خانه

نکات مهمی که زبان شما درباره سلامتی تان می گوید

  • درد، خارش، لکه های بدبو و بوی بد دهان و ... بدنتان همیشه به شما هشدار می دهد که وضعیت سلامتی تان چگونه است و چه اتفاقاتی در بدنتان می افتد. اما یک قسمت از بدنتان وجود دارد که هیچ وقت به آن توجه نمی کنید: زبان. در طب چینی و غربی تشخیص بیماری ها بر اساس رنگ و بافت زبان انجام می گیرد و بی دلیل نیست که پزشکان همیشه از بیماران می خواهند که دهانشان را باز کرده و بگویند:آآآآ !

    با خواندن این مقاله به نوعی به طب پزشکی حرفه ای دسترسی پیدا می کنید. یک آیینه دستتان بگیرید و به زبانتان نگاهی بیندازید. اطلاعات زیر را بخوانید تا بفهمید زبانتان چه چیزی می خواهد به شما بگوید و اگر هر یک از این علائم را تشخیص دادید، برای تشخیص کامل تر و درمان، آن را با پزشک یا دندان پزشکتان در میان بگذارید.

    1. سطح صاف و رنگ پریدهزبان
    سطح زبان همیشه باید کمی ناهموار باشد، اما اگر سطح زبانتان صاف است، ممکن است نشانه ی کمبود B12 یا آهن باشد.

    2. سیاه و تیره شدن سطح زبان یا زبان مو دار
    شاید کمی چندش آور به نظر برسد، اما دقیقاً به آن معنا نیست که فولیکول های مو روی زبانتان جوانه بزند! فقط این طور به نظر می رسد، چون ترشحات، روی سطح زبان انباشته شده اند و تیره به نظر می رسند. این یک هشدار برای شماست تا به بهداشت زبان و دهانتان بیشتر برسید. بهداشت نامناسب دهان و دندان خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. زبان سیاه ممکن است نشانه ی عفونت قارچی باشد. شاید توسط یک عامل پنهانی که سیستم ایمنی بدنتان را به هم ریخته، به وجود آمده باشد، مثل دیابت.

    3. بزرگ شدن بیش از حد زبان
    اگر احساس می کنید زبانتان متورم شده یا بزرگ به نظر می رسد ممکن است نشان دهنده این باشد که کم کاری تیروئید دارید. یعنی بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند که در این صورت سوخت و ساز بدن کم شدهو سطح انرژی تان افت پیدا می کند.

    4. شیار یا شکاف زبان
    اگر متوجه ترک های عمیق و یا شیارهایی روی سطح یا کناره های زبانتان شدید، ممکن است اختلال خود ایمنی داشته باشید.

    5. زبان سفید
    ممکن است نشانه ی عفونت قارچی باشد که نشان می دهدعامل دیگری در بدنتان باعث شده که سطح طبیعی باکتری های مبارز قارچ در دهانتان به هم بریزد.

    6. آفت دهان به دفعات مکرر
    پزشکان هنوز دقیقاً نمی دانند که دلیل پیدایش این زخم های فوق العاده دردناک و آزار دهنده چیست، اما بر این عقیده اند که استرس ، خوردن غذاهای تند، سرما خوردگی شدید یا آنفولانزا یا فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن، در پیدایش آفت ها تأثیر مستقیم دارد. می توانید برای تسکین آن ها از پماد OTCاستفاده کنید و غذاهای نرم و ملایم بخورید که زخم ها را تحریک نکنند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی

    برچسب ها سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان