خانه

نکات کاربردی برای حفظ سلامت شما در استخر

  • نکات مهم در مورد استخر:نکات، استخر، آب، شنا،عفونت
    استخرها به علت اینکه در مدت زمان محدود به طور همزمان مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار میگیرند همیشه با مسایل و خطرات بهداشتی همراه هستند، چنانچه منبع تامین کننده آب آنها کاملا سالم هم باشد، ورود حتی مقادیر جزیی باکتری های بیماری زا توسط شناگران احتمال بروز عفونت را به همراه دارد. از بین بیماری های منتقله از طریق شنا می توان به تب تیفوییدی، اسهال، عفونت چشمی لیپتوسپیروزیس، کرم های حلقوی، عفونت های پوستی، بیماری خارش شناگران، عفونت سینوس ها، عفونت گوش و گلو اشاره کرد استخرهای عمومی و جاهایی که از آب به طور مشترک استفاده می شود به راحتی می توانند بعضی بیماری ها را انتقال دهند. آب محیط مناسبی برای انتقال و رشد موجودات ذره بینی بیماری زایی است که عامل بیماری هایی از قبیل تب تیفوییدی، اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ورم ملتحمه چشم، زردزخم و… است
    عوامل عفونت های ذیل در استخری با مراقبت ضعیف ممکن است وجود داشته باشد.
    عفونت های ویروسی و قارچی، مثل عارضه خارش پای شناگران که یک بیماری قارچی پوست است.
    عفونت چشم، گوش، گلو و بینی
    عفونت های بخش فوقانی دستگاه تنفس
    عفونت های روده ای
    آب استخرهای شنا نه تنها دریافت کننده مواد دفعی بدن نظیر موکوس بینی، بزاق، دهان و عرق است، بلکه اگر رفتن به دستشویی و عمل دوش گرفتن با آب گرم و صابون زدن در جایگاه ویژه در محوطه استخر و قبل از ورود به آب صورت نگیرد، آثار مواد دفعی مدفوعی، ادرار و پوست مرده و آلودگی های محل کار یا خیابان که روی پوست بدن نشسته اند، همچنین مایع های دستشویی و بدن، روغن ها، کرم ها و دیگر آلاینده ها نیز به آب وارد می شوند و بهداشت آب و سلامت شناگران را به مخاطره خواهند انداخت به علاوه، استخرهای غیرسرپوشیده از گرد و خاک ناشی از وزش طوفان ها، گرده های گل گیاهان و دیگر آلودگی های هوا در امان نیستند و همه این موارد، بر ضرورت توجه ویژه به عملیات صافی، گندزدایی و راهبرد مناسب و استفاده از توالت و بهره گیری از دوش آب گرم و صابون قبل از ورود به آب استخر، تاکید دارند.
    از خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام شنا باید جدا خودداری کرد زیرا ممکن است حتی سبب خفگی در شخص شناگر شود، به خصوص خانم ها چون عادت به جویدن آدامس دارند ممکن است آن را فراموش کرده و هنگام شنا دچار خطر شوند.
    در مورد بزرگسالان هم در صورتی که مبتلا به اسهال اند باید تا بهبودی کامل از رفتن به استخر خودداری کنند زیرا انواع اسهال ها مانند اسهال میکروبی، ویروسی و انگلی از راه آب قابل انتقال می یابد. همچنین مبتلایان به زردی از نوع هپاتیت A تا بهبودی کامل باید از شنا در استخر خودداری کنند زیرا ویروس آن از راه آب قابل سرایت به دیگران است. خوردن آب استخر به علت آلودگی میکروبی و شیمیایی چه عمدی باشد و چه سهوی، خطرناک است و باید از آن پرهیز کرد پریدن آب در گلو و به عبارت دیگر وارد شدن آب در مجاری هوا و سرفه کردن خطرناک بوده و باید هرچه زودتر شخص خود را به کناره استخر برساند و تا قبل از طبیعی شدن وضع از شنا کردن خودداری کند.
    شست وشوی موها بعد از شنا اگر بدون توجه به نکات بهداشتی صورت گیرد سبب صدمه و آزار بیشتر موها می شود. گرما و آفتاب شدید هم موجب صدمه و خشکی بیشتر موها می شود. در فصل شنا بهتر است موها را ساده و کوتاه سلمانی کرد به طوری که منظم کردن مکرر آن احتیاج به دستکاری زیاد نداشته باشد. بهتر است از رنگ، فر و صاف کردن مو به خصوص در فصل شنا خودداری کرد یا آن را توسط افراد باتجربه انجام داد تا موجب صدمه اضافی به پوست و موی سر نشود. رعایت بهداشت دقیق و کامل در استخرها ضروری است وگرنه ممکن است بیماری های دیگری مانند شپش سر، گال و غیره از این طریق به افراد منتقل شود. به منظور پیشگیری از انتشار آلودگی های مختلف میکروبی، انگلی و قارچی از طریق آب استخرها رعایت مواد زیر ضروری است:
    نکات مهم برای شناگران:
    قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شست وشو دهید.
    هنگام شناکردن خلط گلوی خود را وارد آب استخر نکنید.
    اگر بیماری پوستی از قبیل بیماری های قارچی قابل سرایت دارید به هیچ عنوان به استخر عمومی مراجعه نکنید.
    بعد از دوش گرفتن و قبل از ورود به محوطه استخر، حتما باید از حوضچه ضدعفونی عبور کنید.
    از خوردن و آشامیدن در استخر شنا بپرهیزید.
    در صوت ابتلا به سرماخوردگی یا هر نوع بیماری عفونی یا پوستی واگیردار باید از ورود به استخر تا رسیدن به سلامتی کامل خودداری کنید.
    هر شناگر باید از وسایل شنای اختصاصی و تمیز خود استفاده کند.
    استخر و بهداشت استخر:
    بهداشت استخر و شنا یکی از ورزش ها و سرگرمی های بسیار مناسب و لذت بخش برای کلیه افراد در سنین مختلف، به ویژه در فصل گرما محسوب می شود.
    این تفریح سالم نه تنها در هوای گرم تابستان، بلکه در روزهای سرد زمستان نیز طرفداران زیادی دارد آن چه در همه استخرها باید مورد توجه قرار گیرد، مسائل بهداشتی به ویژه پاکیزگی آب و تجهیزاتی است که باید به طور کامل تحت نظارت و کنترل قرار گیرند.
    استخر شنا به حجم مشخصي از آب اطلاق مي‌شود كه معمولاً در يك فضا با ابعاد و اندازه مشخص محصور شده است آب استخرها معمولاً از منابع آب آشاميدني هستند كه با اضافه كردن مواد گندزدا تصفيه شده‌اند استخرهاي شنا به يكي از سه شكل پر و خالي شونده، با گردش آب و يا با جريان مداوم آب وجود دارند.
    استخر شنا محل مناسبي براي انتقال بيماريهاي عفوني و پوستي مبباشد اهميت بهداشت آب استخرهاي شنا در رابطه با كيفيت ميكروبي و شيميايي آن مي‌باشد.
    استخرها بعلت اينكه در يك مدت زمان محدود به طور همزمان مورد استفاده تعداد زيادي از افراد قرار ‌میگيرند هميشه با مسائل و خطرات بهداشتي همراه ميباشند چنانچه منبع تأمين كننده آب استخر كاملاً سالم هم باشد، ورود حتي مقادير جزيي باكتريهاي پاتوژن (بيماريزا) توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد از بين بيماريهاي منتقله از طريق شنا مي‌توان به تب تيفوئيد، ديسانتري، تراخم ليپتوسپيروزيس، كرمهاي حلقوي، عفونت‌هاي پوستي، خارش شناگران، عفونت سينوسها، عفونت گوش و گلو اشاره كرد.
    رعایت نکات و مقررات بهداشتی توسط شناگران در استخرها:
    به منظور پیش گیری از بیماری ها، ضرورت دارد که شناگران به دستورات و نکات بهداشتی زیر توجه کنند:
    • شناگران موظف هستند که قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب گرم و صابون بشویند همچنین بعد از استفاده از آب استخر همین عمل را انجام دهند تا از آلودگی های احتمالی پیش گیری به عمل آید.
    •  قبل از ورود به استخر، حتما پاهای خود را در حوضچه ضد عفونی به مدت یک دقیقه قرار دهند
    •  شناگران قبل از ورود به استخر، باید مثانه خود را تخلیه کنند.
    •  در صورت استفاده از توالت در محوطه استخر شنا، شناگر می باید قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب و صابون بشوید و از حوضچه کلر عبور کند.
    • شنا گر از ورود به استخری که به طور کامل پر آب نیست و یا نجات غریق در محوطه نیست، خودداری کند.
    •  شناگران از بردن مواد غذایی، ظروف مختلف به ویژه شیشه به محوطه استخر خودداری کنند.
    •  هر شناگر باید دارای وسایل اختصاصی شنای تمیز باشد.
    • شرايط مطلوب آب استخر(بهداشت استخر)
    بهداشت استخر:
    شفافيت از مهمترين ويژگيهاي ظاهري آب استخرهاي شنا مي‌باشد و از جنبه‌هاي زير حائز اهميت است:
    -عدم وجود ذرات معلق و كلوئيدي در آب استخر كه مانع تماس مستقيم و مناسب عامل گندزدا با ميكروارگانيسم‌ها مي‌شود.
    -افراد قادر خواهند بود عمق آب استخر را تخمين بزنند و از وجود خطرات احتمالي به آساني مطلع شوند و مي‌توانند با اطمينان خاطر در آب استخر شنا نموده و شيرجه بزنند.
    -ايجاد شرايط دلپذير، خوشايند و مطلوب در آب استخر به همراه جنبه‌هاي زيبا شناختي براي استفاده‌كنندگان.
    شفافيت آب استخر بايد به حدي باشد كه يك صفحه سياه و سفيد به قطر 15 سانتيمتر، در عميق‌ترين نقطه استخر به راحتي ديده شود.
    شناگاههاي طبيعي(رودخانه‌ها، چشمه‌ها، دريا، سدها و...):
    شناگاههاي طبيعي در فصل تابستان ممكن است جهت شنا مورد استفاده قرار گيرند، همه ساله موارد زيادي از غرق شدن شناگران در دريا، رودخانه‌ها و ديگر محلهاي مورد استفاده اتفاق مي‌افتد كه عمدتاً ناشي از بي‌توجهي افراد به رعايت نكات ايمني است. بنابراين مسئله اساسي در استفاده از شناگاههاي طبيعي توجه به حفظ ايمني شناگران است.
    به لحاظ بهداشت و سلامت نيز آب اين مناطق ممكن است حاوي آلاينده‌هاي ميكروبي، شيميايي و فيزيكي باشد. با آغاز فصل گرما و حضور مردم در شناگاههاي طبيعي، موارد زيادي از ابتلا افراد به بيماريهاي منتقله از آب گزارش مي‌شود. بديهي است كه تماس با آبهايي كه هيچگونه اطميناني جهت عدم وجود باكتري، قارچ و ... در آنها وجود ندارد ممكن است سبب ابتلا به بيماريهاي گوارشي و پوستي گردد.
    آلودگي‌هاي زيست محيطي نكته قابل توجه ديگري است كه بايد مد نظر قرار گيرد. آلاينده‌هاي شيميايي (مانند سرب و جيوه) ناشي از تخليه فاضلاب و يا پساب كارخانه‌ها در بالا دست رودخانه‌ها و آبريزها ممكن است سبب ايجاد مشكل گردد قبل از استفاده از هر آبي جهت شرب، شنا، تفريح و يا هر مورد ديگر بايد جنبه‌هاي ايمني بهداشتي در ابعاد سلامت فردي و زيست محيطي مورد توجه قرار گيرند.
    گردآورنده: سایت زیباکده

       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان