خانه

نکاتی برای تشویق کودکان به مطالعه در تابستان

  • کتاب خواندن قوه تخیل را پرورش می دهد، بعد از یک روز خسته کننده و شلوغ، سکوت و آرامش خوبی را برای ما فراهم می کند، مهارت ها و دایره لغات کودکان را نیز افزایش می دهد. نکاتی برای تشویق کودکان به مطالعه در تابستان
    فرزندتان را تشویق کنید که در طول تابستان کتاب بخواند، البته نه این که سرگرمی و بازی دیگری نداشته باشد، اما در کنار دیگر بازی ها و سرگرمی های آموزنده و مفرح، کتاب های مورد علاقه اش را هم بخواند.
    • فرزندتان را در یک کتابخانه محلی ثبت نام کنید
    در کتابخانه های محلی، به مجموعه متنوعی از کتاب ها دسترسی دارید. حتی بعضی از کتابخانه ها، برنامه ها و انجمن هایی را معرفی می کنند که فرزندتان می تواند در آن ها شرکت کند.
    اگر می توانید هفته ای یک بار به کتابخانه سر بزنید تا کودکتان با قوانین و آداب و رسوم کتابخانه بیشتر آشنا شود. کتابدارها هم به کودکان کمک می کنند تا در برنامه های مفید شرکت کرده و بتوانند کتاب های مناسب خودشان را انتخاب کنند.

    • خودتان برای فرزندتان الگو باشید
    بچه ها هر چیزی را که ببینند، تقلید می کنند و انجام می دهند. بنابراین خودتان هم باید اهل مطالعه و کتاب خواندن باشید تا بچه ها نیز از شما تقلید کنند، باید الگوی کتاب خوانی برای بچه ها باشید. به جای این که در خانه مدام تلویزیون نگاه کنید، سعی کنید بیشتر کتاب بخوانید. بگذارید فرزندتان ببیند که شما از کتاب خواندن چه لذتی می برید.
    طبق مطالعات، الگو داشتن به خصوص برای پسران خیلی مهم است، چون اکثراً الگوهای کمتری برای نقش مردانه در زندگی تحصیلی شان دارند. دیدن پدری که از کتاب خواندنش لذت می برد، یک گام بزرگ برای ترغیب آن ها به مطالعه است.

    • زمانی را در روز به مطالعه اختصاص دهید
    والدین باید 20 تا 40 دقیقه در روز را فقط به مطالعه اختصاص دهند. در این صورت فرزندتان می داند که در آن زمان بخصوص باید در جایی آرام بنشیند و کتاب بخواند، البته حواستان باشد که کتاب مناسب و خوبی را بخواند. خودتان هم همان موقع بنشینید و کتاب بخوانید، تا کودکتان ببیند که شما نیز در زمان های به خصوصی از روز مطالعه می کنید. حتی اگر یک مجله یا روزنامه باشد.

    • مطالعه را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنید
    برای این که مطالعه را برای کودکان سرگرم کننده و لذت بخش کنید، راه های متنوع و زیادی وجود دارد. هدف این است که فرزندتان در مسیرش پیشرفت داشته باشد و در نهایت به هدف اصلی یعنی مطالعه برسید. مثلاً از فرزندتان بخواهید مطالب یک مجله را حفظ کند، شماره صفحات را به خاطر بسپرد و دقایقی که برای خواندن هر بخش صرف می کند. با این هدف که تا آخر تابستان به 1000 صفحه برسد. بعضی از والدین با یک جایزه کوچک در انتهای کار، به فرزندانشان انگیزه می دهند، اما به نظر برخی دیگر از والدین، تمام کردن آن کتاب یا مجله خودش نوعی جایزه محسوب می شود.

    • مطالعه در سفر جاده ای
    اگر از آن دسته افرادی نیستید که با مطالعه در حال حرکت حالت تهوع بگیرید، می توانید در طول سفرهای جاده ای مطالعه کنید. انگار کتابخانه را نیز با خودتان به سفر می برید. کتاب های مورد علاقه تان را جمع کنید و با خودتان ببرید. اگر کودکتان یک مجموعه خاص دارد که از آن لذت می برد و خیلی آن را دوست دارد، با خریدن سری جدی آن مجموعه یا کتاب او را سورپرایز کنید. استفاده از لپ تاپ، تبلت، گوشی و ... را برای آن ها محدود کنید. کاری کنید که در مسافرت، کتاب های خوب و جذابش را بیشتر بخواند.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان