خانه

نکاتی در مورد خرید و استفاده صحیح از قارچ

  • یک سبزی رایج و در دسترس همگان که اخیرا هم مصرف آن بین ما ایرانی ها بیشتر شده ، قارچ است. اما این استفاده هنوز تفننی است! قارچ می تواند یکی از غذاهای اصلی ما باشد اگر...
    اگر تصویر رنگ نشده قارچ را به کودکی بدهیم ، اغلب کلاهک آن را قرمز با خال های سفید خواهد کرد؛ در حالی که قارج سمی قرمز رنگ است و نوع خوراکی آن کاملا سفید . امروزه این سبزی ، سهم بیشتری از برنامه غذایی هفتگی ما را به خود اختصاص داده است. چند سال پیش اگر به کسی می گفتیم در هفته چه قدر قارچ می خوری ، پاسخ به این پرسش یا منفی بود یا بسیار کم. در حالی که امروز غذاهای پرطرف دار بسیاری هستند که  این گیاه نیز جز مواد تشکیل دهنده اصلی آن ها به حساب می آیند. اما هیچ می دانید قارچ چه ارزش تغذیه ای دارد. بهتر است به همراه کدام یک از مواد غذایی به مصرف برسد یا این که چه طور می توان آن را نگهداری کرد تا کمترین آسیب را ببیند؟قارچ

    خیلی مغذی
    هیچ می دانید با خوردن 100 گرم از این گیاه ، 13 کالری انرژی و 2 گرم پروتئین به بدن می رسد؟ به این ترتیب در ماین انواع سبزیجات بیشترین میزان پروتئین گیاهی را قارچ دارد. اما نباید آن را به عنوان گوشت و یا به جای آن استفاده کرد بلکه باید آن را به همراه سایر گروه هایغذایی از جمله غلات ، حبوبات و حتی لبنیات و گوشت ها به مصرف رساند تا پروتئین با کیفیت و مناسب به بدن برسد. از این رو ، این سبزی یک ماده غذایی مناسب برای افرادی است که قصد لاغر شدن دارند؛زیرا هم کالری کمی دارد و هم ویتامن ها و املاح ارزشمندی را به بدن خواهد رساند.
    هم چنین، بررسی ها نشان داده اند که در هر 100 گرم از این گیاه 320 میلی گرم پتاسیم وجود دارد به همین دلیل مصرف قارچ برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند بسیار مفید بوده و توصیه می شود. رد ضمن خوردن 5 عدد قارچ متوسط 50 درصد از نیاز روزانه بزرگ سالان را به مس تامین خواهد کرد و به این ترتیب خوردن منظم آن ها از طریق برنامه غذایی ، موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. جالب است بدانید این ماده معدنی که قارچ به عنوان منبع غذایی آن محسوب می شود موجب تولید پروتئین های بافت هم بند(کلاژن و الاستین ) ، تولید انرژیو ساخت ترکیباتی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند می شود. لازم به ذکر است، کمبود این ماده مغذی موجب بروز کم خونی ، افزایش کلسترول خون ، تری گلیسرید و قند خون شدهو ضعف سیستم ایمنی را به همراه خواهد داشت. به علاوه خستگی یکی دیگر از علائم کمبود این ماده مغذی است.
    این سبزی برخلاف بسیاری از سبزی ها که به دلیل فیتات بالا منبع غذایی آهن به حساب نمی آیند، فیتات نداشته و به این ترتیب آهن موجود در آن ( در هر 100 گرم یک میلی گرم ) به راحتی قابل جذب است. از این رو برای افرادی که احتمال کم خونی در آن ها وجود دارد یک ماده غذایی مناسب ( به خصوص برای گیاه خواران) به حساب می آید.

    از کجا تا به کجا ؟
    سابقه کشت این سبزی در ایران به 50 سال پیش بازمی گردد هیچ می دانید قارچ در کدام یک از استان های ایران بیش از همه پرورش می یابد؟ بله در اصفهان ! جالب است بدانید که قارچ های خوراکی کشت شده در کشور چهار دسته هستند: قارچ دکمه ای ، صدفی ، ژاپنی ، چینی. ژاپنی ها معتقدند که این گیاه برای قلب بسیار مفید بوده و مقاومت بدن را در برابر عفونت های ویروسی افزایش می دهد و خستگی را در افر ادی که دائما ضعف دارند، از میان می برد.

    ضدسرطان ورقیق کننده
    جالب است بدانید که این سبزی از ترکیباتی به نام فیتونوترینت ها نیز تشکیل شده است که از مهم ترین های آن ها می توان به لنتینان که در پرمصرف ترین قارچ ها یعنی قارچ های دکمه ای و صدفی یافت می شود، اشاره کردکه از رشد تومورها جلوگیری می کند . همان طور که گفته شد ، این سبزی موجب رقیق شدن خون شده و مانند روغن ماهی به سلامت و قلب و عروق کمک فراوانی می کند و با همین مکانیسم احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

    نکته هایی برای وقت خرید و مصرف
    همواره به خاطر داشته باشید که قارچ یکی از سبزی های حساس است . از این رو، در هنگام خرید دقت کنید که کاملاً سالم بوده و هیچ گونه لکه ای برآن دیده نشود. شما به راحتی بعد از خرید قراچ های تازه می توانید آن ها را میل کنید ( چه به صورت خام و چه به صورت  پخته) و بیش از یک هفته در یخچال البته در یک کیسه کاغذی قهوه ای رنگ نگهداری کنید. به علاوه بهتر است آن را نشسته در یخچال بگذارید و برای هر بار مصرف مقداری از آن را با سرد شست و شو داده و با یک دستمال نرم خشک کنید و سپس میل کنید. این سبزی را می توان به صورت خام ، پخته ، کباب شده و حتی سرخ کرده مورد استفاده قرار داد. به علاوه، از آن ترشی ، کمپوت و هر نوع پیش غذایی می توان تهیه کرد . حالب است بدانید که این سبزی به همراه روغن زیتون و جعفری خرد شده بهترین اشتها آور را می سازد . به علاوه ، می توان آن را در تهیه سس ماکارونی ، پیتزا با سوپ سبزیجات به کار برد. اما یکی از مشکلات هنگام پخت این سبزی آن است که در اثر حرارت به شدت کوچک می شود برای جلوگیری از این موصوع بهتر است آن را پیش از اندازه حرارت ندهید و در حنی پخت به آن مقداری آب لیموی تازه اضافه کنید.
    در آخر باز هم تاکید می کنیم که قارچ را از مراکز خرید معتبر تهیه کنید؛ زیرا خوردن قارچ های وحشی که احتمال سمی بودن شان بالاست، مخاطراتی را به دنبال دارد؛ از جمله آسیب های جدی به کبد، کلیه ها و قلب.

    تقویت سیستم ایمنی
    همان طور که گفتیم، قارچ یکی از سبزی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. به این ترتیب که قارچ موجب تحریک گلبول های سفید شده و این دستگاه را به فعالیت بیشتر وا می دارد. مطالعات نشان داده اند در قارچ دو قند به نام های تری هولوز و کیتین وجود دارد که دریافت بالای آن ها در بدن موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از فعالیت ویروس ها و باکتری ها می شود. در ضمن ، در این سبزی اسیدهایی به نام مالیک اسید وجود دارد و همین موضوع را یکی از دلایل ضدباکتریایی بودن این سبزی حساب می آورند. همین جا باید اضافه کنیم که از برخی قارچ ها ، آنتی بیوتیک هایی به دست می آید که خاصیت ضدباکتریایی دارند و در محیط های گرم و مرطوب به راحتی رشد می کنند.

    منبع : زندگی ایده آل

    برچسب ها تغذیه , سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان