت گذشت بعد با شامپوی بیخودی شستم عالی شد اصلا اثری ازش نموند. مرسی
  • زیباکده ۱۳۹۱/۶/۲۸
    ما از شما ممنونیم که به نوشته های ما اطمینان کردین و استفاده کردید.
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان