خانه

نکاتی درباره مصرف انواع ویتامین

  • برخی از ما در اوقات مختلف روز اقدام به مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی مختلفی می‌کنیم که معمولا از آنها برای کمک به هضم و جذب غذا هم می‌توان استفاده کرد. البته همیشه و در همه حال به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان ویتامین یا مکمل داروئی را سر خود و بدون مشورت با پزشک یا مشاور تغذیه ای مصرف نکنید.
     
    بسیاری از افراد مایلند قرص کلسیم را شب ها مصرف کنند. این قرص کمک می‌‎کند وقتی در رختخواب هستید بهتر به خواب بروید. با این وصف، دلیل منطقی مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب - که همان افزایش جذب کلسیم در هنگام خواب است - کاملا قابل درک خواهد بود.ویتامین
      
    منیزیم هم درست مانند کلسیم عنصری حیاتی برای بدن است. بسیاری بر این باورند که منیزیم  به هنگام روز بهتر جذب می‌شود، با این حال اگر مکمل داروئی ترکیبی از دو عنصرِ کلسیم و منیزیم باشد، تلاقی زمان مصرف آنها اشکالی ایجاد نمی‌کند.
      
    بعضی ویتامین ها بهتر است در حین غذا خوردن مصرف شوند که در این صورت روند هضم آسان تر خواهد بود و کمتر پیش می‌آید که فراموش کنید قرص های ویتامین‌تان را مصرف کنید. ویتامین های محلول در چربی برای جذب شدن نیاز به چربی دارند. در نتیجه این ویتامین‌ها همیشه باید با مواد غذایی حاوی چربی مصرف شوند. ویتامین های محلول در چربی عبارتند از: ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K.
     
    ویتامین C فقط چند ساعت در جریان خون باقی می‌ماند. بنابراین برای اینکه نتایج مطلوبی بگیرید، بهتر است، این ویتامین هر سه ساعت یکبار و یا همراه با هر وعده غذا،  از دوز کامل آن را مصرف کرد.
      
    مواد غذایی حاوی فیبر بهتر است صبح ها، اولین موادی باشند که مصرف می‌شوند. زیرا  در این صورت بوسیله روده بزرگ بهتر جذب می‌شود. فیبر به عنوان پوششی در برابر روده عمل کرده و باعث عدم جذب ویتامین ها می‌شود، بنابراین، ویتامین ها را باید بعد از غذاهای حاوی فیبر مصرف کرد. جالب است بدانید که آهن اگر همراه با فیبر مصرف شود، به خوبی جذب نمی‌شود.
      
    فرآورده های حاوی باکتری های پروبیوتیک گاهی همراه غذا و گاهی هم 20 دقیقه قبل از غذا مصرف می‌شوند. قرص های دایجستیو - "Digestive" - که به منظور هضم و جذب غذا بهتر غذا تجویز می‌شوند نیز ترجیحا باید همراه با غذا استفاده شوند.
     
    ویتامین های محرک همچون ویتامین C را نباید قبل از خواب مصرف کرد، زیرا باعث بیدار نگه داشتن فرد و بی خوابی می‌شوند. بعضی بر این باورند که آب مرکبات و ویتامین C باعث کابوس دیدن می‌شود، اما صحت این مسئله هنوز ثابت نشده است.
     
    اگر از مکمل های تقویتی زیادی استفاده می‌کنید، بهتر است آنها را درون جعبه داروئی که دارای بخش هائی مجزا برای هر یک از اوقات مختلف روز است طبقه بندی کنید. این روش باعث می‌شود تا از مصرف به موقع ویتامین ها مطمئن شوید. قرار دادن این جعبه نزدیک سالن ناهارخوری، زمان دقیق مصرف ویتامین ها را به شما یادآور می‌شود. فراموش نکنید حتی اگر ویتامین ها را در زمان مناسب استفاده نکنید، با افزودن مواد مغذی به رژیم تان باز هم می‌توانید در تمام روز احساس سلامت و شادابی داشته باشید.

    منبع : البسکو

    برچسب ها تغذیه , سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان